
Als je meer dan een miljoen gaat pinnen bij de dealer, dan mag je verwachten dat je iets meer keuze krijgt dan vijf lakkleurtjes en drie interieurpakketten. Al denken we trouwens dat een doorsnee automerk een groter aanbod van velgen heeft – je kunt immers niet zomaar een willekeurig setje wielen onder een Chiron monteren. Maar wat betreft de lak en het interieur kun je bij exoten helemaal losgaan.
Dat is dan ook precies wat de eigenaar van de eerste afgeleverde Bugatti Chiron Super Sport deed. Met het team van Bugatti kwam hij uit op een thema dat ze ‘Vagues de Lumière’ noemen, vrij vertaald ‘Vage Lummel’ in het Nederlands. Al moeten we toegeven dat ons Frans wat roestig is. Het lakwerk zou de manier nabootsen waarop het licht weerkaatst op het ronde plaatwerk van de Chiron. Hij doet ook denken aan de geweldige Veyron L’Or Blanc.
De klant koos gelijk ook voor de Sky View-panelen op het dak en de binnenkant is knaloranje. Klaar voor Koningsdag later deze maand, zouden we zeggen. Sommige andere klanten van de Super Sport gingen voor een ingetogener kleurtje. Zo is er een grijze afgeleverd en een goud-met-zwarte, maar ook nog een knalgroene. Die laatste draagt trouwens wel afwijkende velgen.
Nog even de specificaties van de eerste Bugatti Chiron Super Sport
De eerste Bugatti Chiron Super Sport haalt 1.600 pk uit zijn 8,0-liter W16. De andere Super Sport-exemplaren doen dat ook, natuurlijk. Het is hetzelfde vermogen als de 300+ aan boord heeft. Ook is de auto 23 kilo lichter dan een normale Chiron. Van 0 naar 200 km/u gaat de Bugatti Chiron Super Sport in 5,8 seconden; 0 naar 300 duurt 12,1 seconden.
Het merk geeft niet op hoe snel de auto van 0 naar 400 gaat, maar zegt wel dat hij dat ‘7 procent sneller’ doet dan een gewone Chiron. De topsnelheid? ‘Tot 440 km/u’, ook hetzelfde als de productie-300+. Als je je afvraagt of de banden dat aankunnen: met gemak. De Michelin Pilot Sport Cup 2’s werden speciaal ontwikkeld voor snelheden tot 500 km/u.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Met 400 km/u afscheid nemen van de Chiron op de landingsbaan voor spaceshuttles

Is de Bugatti Chiron Super Sport sneller dan een Space Shuttle op een landingsbaan?

Bugatti Chiron Super Sport op de Autobahn en Nürburgring

Deze Bugatti Chiron Super Sport 300+’en halen samen 1.470 km/u

Bugatti Chiron Super Sport op een natte Nürburgring

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)
