
De vraag is niet óf je een Volkswagen T1 wil hebben. De vraag is of je zin hebt in al het gedoe van een oldtimer. Onderdelen zijn lastiger te vinden, wat prijziger én je moet geduld uitoefenen als je met zo’n busje op vakantie wilt. Veel mensen zullen hier direct voor tekenen, want het is onderdeel van het avontuur. Zo’n busje heeft een eigen karakter, en dat moet je waarderen. Voor de rest van de mensen is deze creatie van Volkswagen en eClassics een uitkomst: een elektrische VW T1. Deze zogenoemde e-Bulli is in alle opzichten gloednieuw en krachtiger dan ooit.
In 1966 verliet deze Volkswagen T1 de fabriek in Hannover met een 44 pk sterke viercilinder boxer. De eerste 50 jaar reed het busje vrolijk rond in Californië, waar auto’s doorgaans maar weinig roesten. Volkswagen en eClassics haalden de bus naar Duitsland om de plofmotor te vervangen door een elektromotor met 83 pk en 212 Nm. Volgens Volkswagen is dit de krachtigste ‘officiële’ T1 ooit gebouwd. De versnellingsbak verdween eveneens, de elektromotor krijgt nu maar één versnelling. De pook om de richting van de elektromotor te kiezen, zit nu tussen de bestuurder en de bijrijder.
De nieuwe topsnelheid van de elektrische Volkswagen T1 is 130 km/u, voorheen was dat 105 km/u. Het batterijenpakket van 45 kWh biedt een actieradius van zo’n 200 kilometer. Omdat de batterijen laag in de vloer liggen, zou de wegligging van de T1 beter moeten zijn dan voorheen. Om de wegligging nog verder te verbeteren, monteerde eClassics een multi-link ophanging voor en achter. De dempers zijn instelbaar, de stuurinrichting is verbeterd en de remmen zijn aangepast voor betere koeling. Het zal niet de snelste bus op de Nürburgring worden, maar het zal heel prima rijden.
Vanbuiten oogt de elektrische Volkswagen T1 nog klassiek, maar met enkele moderne toevoegingen. De koplampen stralen nu led-licht uit. De Energetic Orange Metallic-lak is ook nieuw en was zeker niet leverbaar in 1966. Vanbuiten geeft een led-indicator aan hoeveel batterijlading er nog is. Daarnaast kreeg het instrumentarium een kleine update en is er nu airconditioning. De prijs van de elektrische Volkswagen T1? Je moet zelf een T1 regelen, dan bouwt eClassics hem om voor 64.900 euro. Conversies voor de T2 en T3 zijn ook mogelijk.
Meer van TopGear


Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

De Lexus LM 350h is een enorm luxe MPV in plaats van SUV en daardoor eigenlijk beter (review)

Als je deze nieuwe EV koopt, krijg je eigenlijk een oude stinkdiesel van bijna 20 jaar oud

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

In de zomer doorrijden op winterbanden is gevaarlijk, maar niet vanwege de reden die jij denkt

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Tof, ziet er prachtig uit,Alleen zal die nooit toegelaten worden in Belgie
Waarom zitten er nog geen zonnepanelen op het dak?
Wordt een duur busje dan 65k. plus een busje dat neem ik aan apk waardig moet wezen . Ga je al heel gauw over een ton heen
Vanbuiten geeft een led-indicator aan hoeveel batterijlading er nog is.
Zou het niet handig zijn dat deze informatie terug te vinden is in het voertuig?
Vanbinnen heeft ie het ook!
Dat maakt het wel minder avontuurlijk