
Het is tegenwoordig nog knap lastig om iets op sociale media tegen te komen dat je nog niet eerder hebt gezien. Maar toen we de eerste beelden zagen, afkomstig van een mobiele telefoon, van Ken Block die zijn S1 e-tron quattro ‘Hoonitron’ achteruit over de neonverlichte Strip van Las Vegas joeg in een krankzinnige, bandenverpulverende vierwieldrift, hadden onze hersens even dringend een reset nodig.
Gedurende vijftien rokerige jaren voerde Ken Block zijn Gymkhana-serie gestaag op, continu innoverend, gedreven door groeiende ambitie en tot uiting gebracht in steeds wildere stunts. Maar zijn recente samenwerking met Audi gaf hem de mogelijkheid actief te experimenteren met iets geheel nieuws: de elektrische aandrijflijn.
Lees ook: Bekijk hier alle winnaars van de TopGear EV Awards 2023
Wat is de Audi S1 Hoonitron?
Zijn creatie was passend extreem: een op maat gemaakt driftmonster met 800-volt architectuur, twee elektro-motoren, vierwielaandrijving en 680 pk, verpakt in een moderne interpretatie van de originele, iconische Pikes Peak Sport Quattro S1. Deze aandrijflijn was de sleutel tot een heel scala aan frisse nieuwe mogelijkheden, vooral dankzij bijna 3.000 Nm aan onmiddellijk beschikbaar koppel op elke as.
Een ultrakorte wielbasis en McPherson-poten met een veerweg van meer dan 200 millimeter op de voor- en achteras zorgden ervoor dat Ken nieuwe dingen kon proberen. Zoals vanuit stilstand donuts maken met dik 140 km/u. Of driften met een wielsnelheid van meer dan 190 km/u in relatieve stilte.
De banden smeekten al om genade voor ze goed en wel onder de auto zaten.
Lees ook: De dochter van Ken Block gaat een ereronde voor haar vader rijden in deze Porsche met 1.400+ pk
We zijn allemaal diep aangeslagen door Kens overlijden. De Hoonitron was zijn eerste stap in een nieuwe en opwindende wereld, terwijl Electrikhana zijn laatste Gymkhana-productie zou zijn. Maar zijn nalatenschap leeft voort. En met de Hoonitron heeft hij bewezen dat er nog altijd hoop is; dat gekte ook in een geëlektrificeerde toekomst kan blijven bestaan.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Waarom Nio wat ons betreft een frisse insteek biedt

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Waarom de Lamborghini Revuelto met V12 toch een EV Award wint

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Waarom de Citroën Oli wat ons betreft de beste elektrische conceptcar is

Waarom de VW ID. Buzz niet het beste elektrische bestelbusje van 2023 is

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Driften met de Subaru Family Huckster met Travis Pastrana als bijrijder

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

Travis Pastrana geeft rijles in de Subaru Family Huckster: zo rij je Gymkhana

Deze nieuwste Gymkhana met klassieke Subaru GL Wagon is krankzinniger dan ooit

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Dochter van Ken Block rijdt Audi S1 Hoonitron van haar vader

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Dochter van Ken Block tekent bij Williams voor F1 Academy in 2024

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
