Niets zo irritant als een voorganger die netjes 100 op de teller aanhoudt, maar in werkelijkheid maar 95 rijdt. Er zijn mensen die graag hun ongenoegen uiten door dan dicht op de bumper te gaan zitten – maar binnenkort is dat misschien onmogelijk. General Motors – het moederbedrijf van onder andere Chevrolet en Cadillac – werkt aan een systeem om bumperklevers en andere wegmisbruikers de loef af te steken.
General Motors werkt sinds november 2022 aan het systeem en diende deze maand een patent in bij het United States Patent and Trademark Office. Hierin staat hoe GM ervoor wil zorgen dat een auto kan ingrijpen wanneer je aan het bumperkleven bent. Of zoals General Motors het zegt, hoe het systeem ‘het mentale welzijn van de inzittende van een voertuig beoordeelt en tegenmaatregelen inzet’.
Hoe bepaalt de auto of hij moet ingrijpen?
Het patent beschrijft allerlei sensoren die verschillende zaken in de gaten houden. Zo wordt er gekeken naar hoe vaak je stopt en weer doorrijdt, hoe hard je remt, hoe snel je optrekt, of je snel door bochten rijdt en hoe vaak je de toeter gebruikt. Het systeem checkt ook of je je houdt aan verkeersborden, of je bumperkleeft en hoe stevig je het stuur vasthoudt. Nog simpeler gezegd: het systeem let op asociaal rijgedrag van de bestuurder.
Al deze factoren moeten aangeven met hoeveel stress jij achter het stuur zit. Vind het systeem dat het stressniveau te hoog is, dan probeert de auto je eerst te kalmeren. Zo kan de auto aan je vragen om ‘een mentale gezondsheidsoefening’ te doen. Hierbij moet je je voorstellen dat de auto je opdraagt om diep in en uit te ademen, een vriend of familielid te bellen of zelfs professionele hulp te zoeken. Bij dat laatste wil de auto je zelfs helpen door een professionele adviseur op te zoeken en hem zelfs opbellen.
Wanneer het systeem dermate veel stress opvangt, wordt hij de baas over de auto. General Motors schrijft dat de auto ‘automatisch een of meerdere rij-functies van de auto overnemen’. Dat wil zeggen dat hij ook alleen de pedalen kan overnemen wanneer je te lang te hard rijdt, maar dus ook dat je gedwongen autonoom moet rijden. Een zelfrijdende functie heeft General Motors een tijdje met Super Cruise, dus dat zit al snor.
Marco heeft op 26 mei 2024 geschreven:
Ik zou zeggen, laat de surveillance wagens van politie hiermee uitrusten. Die haantjes rijden vrij vaak behoorlijk, niet nodig, onfatsoenlijk.
Gevaarlijk heeft op 24 mei 2024 geschreven:
Teveel automatisch remmen leidt tot meer harmonica effect en dus meer ongelukken en files.
Arie heeft op 23 mei 2024 geschreven:
Een goed streven, verhoogd de verkeersveiligheid zeker! Ik ben verkeersregelaar en regelmatig maak ik mee dat wanneer ik met mijn werk bezig ben de weggebruikers zo close op elkaar rijden dat degene die achter een voertuig rijd mij niet eens opmerkt, zo is hij bezig om er dicht op te rijden. Bij 80 km/uur is de veilige volgafstand 45 meter. Nou, de meesten zitten er 15 meter achter!