
Het is tegenwoordig nog knap lastig om iets op sociale media tegen te komen dat je nog niet eerder hebt gezien. Maar toen we de eerste beelden zagen, afkomstig van een mobiele telefoon, van Ken Block die zijn S1 e-tron quattro ‘Hoonitron’ achteruit over de neonverlichte Strip van Las Vegas joeg in een krankzinnige, bandenverpulverende vierwieldrift, hadden onze hersens even dringend een reset nodig.
Gedurende vijftien rokerige jaren voerde Ken Block zijn Gymkhana-serie gestaag op, continu innoverend, gedreven door groeiende ambitie en tot uiting gebracht in steeds wildere stunts. Maar zijn recente samenwerking met Audi gaf hem de mogelijkheid actief te experimenteren met iets geheel nieuws: de elektrische aandrijflijn.
Lees ook: Bekijk hier alle winnaars van de TopGear EV Awards 2023
Wat is de Audi S1 Hoonitron?
Zijn creatie was passend extreem: een op maat gemaakt driftmonster met 800-volt architectuur, twee elektro-motoren, vierwielaandrijving en 680 pk, verpakt in een moderne interpretatie van de originele, iconische Pikes Peak Sport Quattro S1. Deze aandrijflijn was de sleutel tot een heel scala aan frisse nieuwe mogelijkheden, vooral dankzij bijna 3.000 Nm aan onmiddellijk beschikbaar koppel op elke as.
Een ultrakorte wielbasis en McPherson-poten met een veerweg van meer dan 200 millimeter op de voor- en achteras zorgden ervoor dat Ken nieuwe dingen kon proberen. Zoals vanuit stilstand donuts maken met dik 140 km/u. Of driften met een wielsnelheid van meer dan 190 km/u in relatieve stilte.
De banden smeekten al om genade voor ze goed en wel onder de auto zaten.
Lees ook: De dochter van Ken Block gaat een ereronde voor haar vader rijden in deze Porsche met 1.400+ pk
We zijn allemaal diep aangeslagen door Kens overlijden. De Hoonitron was zijn eerste stap in een nieuwe en opwindende wereld, terwijl Electrikhana zijn laatste Gymkhana-productie zou zijn. Maar zijn nalatenschap leeft voort. En met de Hoonitron heeft hij bewezen dat er nog altijd hoop is; dat gekte ook in een geëlektrificeerde toekomst kan blijven bestaan.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom Nio wat ons betreft een frisse insteek biedt

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Waarom de Lamborghini Revuelto met V12 toch een EV Award wint

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Waarom de Citroën Oli wat ons betreft de beste elektrische conceptcar is

Waarom de VW ID. Buzz niet het beste elektrische bestelbusje van 2023 is

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Driften met de Subaru Family Huckster met Travis Pastrana als bijrijder

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

Travis Pastrana geeft rijles in de Subaru Family Huckster: zo rij je Gymkhana

Deze nieuwste Gymkhana met klassieke Subaru GL Wagon is krankzinniger dan ooit

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Dochter van Ken Block rijdt Audi S1 Hoonitron van haar vader

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Dochter van Ken Block tekent bij Williams voor F1 Academy in 2024

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

Wat er ook gebeurt met de wegenbelasting, jullie gaan sowieso veel betalen (en dat is je eigen schuld)

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Wat er ook gebeurt met de wegenbelasting, jullie gaan sowieso veel betalen (en dat is je eigen schuld)
