Ford heeft een rijke, recente geschiedenis in het omtoveren van gewone elektrische auto’s naar freaks met superkrachten. Ken je de Supervan 4, Mustang Mach-E 1400, Mustang CobraJet en F-100 Eluminator nog? Ze zijn allemaal het werk van Fords Performance Demonstrator programma. Het nieuwste lid van de gang is de pick-up hierboven – de Ford F-150 Lightning Switchgear.

Deze offroader is samen met RTR Vehicles gebouwd en gebruikt de F-150 Lightning SuperCrew als basis. Er is een koolstofvezel koets, de spoorbreedte en de veerweg zijn toegenomen, het buikje ligt wat verder van de grond en de voor- en achterbumper zijn bewerkt. De ophanging bestaat uit dubbele wishbones op de voorkant en een multi-link achteras. Als offroaden je ding is, kan er nu sprake zijn van overtollig speeksel.

Ford gebruikt standaard elektromotoren voor de Switchgear

Verder zijn er stalen sidebars, een beschermplaat onder de voorkant en 37-inch offroad-banden. Mochten er twee lek gaan, zijn er twee reservewielen aan boord. De aandrijflijn blijft trouwens helemaal standaard. Er zijn dus twee elektromotoren die zorgen voor vierwielaandrijving, 580 pk en 1.050 Nm. Energie trekt ie uit een 131-kWh batterij.

Je kunt de pick-up trouwens ook afstellen voor straatgebruik. Daarbij wordt rijhoogte teruggebracht van 33 centimeter naar 18 centimeter op de vooras en van 28 centimeter naar 12 centimeter áchter. De wielen worden dan vervangen door 20-inch exemplaren met straatbanden.

Op 25 januari presenteert Ford de F-150 Lightning Switchgear aan het publiek van de King of the Hammers race in Johnson Valley, Californië. Op de beelden hierboven liet Ford alvast Vaughn Gittin Jr, de oprichter van RTR Vehicles, los met de Switchgear. Hij laat zien dat de loodzware pick-up prima kan vliegen. Je kunt de pick-up niet bestellen; het is een eenmalig projectje.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)