
Ooit van de Big Mac-index gehoord? Aan de prijs van een hamburger kun je per land goed inschatten hoe duur het is om daar te leven. The Economist zoekt elk jaar opnieuw uit wat het slappe broodje overal kost. In Egypte haal je trouwens de goedkoopste Big Mac, voor omgerekend 1,69 euro. Nu is er niet zoiets als de Golf-index, maar de duurste Volkswagen Golf laat wel mooi zien hoe hoog de prijzen nu zijn.
We houden al een tijdje bij wat de duurste Golf van Nederland is. In 2017 moest een grijze Golf R 75.793 euro opbrengen. In 2018 ging een bekende Golf R daaroverheen met 2.000 euro. En in 2019 was de duurste Golf wederom een R met een prijs van ongeveer 77.000 euro. De Golf-index bleef dus min of meer gelijk door de jaren heen. Of in ieder geval bij de zevende-generatie Golf.
Wat kost de duurste Golf nu dan?
Schrik niet, want de vanafprijs van een Golf R is tegenwoordig al 77.540 euro. Daarvoor had je vroeger een Golf met bijna alle opties. Nu moet je nog een panoramadak er los bijkopen (1.060 euro), een Akrapovic-pijp (3.910 euro) en ook het adaptieve onderstel (850 euro) mag niet ontbreken. Je snapt dat de prijzen dan snel oplopen.
Bij dealers zien we diverse exemplaren van de Golf R staan met (bijna) alle opties. De duurste Volkswagen Golf van Nederland is een zwart exemplaar van 92.948 euro. De foto helemaal boven aan dit artikel is trouwens ter referentie, want de auto is nog niet binnen bij de dealer. Liefhebbers mogen zich melden bij A-Point in Amsterdam. Een screenshot van de configurator zie je hieronder.

Zo ziet de duurste Golf van Nederland eruit | Foto: © Volkswagen
Daarnaast komen we nog twee witte exemplaren tegen van ongeveer 92.500 euro per stuk. En voor bijna een ton krijg je tegenwoordig niet eens meer gasveren onder de motorkap. Bij de Golf 8 moet je de motorkap gewoon weer omhoog houden met een ouderwets stokje – bij de Golf 7 hoefde dat tenminste niet. Bij de nieuwste Golf R krijg je dan wel weer een driftmodus.
Wel 333 pk
Het lijkt erop dat Volkswagen stilletjes het vermogen van de Golf R omhoog heeft gegooid. Bij de introductie kreeg de R nog 320 pk, maar nu staan alle nieuwe exemplaren te koop met 333 pk. Ook in de prijslijst van Volkswagen wordt dit vermogen gecommuniceerd. Blijkbaar is het dus niet alleen de 20 Years die de 13 pk extra krijgt. Maar of dat nou 16.000 euro waard is…
7 reacties op “De duurste Golf van Nederland laat zien hoe gek de autoprijzen tegenwoordig zijn”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

En welke fabrikant blijft de prijzen “voor het volk” alleen maar omlaaggooien? Tesla.
De goedkoopste model 3 zit op ongeveer 40K. Is wel de langzaamste maar heeft ongeveer evenveel vermogen als de Golf R uit het artikel. (U leest het goed)
Ooh, en geen wegenbelasting, standaard gratis (!)panoramadak, goedkope brandstof en veiliger en ruimer dan de Golf (R).
100K voor een Golfje met een pruttelmotortje…
Haat naar mij, Tesla en Elon hierbeneden 🙂
Ga eens weg met je spam.
In Nederland koop je geen auto maar ben je vooral de schatkist aan het spekken.
En dat is prima want in tegenstelling tot Belgie en Duitsland hebben we toch nauwelijks een autoindustrie die gestimuleerd moet worden. Dan kunnen we het geld beter uitgeven aan andere zaken dan auto’s.
Wie betaald er nu zoveel geld voor een golfje???.
Het is en blijft de opvolger van het kevertje.
En een 911 blijft zeker ook een platgeslagen kever?
@RH Jij hebt het helemaal begrepen, alleen niet vertellen aan 911-rijders want dan worden ze nog vervelender dan als ze nu al zijn. Het is de VW/Opel onder de sportwagens.