
Ooit van de Big Mac-index gehoord? Aan de prijs van een hamburger kun je per land goed inschatten hoe duur het is om daar te leven. The Economist zoekt elk jaar opnieuw uit wat het slappe broodje overal kost. In Egypte haal je trouwens de goedkoopste Big Mac, voor omgerekend 1,69 euro. Nu is er niet zoiets als de Golf-index, maar de duurste Volkswagen Golf laat wel mooi zien hoe hoog de prijzen nu zijn.
We houden al een tijdje bij wat de duurste Golf van Nederland is. In 2017 moest een grijze Golf R 75.793 euro opbrengen. In 2018 ging een bekende Golf R daaroverheen met 2.000 euro. En in 2019 was de duurste Golf wederom een R met een prijs van ongeveer 77.000 euro. De Golf-index bleef dus min of meer gelijk door de jaren heen. Of in ieder geval bij de zevende-generatie Golf.
Wat kost de duurste Golf nu dan?
Schrik niet, want de vanafprijs van een Golf R is tegenwoordig al 77.540 euro. Daarvoor had je vroeger een Golf met bijna alle opties. Nu moet je nog een panoramadak er los bijkopen (1.060 euro), een Akrapovic-pijp (3.910 euro) en ook het adaptieve onderstel (850 euro) mag niet ontbreken. Je snapt dat de prijzen dan snel oplopen.
Bij dealers zien we diverse exemplaren van de Golf R staan met (bijna) alle opties. De duurste Volkswagen Golf van Nederland is een zwart exemplaar van 92.948 euro. De foto helemaal boven aan dit artikel is trouwens ter referentie, want de auto is nog niet binnen bij de dealer. Liefhebbers mogen zich melden bij A-Point in Amsterdam. Een screenshot van de configurator zie je hieronder.

Zo ziet de duurste Golf van Nederland eruit | Foto: © Volkswagen
Daarnaast komen we nog twee witte exemplaren tegen van ongeveer 92.500 euro per stuk. En voor bijna een ton krijg je tegenwoordig niet eens meer gasveren onder de motorkap. Bij de Golf 8 moet je de motorkap gewoon weer omhoog houden met een ouderwets stokje – bij de Golf 7 hoefde dat tenminste niet. Bij de nieuwste Golf R krijg je dan wel weer een driftmodus.
Wel 333 pk
Het lijkt erop dat Volkswagen stilletjes het vermogen van de Golf R omhoog heeft gegooid. Bij de introductie kreeg de R nog 320 pk, maar nu staan alle nieuwe exemplaren te koop met 333 pk. Ook in de prijslijst van Volkswagen wordt dit vermogen gecommuniceerd. Blijkbaar is het dus niet alleen de 20 Years die de 13 pk extra krijgt. Maar of dat nou 16.000 euro waard is…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
7 reacties op “De duurste Golf van Nederland laat zien hoe gek de autoprijzen tegenwoordig zijn”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

En welke fabrikant blijft de prijzen “voor het volk” alleen maar omlaaggooien? Tesla.
De goedkoopste model 3 zit op ongeveer 40K. Is wel de langzaamste maar heeft ongeveer evenveel vermogen als de Golf R uit het artikel. (U leest het goed)
Ooh, en geen wegenbelasting, standaard gratis (!)panoramadak, goedkope brandstof en veiliger en ruimer dan de Golf (R).
100K voor een Golfje met een pruttelmotortje…
Haat naar mij, Tesla en Elon hierbeneden 🙂
Ga eens weg met je spam.
In Nederland koop je geen auto maar ben je vooral de schatkist aan het spekken.
En dat is prima want in tegenstelling tot Belgie en Duitsland hebben we toch nauwelijks een autoindustrie die gestimuleerd moet worden. Dan kunnen we het geld beter uitgeven aan andere zaken dan auto’s.
Wie betaald er nu zoveel geld voor een golfje???.
Het is en blijft de opvolger van het kevertje.
En een 911 blijft zeker ook een platgeslagen kever?
@RH Jij hebt het helemaal begrepen, alleen niet vertellen aan 911-rijders want dan worden ze nog vervelender dan als ze nu al zijn. Het is de VW/Opel onder de sportwagens.