Wanneer je 72 jaar lang auto’s bouwt voor de openbare weg, dan zul je er vast een paar maken die de juiste snaar raken. Gelukkig telt Ferrari’s geschiedenis wel mee dan een handjevol voltreffers – zowel op het gebied van design als prestaties . Ten ere van het ontwerp van Ferrari’s, lanceren de Italianen een nieuwe tentoonstelling in het Enzo Ferrari-museum in Modena.
Wat staat er in het Ferrari-museum?
Bij de Timeless Masterpiece-tentoonstelling vind je auto’s die de titels als ’tijdloos meesterwerk’ en ‘objecten van eeuwige schoonheid’ waardig zijn. Zelfs de ruimte waarin de auto’s staan, is mooi. Neem de verleidelijke Ferrari 250 GTO, die inmiddels miljoenen waard is.
De rode Ferrari waar nummer ’96’ op staat is een 500 TRC. Een klant van Ferrari won met ’96’ in zijn klasse in de 24 uur van Le Mans in 1957 – en dat met een nederige 2,0-liter viercilinder. Achter de 500 TRC staat een 250 GT Berlinetta Lusso in een opvallend bruin tintje.
Daar weer achter in een hoekje staat de Monza SP1. De groenblauwe 275 GTB die je in een andere foto ziet, werd in 1964 geïntroduceerd als vervanger voor de 250 GT Lusso. Dit was de eerste straatlegale Ferrari met een transaxle – de versnellingsbak zat achterin de auto voor een betere gewichtsverdeling.
De Ferrari 250 California is ook van de partij en zeg nou eerlijk, het is een schoonheid. De moderne California doet zijn historische naam helaas geen eer aan. Als we toch bezig met het bekijken van moderne Ferrari, wat dacht je dan van de GTC4Lusso? Wat een moedig en succesvol ontwerp. Geef ons meer shooting brakes!
Reacties