Elektrische VW T1 is nu te krijgen

Je kunt nu een 'nieuwe' Volkswagen T1 kopen, met dubbel het vermogen

Foto('s): VolkswagenElektrische VW T1
Foto('s): VolkswagenaInterieur Volkswagen T1 door eClassics
Foto('s): VolkswagenInterieur Volkswagen T1 door eClassics
Foto('s): VolkswagenaInterieur Volkswagen T1 door eClassics
Foto('s): Volkswagen
Foto('s): Volkswagen
Foto('s): VolkswagenElektrische Volkswagen T1 met open dak
Foto('s): Volkswagen
Foto('s): Volkswagenelektromotor in de VW T1
Foto('s): VolkswagenElektrische Volkswagen T1 bij zonnepanelen en windmolens
Foto('s): VolkswagenElektrische Volkswagen T1
Elektrische VW T1
aInterieur Volkswagen T1 door eClassics
Interieur Volkswagen T1 door eClassics
aInterieur Volkswagen T1 door eClassics
Elektrische Volkswagen T1 met open dak
elektromotor in de VW T1
Elektrische Volkswagen T1 bij zonnepanelen en windmolens
Elektrische Volkswagen T1

De vraag is niet óf je een Volkswagen T1 wil hebben. De vraag is of je zin hebt in al het gedoe van een oldtimer. Onderdelen zijn lastiger te vinden, wat prijziger én je moet geduld uitoefenen als je met zo’n busje op vakantie wilt. Veel mensen zullen hier direct voor tekenen, want het is onderdeel van het avontuur. Zo’n busje heeft een eigen karakter, en dat moet je waarderen. Voor de rest van de mensen is deze creatie van Volkswagen en eClassics een uitkomst: een elektrische VW T1. Deze zogenoemde e-Bulli is in alle opzichten gloednieuw en krachtiger dan ooit.

In 1966 verliet deze Volkswagen T1 de fabriek in Hannover met een 44 pk sterke viercilinder boxer. De eerste 50 jaar reed het busje vrolijk rond in Californië, waar auto’s doorgaans maar weinig roesten. Volkswagen en eClassics haalden de bus naar Duitsland om de plofmotor te vervangen door een elektromotor met 83 pk en 212 Nm. Volgens Volkswagen is dit de krachtigste ‘officiële’ T1 ooit gebouwd. De versnellingsbak verdween eveneens, de elektromotor krijgt nu maar één versnelling. De pook om de richting van de elektromotor te kiezen, zit nu tussen de bestuurder en de bijrijder.

De nieuwe topsnelheid van de elektrische Volkswagen T1 is 130 km/u, voorheen was dat 105 km/u. Het batterijenpakket van 45 kWh biedt een actieradius van zo’n 200 kilometer. Omdat de batterijen laag in de vloer liggen, zou de wegligging van de T1 beter moeten zijn dan voorheen. Om de wegligging nog verder te verbeteren, monteerde eClassics een multi-link ophanging voor en achter. De dempers zijn instelbaar, de stuurinrichting is verbeterd en de remmen zijn aangepast voor betere koeling. Het zal niet de snelste bus op de Nürburgring worden, maar het zal heel prima rijden.

Vanbuiten oogt de elektrische Volkswagen T1 nog klassiek, maar met enkele moderne toevoegingen. De koplampen stralen nu led-licht uit. De Energetic Orange Metallic-lak is ook nieuw en was zeker niet leverbaar in 1966. Vanbuiten geeft een led-indicator aan hoeveel batterijlading er nog is. Daarnaast kreeg het instrumentarium een kleine update en is er nu airconditioning. De prijs van de elektrische Volkswagen T1? Je moet zelf een T1 regelen, dan bouwt eClassics hem om voor 64.900 euro. Conversies voor de T2 en T3 zijn ook mogelijk.

Reacties
  1. Weyn Marc zegt op 16 mei 2020 om 19:53:

    Tof, ziet er prachtig uit,Alleen zal die nooit toegelaten worden in Belgie

  2. Kees zegt op 24 maart 2020 om 12:30:

    Waarom zitten er nog geen zonnepanelen op het dak?

  3. Mike zegt op 20 maart 2020 om 21:09:

    Wordt een duur busje dan 65k. plus een busje dat neem ik aan apk waardig moet wezen . Ga je al heel gauw over een ton heen

  4. TG zegt op 20 maart 2020 om 12:04:

    Vanbuiten geeft een led-indicator aan hoeveel batterijlading er nog is.
    Zou het niet handig zijn dat deze informatie terug te vinden is in het voertuig?

    • Redactie TopGear zegt op 20 maart 2020 om 12:26:

      Vanbinnen heeft ie het ook!

      • TG zegt op 21 maart 2020 om 06:51:

        Dat maakt het wel minder avontuurlijk

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws