
We weten nog niet hoe deze nieuwste uitvoering van de Ferrari 812 Superfast gaat heten, dus we dopen hem voor nu nog maar even ‘Ferrari 812 VerySuperFast’. Officieel zegt Ferrari hem pas op 5 mei te onthullen, maar ze sturen wel alvast het grootste deel van de informatie door, plus een flinke zwik foto’s. Het grootste nieuws: onder de motorkap ligt de krachtigste Ferrari-motor die ooit uit de fabriek de straat op rolde. De SF90 produceert inderdaad 1.000 pk, maar dat vermogen komt niet uit één motor. Ze gaan de auto in gelimiteerde oplage produceren.
Nog altijd geen turbo’s
De reguliere Ferrari 812 Superfast, waar deze auto op gebaseerd is, haalt 800 pk uit zijn 6,5-liter V12 zonder daarbij hulp te krijgen van turbo’s of superchargers. Voor deze gelimiteerde Ferrari wisten de ingenieurs ergens nog eens 30 pk op te snorren en verhoogden ze de toerenbegrenzer naar 9.500 tpm. Geen enkele Ferrari-motor (wederom, voor op straat) maakte meer toeren dan deze V12. Helaas nog geen videootjes, maar reken erop dat deze V12 oorverdovend lekker klinkt.
De gelimiteerde Ferrari heeft meer te bieden
Ferrari belooft dat deze auto meer is dan alleen een fantastische motor met een nieuwe koets. Zo is er onafhankelijke besturing op alle vier de wielen en is Ferrari aangekomen bij versie 7 van het Side Slip Control-systeem. Daarnaast is er veel moeite gestoken in de aerodynamica van de gelimiteerde Ferrari, uiteraard in samenspraak met de designafdeling. Kijk maar naar het zwaard op de motorkap of de luchtinlaten in de voorbumper.
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Novitec zwaait de Ferrari 812 Superfast uit met de N-Largo S

Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione

Italiaanse politie moedigt Nederlandse Ferrari aan flink gas te geven

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)

Als deze auto op E10 kan rijden koop ik hem, anders helaas te duur.
Dat geeft een echte F1 -sensatie, niet die huidige 1,5 liter V6 blokjes.
Wat kost ie?