Als zelfs Ferrari aan het downsizen slaat, kun je je afvragen of er nu werkelijk niets meer heilig is op deze wereld. Aan de andere kant: als downsizen dít soort gevolgen heeft…

De California krijgt er namelijk een lettertje bij in zijn naam: de letter T, die (drie keer raden) voor Turbo staat. Hij houdt gelukkig wel een V8-motor, maar die wordt een fors stukje kleiner: van 4,3 naar 3,6 liter. Dat heeft (en daar is het natuurlijk allemaal om begonnen) gevolgen voor het verbruik, want dat zijn toch 700 cc's die je voortaan niet meer met brandstof hoeft te vullen. Zo tempeliert de California T 15 procent minder dan zijn voorganger en zou je, volgens Ferrari, aan 10,5 liter per 100 kilometer genoeg moeten hebben. Da's bijna 1 op 10! Nou ja, de eerste die dat lukt krijgt van ons persoonlijk een schouderklopje én een welgemeende knal voor z'n hersens. Het eerste omdat we dat reuze knap vinden, het tweede omdat je je met zo'n rijstijl in een Ferrari gewoon keihard kapot moet schamen. 

Het 'inhoudelijke' gemis wordt opgevangen door de montage van een turbo. Wanhoop dus niet: het vermogen neemt niet af, maar fors toe: van 490 naar 560 pk. 0-100: 3,6 seconden (was 3,9), top: 316 km/u (was 310). De trekkracht neemt al helemaal een sprong: van 505 naar 750 Nm. Een ander eventueel zorgenpuntje is het geluid: Ferrari's hebben op dat gebied nu eenmaal een legendarische naam te verliezen en turbomotoren klinken over het algemeen hele stukken minder. 'Nietes', zegt Ferrari, daar hebben ze nu juist enorm veel aandacht aan besteed en dat komt echt echt echt helemaal goed. We geloven ze vooralsnog maar even op hun woord.

Ook uiterlijk verandert er het een en ander. De klassiek ogernde koplampen van zijn voorganger hebben plaats gemaakt voor hippere, 458 Italia-achtige units met leds. Ook het smalle luchtinlaatje op de motorkap, dat ons op een prettige manier deed denken aan de vroegere 250's, is verdwenen. In plaats daarvan nu twee stevige gaten in de motorkap. Een ander retro-stijlelementje dat het veld heeft moeten ruimen: de roostertjes bij de luchtinlaat bij de voorste wielkasten.

Het interieur ging ook (mild) op de schop; meest in het oog springend is het metertje tussen de middelste ventilatieroostertje, waarop je precies in de gaten kunt houden wat je nieuwe vriend de turbo nu weer aan het uitspoken is. Het is een touchscreentje dat de naam Turbo Performance Engineer heeft meegekregen en waarop je door scrollen nog veel meer motor- en prestatiedata kunt aflezen. Daarnaast werd het entertainmentsysteem herzien, zijn er nieuwe veren en (elektromagnetische) dempers gemonteerd en is er een en ander veranderd aan de (programmering van) de besturing, ophanging en esp-instellingen, en zijn er nieuwe carbonkeramische remschijven en -blokken. Oh ja: er zijn ook nog twee nieuwe kleuren: Rosso Califiornia en Blu California, niet geheel toevallig de kleuren die je op de foto's kunt zien. 

De California T maakt zijn debuut op de Salon van Genève. Wanneer hij in Nederland verkrijgbaar is en wat hij gaat kosten, is nog niet bekend, maar we houden je op de hoogte. 
 

Reacties