
Als je meer dan een miljoen gaat pinnen bij de dealer, dan mag je verwachten dat je iets meer keuze krijgt dan vijf lakkleurtjes en drie interieurpakketten. Al denken we trouwens dat een doorsnee automerk een groter aanbod van velgen heeft – je kunt immers niet zomaar een willekeurig setje wielen onder een Chiron monteren. Maar wat betreft de lak en het interieur kun je bij exoten helemaal losgaan.
Dat is dan ook precies wat de eigenaar van de eerste afgeleverde Bugatti Chiron Super Sport deed. Met het team van Bugatti kwam hij uit op een thema dat ze ‘Vagues de Lumière’ noemen, vrij vertaald ‘Vage Lummel’ in het Nederlands. Al moeten we toegeven dat ons Frans wat roestig is. Het lakwerk zou de manier nabootsen waarop het licht weerkaatst op het ronde plaatwerk van de Chiron. Hij doet ook denken aan de geweldige Veyron L’Or Blanc.
De klant koos gelijk ook voor de Sky View-panelen op het dak en de binnenkant is knaloranje. Klaar voor Koningsdag later deze maand, zouden we zeggen. Sommige andere klanten van de Super Sport gingen voor een ingetogener kleurtje. Zo is er een grijze afgeleverd en een goud-met-zwarte, maar ook nog een knalgroene. Die laatste draagt trouwens wel afwijkende velgen.
Nog even de specificaties van de eerste Bugatti Chiron Super Sport
De eerste Bugatti Chiron Super Sport haalt 1.600 pk uit zijn 8,0-liter W16. De andere Super Sport-exemplaren doen dat ook, natuurlijk. Het is hetzelfde vermogen als de 300+ aan boord heeft. Ook is de auto 23 kilo lichter dan een normale Chiron. Van 0 naar 200 km/u gaat de Bugatti Chiron Super Sport in 5,8 seconden; 0 naar 300 duurt 12,1 seconden.
Het merk geeft niet op hoe snel de auto van 0 naar 400 gaat, maar zegt wel dat hij dat ‘7 procent sneller’ doet dan een gewone Chiron. De topsnelheid? ‘Tot 440 km/u’, ook hetzelfde als de productie-300+. Als je je afvraagt of de banden dat aankunnen: met gemak. De Michelin Pilot Sport Cup 2’s werden speciaal ontwikkeld voor snelheden tot 500 km/u.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Met 400 km/u afscheid nemen van de Chiron op de landingsbaan voor spaceshuttles

Is de Bugatti Chiron Super Sport sneller dan een Space Shuttle op een landingsbaan?

Bugatti Chiron Super Sport op de Autobahn en Nürburgring

Deze Bugatti Chiron Super Sport 300+’en halen samen 1.470 km/u

Bugatti Chiron Super Sport op een natte Nürburgring

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
