
De ontzagwekkende Bugatti W16 in de Divo, Chiron en Veyron heeft geen eeuwig leven. Op den duur zal de zestiencilinder met vier turbo’s op het maximale van zijn kunnen zitten. Wanneer dat het geval is, krijgt de zestiencilinder geen opvolger meer.
‘Er zal geen nieuwe Bugatti W16 komen, dit is de laatste in zijn soort. Het is een ongelofelijke motor en we weten dat er enorme belangstelling voor is. Iedereen zou willen dat we ‘m voor altijd houden en iedereen wil dat we ‘m doorontwikkelen’, vertelt CEO Stephan Winkelmann tegen CarAdvice.
‘We zullen onze uiterste best doen om hem levend te houden. Maar als je op het randje wilt leven van wat er mogelijk is met techniek, is het belangrijk dat je op het juiste moment verandert’, vult hij aan. Stoppen op je hoogtepunt, dus.
Wat betekent dat voor de Bugatti W16?
Winkelmann zegt niets over de dag des oordeels van de zestiencilinder. Hij hint over meer vermogen voor de huidige W16. Voorlopig hoeven we ‘m dus nog niet te missen. We vermoeden dat de Chiron, naast de Divo, nog een paar speciale uitvoeringen krijgt die een paar pk meer hebben. Een Chiron Super Sport, bijvoorbeeld.
En de opvolger van de Chiron?
Dat is de vraag. Uiteindelijk zal ook Bugatti aan batterijtechniek moeten geloven. ‘Als het gewicht van de batterijen drastisch omlaag gaat – zoals het nu doet – en je de uitstoot kunt drukken naar een acceptabel niveau, dan is een hybride aandrijflijn een goede zaak’, zegt de CEO van Bugatti. Of dat in combinatie met de huidige W16 zou zijn, is niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Terugroepactie voor Bugatti Chiron en Divo

Hoe verscheep je een hypercar van 5 miljoen?

Bugatti Divo kopen? Dit is je kans

De Bugatti Divo-crash is niet wat het lijkt

Alles over de Bugatti Divo

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten
