Een Toyota Supra met een turbo waar ze bij Dyson een rolberoerte van krijgen, dat is leuk, maar je hebt er niet heel veel aan in Nederland. Hoewel we de uitspraak ‘je mag er toch maar 100 mee rijden’ verafschuwen, zit er een kleine kern van waarheid in. In Nederland, en al helemaal voor de dagelijkse kilometers, heb je niet veel meer nodig dan 200 pk.

Als je voor relatief weinig geld meer dan 200 pk wilt hebben, dan moet je eigenlijk gaan kijken bij de plug-in hybrides. Voor 36.000 euro heb je een MG EHS met 258 pk. Maar die zijn gelijk ook zwaarder, en daarbij: word je er echt blij van? Voor deze lijst hebben we dus gekeken naar benzineauto’s zónder elektromotor. Helaas betekent het gebrek aan elektriciteit wel dat de prijzen flink oplopen.

Volkswagen Polo GTI (43.790 euro)

Volkswagen Polo GTI 25 Edition (2023) rijdend schuin voor

We zijn de afgelopen jaren zo gefocust geweest op hoe duur de Polo en Polo GTI zijn geworden, dat we compleet hebben gemist dat de kleine hatch nog wel de goedkoopste manier is om 200+ pk te rijden zónder stekker. Nog niet zo lang geleden reed je trouwens voor hetzelfde geld een Golf GTI. Waarbij we moeten zeggen dat deze Polo qua afmetingen en prestaties dan weer niet onderdoet voor een Golf van een paar jaar terug.

BMW 223i Active Tourer (48.805 euro)

BMW 2-serie Active Tourer

Eigenlijk wilden we deze skippen vanwege de simpele reden dat het een 2-serie Active Tourer is, maar we moeten hem toch even noemen. Als je dan toch iets moet nemen wat eruitziet als een busje én meer dan 200 pk heeft, dan kom je hier goed weg. De BMW X1 met dezelfde motor slaan we lekker over in deze lijst (58.038 euro).

Kia Ceed GT (47.595 euro)

Kia Ceed GT

Zo’n zes jaar geleden kocht je voor 39.995 euro een Hyundai i30 N met 250 pk, een volbloed hot hatch. Die auto verkoopt Hyundai tegenwoordig niet eens meer in Nederland. Nu heb je voor een hoger bedrag een Kia Ceed GT met 204 pk, wat je meer een lauwe hatchback mag noemen. Niet dat het nou een slechte auto is, maar het is geen feestnummer zoals de i30 N. De GT kun je ook als Proceed of Xceed kopen.

Audi A4 40 TFSI (49.364 euro)

Audi A4 Avant

Ook discutabel als ‘leuke auto’, maar er zijn een hoop mensen die tevreden zullen zijn met deze sedan. Hij is met deze motor ook te krijgen als Avant. In principe is het de motor uit de Golf GTI, maar dan met 204 pk. En omdat we deze A4 hier hebben meegenomen, hebben we de A5 (57.445 euro) met dezelfde motor overgeslagen.

Mini John Cooper Works (53.890 euro)

Mini John Cooper Works op de Nurburgring Nordschleife

Hij staat nog in de prijslijst en je kunt hem zo te zien nog bestellen, maar waarschijnlijk niet lang meer. Want de nieuwe Mini (die voortaan Mini Cooper heet) komt eraan. Voor iets meer dan een halve ton heb je 231 pk in een van de leukste auto’s van dit moment. Van de nieuwe Mini Cooper wil het merk ook heel graag een JCW-versie bouwen.

Ford Focus ST-X (56.390 euro)

Ford Focus 2022 facelift

Als je in de configurator kijkt bij Ford en deze auto kost ineens 60.640 euro, dan ben je te laat. Op het moment van schrijven geldt een actieprijs voor deze hete Focus, waardoor je flink wat centjes bespaart. De Focus ST-X is eigenlijk alles wat je zoekt in een hete hatchback; redelijk praktisch door zijn vijf deuren, een handbak en 280 pk.

BMW 128ti (58.682 euro)

Zijkant BMW 128ti

Nu de 1-serie voorwielaandrijving heeft, bedacht BMW ineens dat ze best een leuke concurrent konden bouwen voor de Golf GTI. En zo geschiedde. De BMW 128ti krijgt 265 pk op de voorwielen en heeft (als je dat wilt) wat leuke details, zoals rode luchthappers in de voorbumper. De grootste vraag is alleen: neem je dan niet liever de 2-serie hieronder?

BMW 230i Coupé (59.115 euro)

Nieuwe BMW 2-serie M240i xDrive

Hij is met 245 pk iets minder krachtig dan de 128ti, maar dan krijg je wel achterwielaandrijving. Dat maakt het nog best een lastige keuze, waarbij er gelukkig dan niet per se een foute keuze is. Behalve dat je voor iets meer geld ook een GR Yaris kunt kopen. Beide BMW’s zijn trouwens hier alleen leverbaar met een automaat.

Volkswagen Golf GTI (59.240 euro)

Volkswagen Golf GTI

Vroeger kocht je voor 60.000 euro twee GTI’tjes. Nu krijg je er slechts één en heb je niet eens meer de optie om een handbak te kiezen. Wel krijg je gelijk al 245 pk, wat vroeger alleen voor de Performance-versies gold. Waarschijnlijk komt er nog een facelift van deze GTI en daarna is het uit met de pret, en moet je het doen met de elektrische Golf GTI of de ID.2 GTI.

Toyota GR Yaris (63.495 euro)

Toyota GR Yaris Drift

De bovengrens van deze lijst wás eigenlijk 60.000 euro en daar viel deze GR Yaris met een prijs van 59.000 euro dus precies nog onder. Maar de prijzen zijn sinds januari dit jaar gestegen waardoor je nu minimaal 63.000 euro kwijt bent, en voor de Performance-versie zelfs 65.995 euro. Voor dat geld krijg je wel een bijna volwaardige rallyauto voor op straat met 261 pk. En sowieso een van de laatste in zijn soort.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear