
De ontzagwekkende Bugatti W16 in de Divo, Chiron en Veyron heeft geen eeuwig leven. Op den duur zal de zestiencilinder met vier turbo’s op het maximale van zijn kunnen zitten. Wanneer dat het geval is, krijgt de zestiencilinder geen opvolger meer.
‘Er zal geen nieuwe Bugatti W16 komen, dit is de laatste in zijn soort. Het is een ongelofelijke motor en we weten dat er enorme belangstelling voor is. Iedereen zou willen dat we ‘m voor altijd houden en iedereen wil dat we ‘m doorontwikkelen’, vertelt CEO Stephan Winkelmann tegen CarAdvice.
‘We zullen onze uiterste best doen om hem levend te houden. Maar als je op het randje wilt leven van wat er mogelijk is met techniek, is het belangrijk dat je op het juiste moment verandert’, vult hij aan. Stoppen op je hoogtepunt, dus.
Wat betekent dat voor de Bugatti W16?
Winkelmann zegt niets over de dag des oordeels van de zestiencilinder. Hij hint over meer vermogen voor de huidige W16. Voorlopig hoeven we ‘m dus nog niet te missen. We vermoeden dat de Chiron, naast de Divo, nog een paar speciale uitvoeringen krijgt die een paar pk meer hebben. Een Chiron Super Sport, bijvoorbeeld.
En de opvolger van de Chiron?
Dat is de vraag. Uiteindelijk zal ook Bugatti aan batterijtechniek moeten geloven. ‘Als het gewicht van de batterijen drastisch omlaag gaat – zoals het nu doet – en je de uitstoot kunt drukken naar een acceptabel niveau, dan is een hybride aandrijflijn een goede zaak’, zegt de CEO van Bugatti. Of dat in combinatie met de huidige W16 zou zijn, is niet bekend.
Meer van TopGear


Terugroepactie voor Bugatti Chiron en Divo

Hoe verscheep je een hypercar van 5 miljoen?

Bugatti Divo kopen? Dit is je kans

De Bugatti Divo-crash is niet wat het lijkt

Alles over de Bugatti Divo

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Je kunt het kentekenbewijs van je auto nu al digitaal op je telefoon hebben – zo werkt het

Deze nieuwe wetswijziging lijkt heel goed nieuws voor campers, maar er is een addertje

Onderzoekers vinden manier om autobanden veel sterker te maken, maar gaan het expres niet doen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota
