
De dag is pas net begonnen, maar dit is alvast het coolste nieuws van vandaag. Renault-baas Luca di Meo heeft gisteren tijdens de Renault ‘capital markets day’ (een heel belangrijke vergadering over cijfertjes) bekend gemaakt dat Renault werkt aan een elektrische Twingo. De klassieke stadsauto is herboren en ziet er nog altijd even schattig uit. En kijk eens: zelfs de geinige deurhendels zijn meegenomen.
Di Meo noemt de nieuwe Twingo ‘echt en slim’ en een ‘wondermiddel voor duurzame mobiliteit’. Volgens de Renault-baas is de elektrische Twingo extreem zuinig met een verbruik van 10 kWh per 100 kilometer. Daarmee is hij ‘de beste in het segment’. Het geheim van de efficiëntie zit deels in de manier waarop de batterij omgaat met warmte. Door het zuinige verbruik, hoeft er geen enorme accu in de Twingo.
De prijs van de elektrische Renault Twingo
Wat weten we nog meer over de elektrische Renault Twingo? Nou, dat ie goedkoop wordt. Het is een klein autootje met een kleine batterij, waardoor ie minder grondstoffen nodig heeft. Onder meer door deze kostenbesparing kan Renault de elektrische Twingo verkopen voor zo’n 20.000 euro, zonder belastingen. Dat zou genoeg moeten zijn om de stortvloed aan kleine Chinese EV’s voor te blijven.
Verder ontbreken de schattigste kikkeroogjes als koplampen niet, al denken we dat de groene kleur op het exemplaar hierboven gebruikt is om de duurzame kant van de Twingo te tonen – niet om een vergelijking met Kermit te maken. Let wel: dit is nog maar het prototype, dus het ontwerp kan nog op de schop. Verder zijn er een hoop duurzame materialen gebruikt.
De actieradius van de elektrische Twingo
Renault communiceert nog niets over de specificaties van de batterij. De goedkope Dacia Spring heeft een 27,4-kWh batterij. Mocht de Twingo dezelfde batterij gebruiken, dan zou ie zo’n 275 kilometer bereik moeten hebben. Met de batterij van de Zoe zou ie al 520 kilometer ver moeten komen. Voor de definitieve specs moeten we nog even geduld hebben.
De Twingo komt in 2025 in een elektrische line-up naast de Megane en Scenic. Deze modellen worden geproduceerd door een nieuw dochtermerk van Renault genaamd Ampere. Dit bedrijf is gevestigd in Europa zodat Fransen subsidie krijgen. Nog twee jaartjes wachten en dan kun je weer een nieuwe Twingo aanschaffen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Renault brengt de Twingo terug als goedkope elektrische auto”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom sloegen we elkaar vroeger bij het zien van een Twingo of een gele auto?

Renault Twingo vliegt de bocht uit bij Schiphol

Renault Zoe (2020) vs Renault Twingo (1994)

Renault Twingo Electric Série Limitée Vibes

Renault Twingo Electric is de goedkoopste elektrische auto

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

10 kWh per 100 kilometer is wel uitzonderlijk. Ik hoop dat ze hierbij niet op ‘stadsverkeer’ doelen, want dan is het ineens weer een koud kunstje.
Als ze ondanks die zuinigheid er inderdaad toch een beetje eigentijds formaat accupakket in stoppen wordt dit wel een heel leuk ding; zijn uiterlijk heeft ie in ieder geval mee!