Het kostte wat boze telefoontjes naar de klantenservice, heel wat nieuwsuitzendingen over teleurgestelde leaserijders en nog meer waarschuwing op websites van autofabrikanten, maar inmiddels weten de meeste mensen wel dat de opgegeven actieradius van een EV in het echt vaak minder is. In 2018 was duidelijk niet iedereen op de hoogte hiervan. Bovendien werd de actieradius nog gemeten volgens de NEDC, die vaak nog wat optimistischer is dan de huidige WLTP-methode.
In 2018 kocht een Oostenrijkse meneer een e-Golf bij Volkswagen. Volgens de verkoper zou de elektrische Golf 230 kilometer ver komen op één acculading. In de praktijk viel het tegen en de Golf kwam maximaal 150 kilometer na een laadbeurt en in heuvelachtige gebieden maar 110 kilometer. De bestuurder was zo ontevreden dat hij een rechtszaak aanspande tegen de importeur om zijn geld terug te krijgen.
De helft van de opgegeven actieradius is te weinig
‘Een koper van een elektrische auto kan niet verwachten dat zijn voertuig altijd de opgegeven kilometers haalt, maar als hij bij normaal gebruik minder dan 50 procent van de opgegeven actieradius haalt, moet de dealer dat zeggen’, zei de advocaat van de EV-rijder. Ook zou de verkopende partij de koper niet gewezen hebben op het feit dat de e-Golf geen volwaardige elektrische auto was, maar meer een soort omgebouwde benzineauto. De relevantie daarvan snappen wij ook niet helemaal.
De rechtbank in Oostenrijk oordeelde dat de koper gelijk had. De importeur moet de auto terugnemen en ruim 30.000 euro terugbetalen aan de ontevreden klant. Wel zegt Volkswagen in Oostenrijk dat ze nog in hoger beroep gaan tegen het vonnis.
Bobgear heeft op 4 februari 2022 geschreven:
Das au..