
De vraag is niet óf je een Volkswagen T1 wil hebben. De vraag is of je zin hebt in al het gedoe van een oldtimer. Onderdelen zijn lastiger te vinden, wat prijziger én je moet geduld uitoefenen als je met zo’n busje op vakantie wilt. Veel mensen zullen hier direct voor tekenen, want het is onderdeel van het avontuur. Zo’n busje heeft een eigen karakter, en dat moet je waarderen. Voor de rest van de mensen is deze creatie van Volkswagen en eClassics een uitkomst: een elektrische VW T1. Deze zogenoemde e-Bulli is in alle opzichten gloednieuw en krachtiger dan ooit.
In 1966 verliet deze Volkswagen T1 de fabriek in Hannover met een 44 pk sterke viercilinder boxer. De eerste 50 jaar reed het busje vrolijk rond in Californië, waar auto’s doorgaans maar weinig roesten. Volkswagen en eClassics haalden de bus naar Duitsland om de plofmotor te vervangen door een elektromotor met 83 pk en 212 Nm. Volgens Volkswagen is dit de krachtigste ‘officiële’ T1 ooit gebouwd. De versnellingsbak verdween eveneens, de elektromotor krijgt nu maar één versnelling. De pook om de richting van de elektromotor te kiezen, zit nu tussen de bestuurder en de bijrijder.
De nieuwe topsnelheid van de elektrische Volkswagen T1 is 130 km/u, voorheen was dat 105 km/u. Het batterijenpakket van 45 kWh biedt een actieradius van zo’n 200 kilometer. Omdat de batterijen laag in de vloer liggen, zou de wegligging van de T1 beter moeten zijn dan voorheen. Om de wegligging nog verder te verbeteren, monteerde eClassics een multi-link ophanging voor en achter. De dempers zijn instelbaar, de stuurinrichting is verbeterd en de remmen zijn aangepast voor betere koeling. Het zal niet de snelste bus op de Nürburgring worden, maar het zal heel prima rijden.
Vanbuiten oogt de elektrische Volkswagen T1 nog klassiek, maar met enkele moderne toevoegingen. De koplampen stralen nu led-licht uit. De Energetic Orange Metallic-lak is ook nieuw en was zeker niet leverbaar in 1966. Vanbuiten geeft een led-indicator aan hoeveel batterijlading er nog is. Daarnaast kreeg het instrumentarium een kleine update en is er nu airconditioning. De prijs van de elektrische Volkswagen T1? Je moet zelf een T1 regelen, dan bouwt eClassics hem om voor 64.900 euro. Conversies voor de T2 en T3 zijn ook mogelijk.
Meer van TopGear


Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

De Lexus LM 350h is een enorm luxe MPV in plaats van SUV en daardoor eigenlijk beter (review)

Als je deze nieuwe EV koopt, krijg je eigenlijk een oude stinkdiesel van bijna 20 jaar oud

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

De nieuwe Ford E-Tourneo Custom is een elektrische auto voor acht personen

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Tof, ziet er prachtig uit,Alleen zal die nooit toegelaten worden in Belgie
Waarom zitten er nog geen zonnepanelen op het dak?
Wordt een duur busje dan 65k. plus een busje dat neem ik aan apk waardig moet wezen . Ga je al heel gauw over een ton heen
Vanbuiten geeft een led-indicator aan hoeveel batterijlading er nog is.
Zou het niet handig zijn dat deze informatie terug te vinden is in het voertuig?
Vanbinnen heeft ie het ook!
Dat maakt het wel minder avontuurlijk