De manier waarop een auto door de lucht snijdt, is in de F1 minstens zo belangrijk als het motorvermogen. Teams en coureurs zijn op zoek naar neerwaartse druk in de bochten of juist naar meer topsnelheid op circuits met lange rechte stukken. Ze zijn altijd op zoek naar de balans tussen downforce en topsnelheid. Bij elektrische auto’s stoeien fabrikanten met ongeveer dezelfde issues.

Bij elektrische auto’s is aerodynamica net zo belangrijk, maar dan vanwege de actieradius. Hoe beter de lucht wordt afgevoerd, des te meer kilometers je kunt rijden op een lading. Maar tegelijkertijd willen je niet teveel binnenruimte opofferen voor een lage daklijn. Dit zijn de 10 elektrische auto’s met de laagste luchtweerstand ter wereld. Studiemodellen en raceauto’s niet meegerekend, uiteraard.

10. Audi e-tron GT – 0,24 Cd

Neus Audi e-tron GT 60 Quattro

Voor de tiende plaats kunnen we kiezen voor de BMW i4, BMW i7 en de Tesla Model X. Deze drie auto’s hebben net als de e-tron GT een luchtweerstand van 0,24 Cd. We hebben voor de Audi e-tron GT gekozen puur omdat die op alfabetische volgorde als eerste komt. En omdat het interessant is om te zien dat zijn technische tweeling (de Taycan) beter scoort.

Audi pakt het aerodynamisch gezien minder goed aan dan Porsche ondanks verschillende aero-trucjes, zoals luchtinlaten die de wind begeleiden, een elektronisch verstelbare achtervleugel, een vlak buikje en een brede diffuser. Een setje cameraspiegels van de Q8 e-tron zou hier waarschijnlijk het verschil ook niet maken.

9. Skoda Enyaq iV Coupé – 0,234 Cd

Skoda Enyaq Coupé iV rijdend op een weg schuin voor

Helaas, de standaard Enyaq komt net te kort om in dit lijstje te komen. Die auto heeft een luchtweerstand van 0,257 Cd. Zijn Coupé-broertje daarentegen komt hier wel voor dankzij zijn afgeslepen dak. Verder helpen de aero-wielen, een actieve grille en spiegels die op de voordeuren zijn geplaatst in plaats van op de A-stijl.

Verder verandert er niet veel aan de vorm van de Enyaq. Je mist 15 liter aan bagageruimte achterin en hebt wat minder hoofdruimte. Ga je voor de RS-versie? Dan heb je ruim 40 pk en 35 Nm koppel meer. De topsnelheid ligt dan 20 km/u hoger met 180 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u is na 6,5 seconden achter de rug in plaats van 7 seconden.

8. Tesla Model Y – 0,23 Cd

Tesla Model Y rijdend op een weg schuin voor

Met alle aandacht op Twitter, zou je bijna vergeten dat Tesla best lekker gaat. In Nederland werden er in 2022 maar liefst 2.728 nieuwe Tesla’s op kenteken gezet. Daarvan waren er 2.298 stuks een Model Y. Nu weten we het echt zeker; wij Nederlanders zijn gek op compacte SUVs. 

De Model Y deelt driekwart van zijn onderdelen met de kleinere Model 3. Ondanks het verschil in hoogte en in gewicht, scoren de auto’s hetzelfde als het om luchtweerstand. Het extra gewicht van de Model Y zorgt ervoor dat je minder ver komt op één lading. De Long Range Model Y komt 533 kilometer ver. Dezelfde versie van de Model 3 redt het tot 602 kilometer.

7. Tesla Model 3 – 0,23 Cd

Tesla Model 3 rijdend op een weg schuin voor

De Model 3 is het niet rustiger aan gaan doen nadat we hem kroonde tot Sedan van het Jaar 2019. In 2021 werd het miljoenste exemplaar verkocht. Nu is de Model 3 nog steeds de meest verkochte elektrische auto aller tijden.

6. Porsche Taycan – 0,22 Cd

Porsche Taycan rijdend op een weg schuin voor

Porsche’s eerste volledig elektrische auto is direct een schot in de roos. Hij is beeldschoon, geweldig om in te rijden en staat in de top zes van de elektrische auto’s met het minste luchtweerstand. Porsche claimt zelfs dat de Taycan met 0,22 Cd het laagste weerstandscoëfficiënt heeft van alle Porsches. Dit heeft het merk bereikt door een schaalmodel van de Taycan 900 uur in de windtunnel te testen.

Daarna ging een Taycan op ware grootte nog eens 1.500 uur in de megaföhn. Eén van de aerodynamische maatregelen die Porsche neemt zijn de luchtgordijnen langs de koplampen. Ook is de Taycan voorzien van een aantal trucjes zoals de vlakke vloer, brede diffuser en actieve spoiler. Net als de Audi inderdaad, maar dan blijkbaar toch net wat beter.

5. Hyundai Ioniq 6 – 0,21 Cd

Hyundai Ioniq 6 schuin voor in een windtunnel

De designafdeling van Hyundai is de laatste tijd goed bezig. En niet alleen voor het oog, ook als het gaat om efficiëntie. De gladde, gestroomlijnde vorm van de Ioniq 6 doet denken aan de Stout Scarab, de Phantom Corsair en de Saab Ursaab. Google die drie maar even als je ze niet kent. Blijkbaar zit er ook een beetje van het gevechtsvliegtuig Spitfire en de slechtvalk in.

Zoals je waarschijnlijk al had verwacht, is er actieve aerodynamica. Toen Hyundai hem testte in de windtunnel kreeg de Ioniq 6 windsnelheden van 200 km/u te verdragen. De lijdensweg draagt eraan bij dat de actieradius 100 kilometer groter is dan die van zijn kleine broertje, de Ioniq 5. In totaal kom je 610 kilometer ver met de Ioniq 6.

4. Tesla Model S – 0,208 Cd

Tesla Model S rijdend op een weg schuin voor

We kunnen alvast verklappen dat dit de Tesla is die het beste door de wind snijdt. Geen slechte prestatie van een auto van al tien jaar oud. Na een decennium lukte het slechts drie andere merken om een betere luchtweerstand op tafel te leggen. Een prestatie van de Model S die niet onderschat moet worden. En dan kun je hem ook nog eens kopen met 1.020 pk.

Het statement ‘het laagste van de hele planeet’ over het luchtweerstand is inmiddels dus gedateerd, maar was lange tijd wel de realiteit. De Model S zette met een coëfficiënt van 0,20 Cd een nieuwe benchmark. De slimme aerodynamica zal waarschijnlijk het resultaat zijn van vele uren in de windtunnel. Vergeet even zijn kikkerachtige uiterlijk en kijk naar de geweldige cijfers.

3. Mercedes EQS – 0,2 Cd

Mercedes EQS 580

Mercedes begint in vorm te raken als je het over gestroomlijnde auto’s hebt. Denk maar eens aan de IAA of de EQXX (die je nog niet kunt kopen). Een inzending voor deze lijst mag dus niet ontbreken. Hier dus de Mercedes EQS: het eerste model dat puur als EV is ontwikkeld (voorgaande modellen waren omgebouwde benzineauto’s) met de bekende ster op de voorkant.

Mercedes pakt het meteen goed aan. Tijdens de introductie van de EQS was hij de meest gestroomlijnde auto op de planeet. Om dit te bereiken heeft de EQS een vlak onderkant, een grille die kan sluiten en een ingewikkelde constructie voor de koellucht. De EQS snijdt door de wind als een warm mes door de boter en komt mede daardoor 652 kilometer ver.

2. Lucid Air – 0,197 Cd

Lucid Air Dream Edition P

De zilveren plak gaat naar deze Lucid, die luistert naar hetgeen waar hij doorheen snijdt; Air. Zijn voorkomen doet al vermoeden dat Lucid bij het ontwerp goed heeft gekeken naar de luchtweerstand. De versie die je hier ziet is de Lucid Air Dream Edition R die, mede door zijn gestroomlijnde vorm, 837 kilometer ver komt op één lading: verder dan welke elektrische ooit gebouwd.

Het ontwerpproces van de Air is geleid door aero-specialist Jean-Charles Monnet die eerder werkzaam was voor het Red Bull Racing. Hij heeft zijn F1-kennis van het circuit naar de openbare weg weten over te brengen. Je kunt de verschillende uitvoeringen van de Lucid Air ook in Nederland kopen. Voorlopig weten we alleen de prijs van de Dream Editions: 220.000 euro. De goedkoopste gaat zo’n 100.000 euro kosten.

1. Lightyear 0 – 0,175 Cd

Koenigsegg investeert in het Nederlandse Lightyear

De elektrische auto met de laagste luchtweerstand komt van Nederlandse bodem. Hoezee! De Nederlanders doen er alles om de Nul (of Zero) zo gestroomlijnd mogelijk te maken, maar dat is misschien nog niet eens het interessantst aan deze auto. Zoals je wellicht weet, zit de Lightyear 0 vol met zonnepanelen. De Lightyear 0 wordt overigens gebouwd in een fabriek in Finland.

Lightyear gaat 946 exemplaren bouwen die elk voor 250.000 euro kosten. Daarvoor krijg je 625 kilometer actieradius waar dagelijks (onder de beste omstandigheden) zo’n 70 kilometer bij kan komen door zonnepanelen. Te duur? Heb dan nog even geduld totdat de Lightyear 2 uitkomt. Dit model moet 800 kilometer ver komen. Lightyear mikt op een startprijs onder de 40.000 euro.

Advertentie

Reacties

  • Rob heeft op 13 januari 2023 geschreven:

    Ik begrijp niet waarom electrische auto’s vaak zoveel vermogen moeten hebben? Het is toch juist de bedoeling dat we spaarzaam omgaan met ons milieu?
    Veel automobilisten kunnen b.v 800 pk.helemmal niet handelen. Toen onze rijkspolitie Audi’s kocht met een vermogen van 280 pk. moesten ze een speciale training volgen! Nu kan iedere beginnend automobilist in een auto rijden met soms 800 en zelfs 1000 pk.

    Reageer
  • Adje heeft op 12 januari 2023 geschreven:

    Waarom niet een benzine motor in zo’n auto. Vele malen lichter. Kijken wat dat met verbruik doet. Stuk beter dan de hedendaagse suvs.

    Reageer
  • Kleine correctie heeft op 12 januari 2023 geschreven:

    Deze auto’s hebben de laagste weerstandscoefficient en dus de meest gunstige vorm. Voor de laagste luchtweerstand telt het frontale oppervlakte ook mee en dan zijn de Enyaq en Model Y natuurlijk een stuk minder gunstig dan een Taycan.

    Reageer

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie