
De ontzagwekkende Bugatti W16 in de Divo, Chiron en Veyron heeft geen eeuwig leven. Op den duur zal de zestiencilinder met vier turbo’s op het maximale van zijn kunnen zitten. Wanneer dat het geval is, krijgt de zestiencilinder geen opvolger meer.
‘Er zal geen nieuwe Bugatti W16 komen, dit is de laatste in zijn soort. Het is een ongelofelijke motor en we weten dat er enorme belangstelling voor is. Iedereen zou willen dat we ‘m voor altijd houden en iedereen wil dat we ‘m doorontwikkelen’, vertelt CEO Stephan Winkelmann tegen CarAdvice.
‘We zullen onze uiterste best doen om hem levend te houden. Maar als je op het randje wilt leven van wat er mogelijk is met techniek, is het belangrijk dat je op het juiste moment verandert’, vult hij aan. Stoppen op je hoogtepunt, dus.
Wat betekent dat voor de Bugatti W16?
Winkelmann zegt niets over de dag des oordeels van de zestiencilinder. Hij hint over meer vermogen voor de huidige W16. Voorlopig hoeven we ‘m dus nog niet te missen. We vermoeden dat de Chiron, naast de Divo, nog een paar speciale uitvoeringen krijgt die een paar pk meer hebben. Een Chiron Super Sport, bijvoorbeeld.
En de opvolger van de Chiron?
Dat is de vraag. Uiteindelijk zal ook Bugatti aan batterijtechniek moeten geloven. ‘Als het gewicht van de batterijen drastisch omlaag gaat – zoals het nu doet – en je de uitstoot kunt drukken naar een acceptabel niveau, dan is een hybride aandrijflijn een goede zaak’, zegt de CEO van Bugatti. Of dat in combinatie met de huidige W16 zou zijn, is niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Terugroepactie voor Bugatti Chiron en Divo

Hoe verscheep je een hypercar van 5 miljoen?

Bugatti Divo kopen? Dit is je kans

De Bugatti Divo-crash is niet wat het lijkt

Alles over de Bugatti Divo

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

De Bugatti Tourbillon heeft een atmosferische V16-motor, drie elektromotoren en 1.800 pk

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
