
Het kostte wat boze telefoontjes naar de klantenservice, heel wat nieuwsuitzendingen over teleurgestelde leaserijders en nog meer waarschuwing op websites van autofabrikanten, maar inmiddels weten de meeste mensen wel dat de opgegeven actieradius van een EV in het echt vaak minder is. In 2018 was duidelijk niet iedereen op de hoogte hiervan. Bovendien werd de actieradius nog gemeten volgens de NEDC, die vaak nog wat optimistischer is dan de huidige WLTP-methode.
In 2018 kocht een Oostenrijkse meneer een e-Golf bij Volkswagen. Volgens de verkoper zou de elektrische Golf 230 kilometer ver komen op één acculading. In de praktijk viel het tegen en de Golf kwam maximaal 150 kilometer na een laadbeurt en in heuvelachtige gebieden maar 110 kilometer. De bestuurder was zo ontevreden dat hij een rechtszaak aanspande tegen de importeur om zijn geld terug te krijgen.
De helft van de opgegeven actieradius is te weinig
‘Een koper van een elektrische auto kan niet verwachten dat zijn voertuig altijd de opgegeven kilometers haalt, maar als hij bij normaal gebruik minder dan 50 procent van de opgegeven actieradius haalt, moet de dealer dat zeggen’, zei de advocaat van de EV-rijder. Ook zou de verkopende partij de koper niet gewezen hebben op het feit dat de e-Golf geen volwaardige elektrische auto was, maar meer een soort omgebouwde benzineauto. De relevantie daarvan snappen wij ook niet helemaal.
De rechtbank in Oostenrijk oordeelde dat de koper gelijk had. De importeur moet de auto terugnemen en ruim 30.000 euro terugbetalen aan de ontevreden klant. Wel zegt Volkswagen in Oostenrijk dat ze nog in hoger beroep gaan tegen het vonnis.
Eén reactie op “EV haalt opgegeven actieradius niet, dealer moet geld teruggeven”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen

Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Das au..