
De ontzagwekkende Bugatti W16 in de Divo, Chiron en Veyron heeft geen eeuwig leven. Op den duur zal de zestiencilinder met vier turbo’s op het maximale van zijn kunnen zitten. Wanneer dat het geval is, krijgt de zestiencilinder geen opvolger meer.
‘Er zal geen nieuwe Bugatti W16 komen, dit is de laatste in zijn soort. Het is een ongelofelijke motor en we weten dat er enorme belangstelling voor is. Iedereen zou willen dat we ‘m voor altijd houden en iedereen wil dat we ‘m doorontwikkelen’, vertelt CEO Stephan Winkelmann tegen CarAdvice.
‘We zullen onze uiterste best doen om hem levend te houden. Maar als je op het randje wilt leven van wat er mogelijk is met techniek, is het belangrijk dat je op het juiste moment verandert’, vult hij aan. Stoppen op je hoogtepunt, dus.
Wat betekent dat voor de Bugatti W16?
Winkelmann zegt niets over de dag des oordeels van de zestiencilinder. Hij hint over meer vermogen voor de huidige W16. Voorlopig hoeven we ‘m dus nog niet te missen. We vermoeden dat de Chiron, naast de Divo, nog een paar speciale uitvoeringen krijgt die een paar pk meer hebben. Een Chiron Super Sport, bijvoorbeeld.
En de opvolger van de Chiron?
Dat is de vraag. Uiteindelijk zal ook Bugatti aan batterijtechniek moeten geloven. ‘Als het gewicht van de batterijen drastisch omlaag gaat – zoals het nu doet – en je de uitstoot kunt drukken naar een acceptabel niveau, dan is een hybride aandrijflijn een goede zaak’, zegt de CEO van Bugatti. Of dat in combinatie met de huidige W16 zou zijn, is niet bekend.
Meer van TopGear


Terugroepactie voor Bugatti Chiron en Divo

Hoe verscheep je een hypercar van 5 miljoen?

Bugatti Divo kopen? Dit is je kans

De Bugatti Divo-crash is niet wat het lijkt

Alles over de Bugatti Divo

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)
