
We weten nog niet hoe deze nieuwste uitvoering van de Ferrari 812 Superfast gaat heten, dus we dopen hem voor nu nog maar even ‘Ferrari 812 VerySuperFast’. Officieel zegt Ferrari hem pas op 5 mei te onthullen, maar ze sturen wel alvast het grootste deel van de informatie door, plus een flinke zwik foto’s. Het grootste nieuws: onder de motorkap ligt de krachtigste Ferrari-motor die ooit uit de fabriek de straat op rolde. De SF90 produceert inderdaad 1.000 pk, maar dat vermogen komt niet uit één motor. Ze gaan de auto in gelimiteerde oplage produceren.
Nog altijd geen turbo’s
De reguliere Ferrari 812 Superfast, waar deze auto op gebaseerd is, haalt 800 pk uit zijn 6,5-liter V12 zonder daarbij hulp te krijgen van turbo’s of superchargers. Voor deze gelimiteerde Ferrari wisten de ingenieurs ergens nog eens 30 pk op te snorren en verhoogden ze de toerenbegrenzer naar 9.500 tpm. Geen enkele Ferrari-motor (wederom, voor op straat) maakte meer toeren dan deze V12. Helaas nog geen videootjes, maar reken erop dat deze V12 oorverdovend lekker klinkt.
De gelimiteerde Ferrari heeft meer te bieden
Ferrari belooft dat deze auto meer is dan alleen een fantastische motor met een nieuwe koets. Zo is er onafhankelijke besturing op alle vier de wielen en is Ferrari aangekomen bij versie 7 van het Side Slip Control-systeem. Daarnaast is er veel moeite gestoken in de aerodynamica van de gelimiteerde Ferrari, uiteraard in samenspraak met de designafdeling. Kijk maar naar het zwaard op de motorkap of de luchtinlaten in de voorbumper.
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Novitec zwaait de Ferrari 812 Superfast uit met de N-Largo S

Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione

Italiaanse politie moedigt Nederlandse Ferrari aan flink gas te geven

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Als deze auto op E10 kan rijden koop ik hem, anders helaas te duur.
Dat geeft een echte F1 -sensatie, niet die huidige 1,5 liter V6 blokjes.
Wat kost ie?