
Snel, praktisch en vaak goed gelijnd – wie houdt er nou niet van een vlotte stationwagen? Maar wat is de duurste die je op dit moment binnen Europa kunt kopen? Eentje die je bij wijze van morgen nog kunt ophalen. We speurden diverse Europese verkoopwebsites af en kwamen telkens terug bij één auto. De duurste stationwagen van Europa is waarschijnlijk ook de bekendste stationwagen die momenteel te koop staat. Het is de oude Audi RS 6 van skiër en professioneel autopronker Jon Olsson. De auto kreeg ooit de bijnaam Leon en wordt helaas verkocht zonder dakkoffer.
De derde Audi RS 6 van Jon Olsson
Jon Olsson en de powerstation van Audi hebben een tumultueuze geschiedenis. De bekendste Audi RS 6 is wel die van de vorige generatie. Met deze fors uitgebouwde RS 6 DTM reed hij mee in de Gumball 3000. Daarna verkocht hij hem aan een Nederlandse dealer. Daar werd de auto gejat en in de fik gestoken. Een tijd later kocht Olsson weer een Audi RS 6 van dezelfde generatie, die hij Fenix noemde (een vogel die opstaat uit de as). Deze verkocht hij niet lang daarna.
Deze Audi RS 6 is zijn derde (voor zover bekend) en ook bij deze ging het eventjes mis. Kort na de onthulling in Zweden ging een stel dieven er met de auto vandoor. Gelukkig werden de boeven gesnapt door de politie voordat ze de auto onherroepelijk konden beschadigen. Geen brandschade aan de duurste stationwagen van Europa, dus.
De Audi RS 6-R ‘Leon’ kreeg 850 pk van tuner Abt. Brixton Forged leverde een setje bijzondere wielen voor de stationwagen. Uiteraard mag een bijzondere wrap niet ontbreken. Het gaat Jon Olsson blijkbaar vooral om het (laten) bouwen van de auto’s, want de tellerstand is zo’n 1.100 kilometer. Voor Olsson is het blijkbaar een lucratieve bezigheid, maar voor de dealers die zijn tweedehandsjes opstrijken wellicht iets minder. De meeste blijven lang met de exen van Jon Olsson zitten.
De prijs van de duurste stationwagen in Europa
De Audi RS 6-R van Jon Olsson moet 349.900 euro kosten. Hij staat bij JM Automoción in Spanje, een stukje ten noorden van Barcelona. Let wel: deze prijs is nog zonder Nederlandse belastingen. Bij een gewone nieuwe Audi RS 6 (dus geen Abt) mag je minimaal 80.000 euro aan belastingen aftikken, dus reken maar uit. Een kakelverse Abt RS 6-R kost in Nederland inclusief alle belastingen trouwens minimaal 317.000 euro.
Meer van TopGear


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De nieuwe Rolls-Royce Phantom van Jon Olsson is verbouwd in Nederland

Kooptip: Lamborghini Huracán van Jon Olsson

Audi RS 6 van Jon Olsson opnieuw gejat

De G-klasse van Jon Olsson is te koop

Mercedes G-klasse van Jon Olsson heeft nu een dak

Deze VW Up GTI wil van een vlogger zijn

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
