
We weten nog niet hoe deze nieuwste uitvoering van de Ferrari 812 Superfast gaat heten, dus we dopen hem voor nu nog maar even ‘Ferrari 812 VerySuperFast’. Officieel zegt Ferrari hem pas op 5 mei te onthullen, maar ze sturen wel alvast het grootste deel van de informatie door, plus een flinke zwik foto’s. Het grootste nieuws: onder de motorkap ligt de krachtigste Ferrari-motor die ooit uit de fabriek de straat op rolde. De SF90 produceert inderdaad 1.000 pk, maar dat vermogen komt niet uit één motor. Ze gaan de auto in gelimiteerde oplage produceren.
Nog altijd geen turbo’s
De reguliere Ferrari 812 Superfast, waar deze auto op gebaseerd is, haalt 800 pk uit zijn 6,5-liter V12 zonder daarbij hulp te krijgen van turbo’s of superchargers. Voor deze gelimiteerde Ferrari wisten de ingenieurs ergens nog eens 30 pk op te snorren en verhoogden ze de toerenbegrenzer naar 9.500 tpm. Geen enkele Ferrari-motor (wederom, voor op straat) maakte meer toeren dan deze V12. Helaas nog geen videootjes, maar reken erop dat deze V12 oorverdovend lekker klinkt.
De gelimiteerde Ferrari heeft meer te bieden
Ferrari belooft dat deze auto meer is dan alleen een fantastische motor met een nieuwe koets. Zo is er onafhankelijke besturing op alle vier de wielen en is Ferrari aangekomen bij versie 7 van het Side Slip Control-systeem. Daarnaast is er veel moeite gestoken in de aerodynamica van de gelimiteerde Ferrari, uiteraard in samenspraak met de designafdeling. Kijk maar naar het zwaard op de motorkap of de luchtinlaten in de voorbumper.
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Novitec zwaait de Ferrari 812 Superfast uit met de N-Largo S

Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione

Italiaanse politie moedigt Nederlandse Ferrari aan flink gas te geven

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

Als deze auto op E10 kan rijden koop ik hem, anders helaas te duur.
Dat geeft een echte F1 -sensatie, niet die huidige 1,5 liter V6 blokjes.
Wat kost ie?