Gelimiteerde Ferrari met V12 doet 9.500 tpm

De krachtigste motor in een straat-Ferrari ooit

Foto('s): FerrariGelimiteerde Ferrari met V12 (gebaseerd op 812 Superfast)
Foto('s): FerrariGelimiteerde Ferrari met V12 (gebaseerd op 812 Superfast)
Foto('s): FerrariGelimiteerde Ferrari met V12 (gebaseerd op 812 Superfast)
Foto('s): FerrariAchterkant Gelimiteerde Ferrari met V12 (gebaseerd op 812 Superfast)
Foto('s): FerrariGelimiteerde Ferrari met V12 (gebaseerd op 812 Superfast)
Foto('s): FerrariGelimiteerde Ferrari met V12 (gebaseerd op 812 Superfast)
Gelimiteerde Ferrari met V12 (gebaseerd op 812 Superfast)
Gelimiteerde Ferrari met V12 (gebaseerd op 812 Superfast)
Gelimiteerde Ferrari met V12 (gebaseerd op 812 Superfast)
Achterkant Gelimiteerde Ferrari met V12 (gebaseerd op 812 Superfast)
Gelimiteerde Ferrari met V12 (gebaseerd op 812 Superfast)
Gelimiteerde Ferrari met V12 (gebaseerd op 812 Superfast)

We weten nog niet hoe deze nieuwste uitvoering van de Ferrari 812 Superfast gaat heten, dus we dopen hem voor nu nog maar even ‘Ferrari 812 VerySuperFast’. Officieel zegt Ferrari hem pas op 5 mei te onthullen, maar ze sturen wel alvast het grootste deel van de informatie door, plus een flinke zwik foto’s. Het grootste nieuws: onder de motorkap ligt de krachtigste Ferrari-motor die ooit uit de fabriek de straat op rolde. De SF90 produceert inderdaad 1.000 pk, maar dat vermogen komt niet uit één motor. Ze gaan de auto in gelimiteerde oplage produceren.

Nog altijd geen turbo’s

De reguliere Ferrari 812 Superfast, waar deze auto op gebaseerd is, haalt 800 pk uit zijn 6,5-liter V12 zonder daarbij hulp te krijgen van turbo’s of superchargers. Voor deze gelimiteerde Ferrari wisten de ingenieurs ergens nog eens 30 pk op te snorren en verhoogden ze de toerenbegrenzer naar 9.500 tpm. Geen enkele Ferrari-motor (wederom, voor op straat) maakte meer toeren dan deze V12. Helaas nog geen videootjes, maar reken erop dat deze V12 oorverdovend lekker klinkt.

De gelimiteerde Ferrari heeft meer te bieden

Ferrari belooft dat deze auto meer is dan alleen een fantastische motor met een nieuwe koets. Zo is er onafhankelijke besturing op alle vier de wielen en is Ferrari aangekomen bij versie 7 van het Side Slip Control-systeem. Daarnaast is er veel moeite gestoken in de aerodynamica van de gelimiteerde Ferrari, uiteraard in samenspraak met de designafdeling. Kijk maar naar het zwaard op de motorkap of de luchtinlaten in de voorbumper.

Reacties
  1. Eric zegt op 24 april 2021 om 13:22:

    Als deze auto op E10 kan rijden koop ik hem, anders helaas te duur.

  2. Chris zegt op 23 april 2021 om 12:13:

    Dat geeft een echte F1 -sensatie, niet die huidige 1,5 liter V6 blokjes.

    Wat kost ie?

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken