
De vraag is niet óf je een Volkswagen T1 wil hebben. De vraag is of je zin hebt in al het gedoe van een oldtimer. Onderdelen zijn lastiger te vinden, wat prijziger én je moet geduld uitoefenen als je met zo’n busje op vakantie wilt. Veel mensen zullen hier direct voor tekenen, want het is onderdeel van het avontuur. Zo’n busje heeft een eigen karakter, en dat moet je waarderen. Voor de rest van de mensen is deze creatie van Volkswagen en eClassics een uitkomst: een elektrische VW T1. Deze zogenoemde e-Bulli is in alle opzichten gloednieuw en krachtiger dan ooit.
In 1966 verliet deze Volkswagen T1 de fabriek in Hannover met een 44 pk sterke viercilinder boxer. De eerste 50 jaar reed het busje vrolijk rond in Californië, waar auto’s doorgaans maar weinig roesten. Volkswagen en eClassics haalden de bus naar Duitsland om de plofmotor te vervangen door een elektromotor met 83 pk en 212 Nm. Volgens Volkswagen is dit de krachtigste ‘officiële’ T1 ooit gebouwd. De versnellingsbak verdween eveneens, de elektromotor krijgt nu maar één versnelling. De pook om de richting van de elektromotor te kiezen, zit nu tussen de bestuurder en de bijrijder.
De nieuwe topsnelheid van de elektrische Volkswagen T1 is 130 km/u, voorheen was dat 105 km/u. Het batterijenpakket van 45 kWh biedt een actieradius van zo’n 200 kilometer. Omdat de batterijen laag in de vloer liggen, zou de wegligging van de T1 beter moeten zijn dan voorheen. Om de wegligging nog verder te verbeteren, monteerde eClassics een multi-link ophanging voor en achter. De dempers zijn instelbaar, de stuurinrichting is verbeterd en de remmen zijn aangepast voor betere koeling. Het zal niet de snelste bus op de Nürburgring worden, maar het zal heel prima rijden.
Vanbuiten oogt de elektrische Volkswagen T1 nog klassiek, maar met enkele moderne toevoegingen. De koplampen stralen nu led-licht uit. De Energetic Orange Metallic-lak is ook nieuw en was zeker niet leverbaar in 1966. Vanbuiten geeft een led-indicator aan hoeveel batterijlading er nog is. Daarnaast kreeg het instrumentarium een kleine update en is er nu airconditioning. De prijs van de elektrische Volkswagen T1? Je moet zelf een T1 regelen, dan bouwt eClassics hem om voor 64.900 euro. Conversies voor de T2 en T3 zijn ook mogelijk.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

De Lexus LM 350h is een enorm luxe MPV in plaats van SUV en daardoor eigenlijk beter (review)

Als je deze nieuwe EV koopt, krijg je eigenlijk een oude stinkdiesel van bijna 20 jaar oud

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

De nieuwe Ford E-Tourneo Custom is een elektrische auto voor acht personen

Zoveel kostten de Mercedes-busjes van Defensie (die perfect waren als camper)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Tof, ziet er prachtig uit,Alleen zal die nooit toegelaten worden in Belgie
Waarom zitten er nog geen zonnepanelen op het dak?
Wordt een duur busje dan 65k. plus een busje dat neem ik aan apk waardig moet wezen . Ga je al heel gauw over een ton heen
Vanbuiten geeft een led-indicator aan hoeveel batterijlading er nog is.
Zou het niet handig zijn dat deze informatie terug te vinden is in het voertuig?
Vanbinnen heeft ie het ook!
Dat maakt het wel minder avontuurlijk