Ooit van de Big Mac-index gehoord? Aan de prijs van een hamburger kun je per land goed inschatten hoe duur het is om daar te leven. The Economist zoekt elk jaar opnieuw uit wat het slappe broodje overal kost. In Egypte haal je trouwens de goedkoopste Big Mac, voor omgerekend 1,69 euro. Nu is er niet zoiets als de Golf-index, maar de duurste Volkswagen Golf laat wel mooi zien hoe hoog de prijzen nu zijn.

We houden al een tijdje bij wat de duurste Golf van Nederland is. In 2017 moest een grijze Golf R 75.793 euro opbrengen. In 2018 ging een bekende Golf R daaroverheen met 2.000 euro. En in 2019 was de duurste Golf wederom een R met een prijs van ongeveer 77.000 euro. De Golf-index bleef dus min of meer gelijk door de jaren heen. Of in ieder geval bij de zevende-generatie Golf.

Wat kost de duurste Golf nu dan?

Schrik niet, want de vanafprijs van een Golf R is tegenwoordig al 77.540 euro. Daarvoor had je vroeger een Golf met bijna alle opties. Nu moet je nog een panoramadak er los bijkopen (1.060 euro), een Akrapovic-pijp (3.910 euro) en ook het adaptieve onderstel (850 euro) mag niet ontbreken. Je snapt dat de prijzen dan snel oplopen.

Bij dealers zien we diverse exemplaren van de Golf R staan met (bijna) alle opties. De duurste Volkswagen Golf van Nederland is een zwart exemplaar van 92.948 euro. De foto helemaal boven aan dit artikel is trouwens ter referentie, want de auto is nog niet binnen bij de dealer. Liefhebbers mogen zich melden bij A-Point in Amsterdam. Een screenshot van de configurator zie je hieronder.

Zo ziet de duurste Golf van Nederland eruit | Foto: © Volkswagen

Daarnaast komen we nog twee witte exemplaren tegen van ongeveer 92.500 euro per stuk. En voor bijna een ton krijg je tegenwoordig niet eens meer gasveren onder de motorkap. Bij de Golf 8 moet je de motorkap gewoon weer omhoog houden met een ouderwets stokje – bij de Golf 7 hoefde dat tenminste niet. Bij de nieuwste Golf R krijg je dan wel weer een driftmodus.

Wel 333 pk

Het lijkt erop dat Volkswagen stilletjes het vermogen van de Golf R omhoog heeft gegooid. Bij de introductie kreeg de R nog 320 pk, maar nu staan alle nieuwe exemplaren te koop met 333 pk. Ook in de prijslijst van Volkswagen wordt dit vermogen gecommuniceerd. Blijkbaar is het dus niet alleen de 20 Years die de 13 pk extra krijgt. Maar of dat nou 16.000 euro waard is…

Reacties

  • Maarten heeft op 28 mei 2023 geschreven:

    En welke fabrikant blijft de prijzen “voor het volk” alleen maar omlaaggooien? Tesla.

    De goedkoopste model 3 zit op ongeveer 40K. Is wel de langzaamste maar heeft ongeveer evenveel vermogen als de Golf R uit het artikel. (U leest het goed)

    Ooh, en geen wegenbelasting, standaard gratis (!)panoramadak, goedkope brandstof en veiliger en ruimer dan de Golf (R).
    100K voor een Golfje met een pruttelmotortje…

    Haat naar mij, Tesla en Elon hierbeneden 🙂

    • Rot op heeft op 30 mei 2023 geschreven:

      Ga eens weg met je spam.

      Reageer
    Reageer
  • Fokzeil heeft op 23 mei 2023 geschreven:

    In Nederland koop je geen auto maar ben je vooral de schatkist aan het spekken.

    • Nederlander heeft op 24 mei 2023 geschreven:

      En dat is prima want in tegenstelling tot Belgie en Duitsland hebben we toch nauwelijks een autoindustrie die gestimuleerd moet worden. Dan kunnen we het geld beter uitgeven aan andere zaken dan auto’s.

      • G.stoks heeft op 24 mei 2023 geschreven:

        Wie betaald er nu zoveel geld voor een golfje???.
        Het is en blijft de opvolger van het kevertje.

        • Richard Hammond heeft op 24 mei 2023 geschreven:

          En een 911 blijft zeker ook een platgeslagen kever?

          • Chris heeft op 26 mei 2023 geschreven:

            @RH Jij hebt het helemaal begrepen, alleen niet vertellen aan 911-rijders want dan worden ze nog vervelender dan als ze nu al zijn. Het is de VW/Opel onder de sportwagens.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)