
Doordat er steeds minder vaklui op de bouwplaats staan, moet het imago van beroepen als timmerman, loodgieter en tegelzetter opgekrikt worden. De nieuwe generatie werkbussen kan hier een bijdrage aan leveren. Zo ook de nieuwe Ford E-Transit Custom die aan het einde van volgend jaar zijn opwachting maakt. Deze elektrische werkbus zorgt er in ieder geval voor dat een bouwkeet niet meer nodig is.
Dat komt doordat hij van binnen is uitgerust met alles wat je nodig hebt om te pauzeren tijdens een dag hard werken. Zo kun je het ‘squircle’-stuur (wat blijkbaar een samenvoeging is van square en circle) inklappen zodat je er je lunch op kwijt kunt en kunnen de stagiairs zich uitleven op sociale media dankzij een ingebouwd 5G-modem.
Prestaties van de Ford E-Transit Custom
Van en naar het bouwterrein rijden is geen probleem. Het 400-volt batterijpakket heeft een capaciteit van 74 kWh. Het brengt hem 380 kilometer ver, wat volgens Ford ‘vier keer de afstand is die de bestuurder van een bedrijfswagen in deze klasse op een dag gemiddeld aflegt’. Je kunt kiezen uit een 100 kW (136 pk) of 160 kW (217 pk) sterke elektromotor met beide 415 Nm aan koppel.
Het trekken van zware dingen is geen punt voor de Ford E-Transit Custom. Hang tot 2.000 kilo gewicht aan de trekhaak en hij zou geen kik moeten geven. Mocht je toch meer energie verbruiken dan je op voorhand had bedacht: geen paniek. Hang hem aan een DC-snellader en binnen 41 minuten is je bus van 15 naar 80 procent vol geladen. Wat de Ford E-Transit Custom moet gaan kosten is nog niet duidelijk.

Ford Supervan 4: 2.000 pk
De extreemste Transit aller tijden
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Ondernemers opgelet: De uitgebouwde Ford Transit Custom waar je op wachtte, is hier

Waarom de VW ID. Buzz niet het beste elektrische bestelbusje van 2023 is

Ford gaat de Pikes Peak-heuvelklim doen met een knotsgekke Transit met 2.000 pk

Max Verstappen drift met de Ford Supervan 4 en Mustang Mach-E 1400

Slimmerik probeert met racestrepen onder een snelheidsboete uit te komen

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)
