
Wanneer je 72 jaar lang auto’s bouwt voor de openbare weg, dan zul je er vast een paar maken die de juiste snaar raken. Gelukkig telt Ferrari’s geschiedenis wel mee dan een handjevol voltreffers – zowel op het gebied van design als prestaties . Ten ere van het ontwerp van Ferrari’s, lanceren de Italianen een nieuwe tentoonstelling in het Enzo Ferrari-museum in Modena.
Wat staat er in het Ferrari-museum?
Bij de Timeless Masterpiece-tentoonstelling vind je auto’s die de titels als ’tijdloos meesterwerk’ en ‘objecten van eeuwige schoonheid’ waardig zijn. Zelfs de ruimte waarin de auto’s staan, is mooi. Neem de verleidelijke Ferrari 250 GTO, die inmiddels miljoenen waard is.
De rode Ferrari waar nummer ’96’ op staat is een 500 TRC. Een klant van Ferrari won met ’96’ in zijn klasse in de 24 uur van Le Mans in 1957 – en dat met een nederige 2,0-liter viercilinder. Achter de 500 TRC staat een 250 GT Berlinetta Lusso in een opvallend bruin tintje.
Daar weer achter in een hoekje staat de Monza SP1. De groenblauwe 275 GTB die je in een andere foto ziet, werd in 1964 geïntroduceerd als vervanger voor de 250 GT Lusso. Dit was de eerste straatlegale Ferrari met een transaxle – de versnellingsbak zat achterin de auto voor een betere gewichtsverdeling.
De Ferrari 250 California is ook van de partij en zeg nou eerlijk, het is een schoonheid. De moderne California doet zijn historische naam helaas geen eer aan. Als we toch bezig met het bekijken van moderne Ferrari, wat dacht je dan van de GTC4Lusso? Wat een moedig en succesvol ontwerp. Geef ons meer shooting brakes!
Meer van TopGear


Niels van Roij Breadvan Hommage: de eerste schetsen

Ares Ferrari 250 GTO is werkelijk een koopje

Wordt dit de duurste auto ooit verkocht?

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Galerij: de dwaze Japanse supercars van 2020

20x honden in auto’s om je op te vrolijken

Kyoto Concorso d’Eleganza: de mooiste Lambo’s

Goodwood Members Meeting 2019: het mooie spul

Ford Focus ST’s treffen elkaar in Nederland

Galerij: Supercars in Londen

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
