
De dag is pas net begonnen, maar dit is alvast het coolste nieuws van vandaag. Renault-baas Luca di Meo heeft gisteren tijdens de Renault ‘capital markets day’ (een heel belangrijke vergadering over cijfertjes) bekend gemaakt dat Renault werkt aan een elektrische Twingo. De klassieke stadsauto is herboren en ziet er nog altijd even schattig uit. En kijk eens: zelfs de geinige deurhendels zijn meegenomen.
Di Meo noemt de nieuwe Twingo ‘echt en slim’ en een ‘wondermiddel voor duurzame mobiliteit’. Volgens de Renault-baas is de elektrische Twingo extreem zuinig met een verbruik van 10 kWh per 100 kilometer. Daarmee is hij ‘de beste in het segment’. Het geheim van de efficiëntie zit deels in de manier waarop de batterij omgaat met warmte. Door het zuinige verbruik, hoeft er geen enorme accu in de Twingo.
De prijs van de elektrische Renault Twingo
Wat weten we nog meer over de elektrische Renault Twingo? Nou, dat ie goedkoop wordt. Het is een klein autootje met een kleine batterij, waardoor ie minder grondstoffen nodig heeft. Onder meer door deze kostenbesparing kan Renault de elektrische Twingo verkopen voor zo’n 20.000 euro, zonder belastingen. Dat zou genoeg moeten zijn om de stortvloed aan kleine Chinese EV’s voor te blijven.
Verder ontbreken de schattigste kikkeroogjes als koplampen niet, al denken we dat de groene kleur op het exemplaar hierboven gebruikt is om de duurzame kant van de Twingo te tonen – niet om een vergelijking met Kermit te maken. Let wel: dit is nog maar het prototype, dus het ontwerp kan nog op de schop. Verder zijn er een hoop duurzame materialen gebruikt.
De actieradius van de elektrische Twingo
Renault communiceert nog niets over de specificaties van de batterij. De goedkope Dacia Spring heeft een 27,4-kWh batterij. Mocht de Twingo dezelfde batterij gebruiken, dan zou ie zo’n 275 kilometer bereik moeten hebben. Met de batterij van de Zoe zou ie al 520 kilometer ver moeten komen. Voor de definitieve specs moeten we nog even geduld hebben.
De Twingo komt in 2025 in een elektrische line-up naast de Megane en Scenic. Deze modellen worden geproduceerd door een nieuw dochtermerk van Renault genaamd Ampere. Dit bedrijf is gevestigd in Europa zodat Fransen subsidie krijgen. Nog twee jaartjes wachten en dan kun je weer een nieuwe Twingo aanschaffen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Renault brengt de Twingo terug als goedkope elektrische auto”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom sloegen we elkaar vroeger bij het zien van een Twingo of een gele auto?

Renault Twingo vliegt de bocht uit bij Schiphol

Renault Zoe (2020) vs Renault Twingo (1994)

Renault Twingo Electric Série Limitée Vibes

Renault Twingo Electric is de goedkoopste elektrische auto

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

10 kWh per 100 kilometer is wel uitzonderlijk. Ik hoop dat ze hierbij niet op ‘stadsverkeer’ doelen, want dan is het ineens weer een koud kunstje.
Als ze ondanks die zuinigheid er inderdaad toch een beetje eigentijds formaat accupakket in stoppen wordt dit wel een heel leuk ding; zijn uiterlijk heeft ie in ieder geval mee!