
De dag is pas net begonnen, maar dit is alvast het coolste nieuws van vandaag. Renault-baas Luca di Meo heeft gisteren tijdens de Renault ‘capital markets day’ (een heel belangrijke vergadering over cijfertjes) bekend gemaakt dat Renault werkt aan een elektrische Twingo. De klassieke stadsauto is herboren en ziet er nog altijd even schattig uit. En kijk eens: zelfs de geinige deurhendels zijn meegenomen.
Di Meo noemt de nieuwe Twingo ‘echt en slim’ en een ‘wondermiddel voor duurzame mobiliteit’. Volgens de Renault-baas is de elektrische Twingo extreem zuinig met een verbruik van 10 kWh per 100 kilometer. Daarmee is hij ‘de beste in het segment’. Het geheim van de efficiëntie zit deels in de manier waarop de batterij omgaat met warmte. Door het zuinige verbruik, hoeft er geen enorme accu in de Twingo.
De prijs van de elektrische Renault Twingo
Wat weten we nog meer over de elektrische Renault Twingo? Nou, dat ie goedkoop wordt. Het is een klein autootje met een kleine batterij, waardoor ie minder grondstoffen nodig heeft. Onder meer door deze kostenbesparing kan Renault de elektrische Twingo verkopen voor zo’n 20.000 euro, zonder belastingen. Dat zou genoeg moeten zijn om de stortvloed aan kleine Chinese EV’s voor te blijven.
Verder ontbreken de schattigste kikkeroogjes als koplampen niet, al denken we dat de groene kleur op het exemplaar hierboven gebruikt is om de duurzame kant van de Twingo te tonen – niet om een vergelijking met Kermit te maken. Let wel: dit is nog maar het prototype, dus het ontwerp kan nog op de schop. Verder zijn er een hoop duurzame materialen gebruikt.
De actieradius van de elektrische Twingo
Renault communiceert nog niets over de specificaties van de batterij. De goedkope Dacia Spring heeft een 27,4-kWh batterij. Mocht de Twingo dezelfde batterij gebruiken, dan zou ie zo’n 275 kilometer bereik moeten hebben. Met de batterij van de Zoe zou ie al 520 kilometer ver moeten komen. Voor de definitieve specs moeten we nog even geduld hebben.
De Twingo komt in 2025 in een elektrische line-up naast de Megane en Scenic. Deze modellen worden geproduceerd door een nieuw dochtermerk van Renault genaamd Ampere. Dit bedrijf is gevestigd in Europa zodat Fransen subsidie krijgen. Nog twee jaartjes wachten en dan kun je weer een nieuwe Twingo aanschaffen.
Eén reactie op “Renault brengt de Twingo terug als goedkope elektrische auto”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom sloegen we elkaar vroeger bij het zien van een Twingo of een gele auto?

Renault Twingo vliegt de bocht uit bij Schiphol

Renault Zoe (2020) vs Renault Twingo (1994)

Renault Twingo Electric Série Limitée Vibes

Renault Twingo Electric is de goedkoopste elektrische auto

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

10 kWh per 100 kilometer is wel uitzonderlijk. Ik hoop dat ze hierbij niet op ‘stadsverkeer’ doelen, want dan is het ineens weer een koud kunstje.
Als ze ondanks die zuinigheid er inderdaad toch een beetje eigentijds formaat accupakket in stoppen wordt dit wel een heel leuk ding; zijn uiterlijk heeft ie in ieder geval mee!