
We weten nog niet hoe deze nieuwste uitvoering van de Ferrari 812 Superfast gaat heten, dus we dopen hem voor nu nog maar even ‘Ferrari 812 VerySuperFast’. Officieel zegt Ferrari hem pas op 5 mei te onthullen, maar ze sturen wel alvast het grootste deel van de informatie door, plus een flinke zwik foto’s. Het grootste nieuws: onder de motorkap ligt de krachtigste Ferrari-motor die ooit uit de fabriek de straat op rolde. De SF90 produceert inderdaad 1.000 pk, maar dat vermogen komt niet uit één motor. Ze gaan de auto in gelimiteerde oplage produceren.
Nog altijd geen turbo’s
De reguliere Ferrari 812 Superfast, waar deze auto op gebaseerd is, haalt 800 pk uit zijn 6,5-liter V12 zonder daarbij hulp te krijgen van turbo’s of superchargers. Voor deze gelimiteerde Ferrari wisten de ingenieurs ergens nog eens 30 pk op te snorren en verhoogden ze de toerenbegrenzer naar 9.500 tpm. Geen enkele Ferrari-motor (wederom, voor op straat) maakte meer toeren dan deze V12. Helaas nog geen videootjes, maar reken erop dat deze V12 oorverdovend lekker klinkt.
De gelimiteerde Ferrari heeft meer te bieden
Ferrari belooft dat deze auto meer is dan alleen een fantastische motor met een nieuwe koets. Zo is er onafhankelijke besturing op alle vier de wielen en is Ferrari aangekomen bij versie 7 van het Side Slip Control-systeem. Daarnaast is er veel moeite gestoken in de aerodynamica van de gelimiteerde Ferrari, uiteraard in samenspraak met de designafdeling. Kijk maar naar het zwaard op de motorkap of de luchtinlaten in de voorbumper.
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Novitec zwaait de Ferrari 812 Superfast uit met de N-Largo S

Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione

Italiaanse politie moedigt Nederlandse Ferrari aan flink gas te geven

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Als deze auto op E10 kan rijden koop ik hem, anders helaas te duur.
Dat geeft een echte F1 -sensatie, niet die huidige 1,5 liter V6 blokjes.
Wat kost ie?