Ferrari 488 Pista: 1e rij-indruk

Doet de Ferrari 488 Pista de turboloze motor vergeten?

Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista
Ferrari 488 Pista

Wat is het?

Afhankelijk van je intenties en financiële status is het óf het nieuwste midscheepse wonder van Ferrari, bomvol techniek en met fabelachtig vermogen. Of het is het nieuwste investeringsobject om met de rest van je Ferrari’s in een kelder op te sluiten, zodat je er daarna over op kunt scheppen op internetfora.

720 pk, serieus?

Jep. De 3,9-liter V8 produceert nu 720 pk. Van 0 naar 100 km/u doet de Pista in 2,85 seconden. De 488 GTB was al bloedsnel, maar gaf niet altijd voldoening die je zocht. Het belangrijkste wat Ferrari gedaan heeft met de 488 Pista, is hem spannender en emotioneler maken.

Wat hebben ze precies gedaan?

Er zijn SSC, FTB, ESC en twintig andere systemen waar je je inner-nerd tevreden mee kunt stellen. Daarover lees je meer in de volgende TopGear Magazine. Voor nu moet je vooral begrijpen dat de Pista totaal anders rijdt dan de GTB. Het voelt meer als de Challenge-raceauto dan de GTB. Hij heeft de meest woest schakelende transmissie met dubbele koppeling tot nu toe.

De motor heeft lichtere ingewanden, hogere compressie, hij klinkt fantastisch en hij is immens krachtig. Hij is het meest belonend tussen de 6.000 en 8.000 tpm. Een hoogtoerige turbomotor, dus. De Ferrari 488 Pista kan zelfs de meest starre turbo-hater overtuigen.

En het chassis van de Ferrari 488 Pista?

We houden het oppervlakkig. Side Slip Control gebruikt nu meer informatie waardoor de limiet van de Pista toegankelijker is. De Ferrari 488 Pista is met gemak de makkelijkst te besturen idioot snelle auto te noemen. De ingrepen van de systemen zijn soepel en behulpzaam. Pas als je ze uitzet, merk je hoeveel ze eigenlijk meehelpen. Zonder vangnet is het een zeer wild apparaat. De Ferrari 488 Pista vleit de gemiddelde bestuurder en fascineert de ervaren hedonist. De fantastische Michelin Cup 2-band draagt zijn steentje hieraan bij.

Is de auto perfect?

Nee. De cabine oogt gedateerd en Ferrari gebruikte te veel materialen en stofjes. De bediening van alle systemen in het interieur blijven frustrerend. De stoelen krijgen nét een voldoende voor comfort. Dingen waar je geen last van hebt als je hard rijdt.

De uitstervende turboloze motor

Natuurlijk gaan we de atmosferische motor missen. Heel erg zelfs. Maar de Ferrari 488 Pista is qua dynamiek een van de beste Ferrari’s ooit gemaakt. En de motor ligt ten grondslag aan dat succes. Samen met de Porsche 911 GT2 RS bewijst de 488 Pista dat een turbomotor zo slecht nog niet is. Jammer dat dat de Ferrari 488 Pista voorbestemd is als handelswaar voor graaiende opscheppers.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws