Als je meer dan een miljoen gaat pinnen bij de dealer, dan mag je verwachten dat je iets meer keuze krijgt dan vijf lakkleurtjes en drie interieurpakketten. Al denken we trouwens dat een doorsnee automerk een groter aanbod van velgen heeft – je kunt immers niet zomaar een willekeurig setje wielen onder een Chiron monteren. Maar wat betreft de lak en het interieur kun je bij exoten helemaal losgaan.

Dat is dan ook precies wat de eigenaar van de eerste afgeleverde Bugatti Chiron Super Sport deed. Met het team van Bugatti kwam hij uit op een thema dat ze ‘Vagues de Lumière’ noemen, vrij vertaald ‘Vage Lummel’ in het Nederlands. Al moeten we toegeven dat ons Frans wat roestig is. Het lakwerk zou de manier nabootsen waarop het licht weerkaatst op het ronde plaatwerk van de Chiron. Hij doet ook denken aan de geweldige Veyron L’Or Blanc.

De klant koos gelijk ook voor de Sky View-panelen op het dak en de binnenkant is knaloranje. Klaar voor Koningsdag later deze maand, zouden we zeggen. Sommige andere klanten van de Super Sport gingen voor een ingetogener kleurtje. Zo is er een grijze afgeleverd en een goud-met-zwarte, maar ook nog een knalgroene. Die laatste draagt trouwens wel afwijkende velgen.

Nog even de specificaties van de eerste Bugatti Chiron Super Sport

De eerste Bugatti Chiron Super Sport haalt 1.600 pk uit zijn 8,0-liter W16. De andere Super Sport-exemplaren doen dat ook, natuurlijk. Het is hetzelfde vermogen als de 300+ aan boord heeft. Ook is de auto 23 kilo lichter dan een normale Chiron. Van 0 naar 200 km/u gaat de Bugatti Chiron Super Sport in 5,8 seconden; 0 naar 300 duurt 12,1 seconden.

Het merk geeft niet op hoe snel de auto van 0 naar 400 gaat, maar zegt wel dat hij dat ‘7 procent sneller’ doet dan een gewone Chiron. De topsnelheid? ‘Tot 440 km/u’, ook hetzelfde als de productie-300+. Als je je afvraagt of de banden dat aankunnen: met gemak. De Michelin Pilot Sport Cup 2’s werden speciaal ontwikkeld voor snelheden tot 500 km/u.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)