We dachten dat zelfs EV-sceptici er inmiddels wel achter waren dat dit een mythe is, maar het argument komt geregeld langs, dus we moesten het er nog maar eens over hebben: ‘EV’s helpen niet mee aan een lagere CO2-uitstoot omdat de stroom wordt opgewekt met fossiele brandstoffen’. Een deel ervan, ja; maar EV’s helpen wel degelijk. En voor duidelijkheid: we krijgen dus geen geld om dit artikel te plaatsen.

Laten we het voorbeeld van het VK nemen. In 2021 kwam er gemiddeld 214 g/kWh kijken bij het genereren en door het netwerk sturen van stroom. Inclusief, voor de brandstofcomponent, het opboren en distribueren ervan. Op winderige, zonnige dagen is de CO2-uitstoot lager vanwege alle wind- en zonne-energie; in het donker en zonder wind zal het fossiele deel toenemen. Laad je auto dus op als het ’s avonds hard waait. 

Dus, hoe schoon is een EV?

Welnu, op 1 kWh kan een normale EV zo’n 5 kilometer rijden, reëel, inclusief de verliezen die je bij het laden oploopt. Dus 214 g/km gedeeld door 5 km/kWh maakt 43 g/km CO2. Het aandeel groene energie zal de komende jaren toenemen, dus deze waarde blijft alleen maar dalen.

Er is geen auto met verbrandingsmotor die ook maar in de buurt komt. Reken PHEV’s niet mee, omdat zij EV’s alleen verslaan als ze naast hun brandstof ook elektriciteit gebruiken; en tijdens dat gedeelte zijn het dus EV’s.)

Een zuinige benzineauto doet 92 g/km

Een hybride Toyota Yaris haalt heel soms 1 op 30, wat neerkomt op 92 g/km. De meesten van ons verbruiken aan benzine in de echte wereld, niet WLTP, zo’n 7 l/100 km, wat 160 g/km betekent. En dat is tank-to-wheel. Wel wordt er nu aan benzine een biocomponent toegevoegd die het well-to-tank-gedeelte iets vriendelijker maakt.

In het kort: hoe schoon is een EV als de stroom van fossiele brandstoffen komt?

Dus: alles doorgerekend stoot een gemiddelde EV ongeveer een kwart van de CO2 uit van een gemiddelde brandstof­auto. En dat wordt steeds minder. Wil je overigens nog niet overstappen op een elektrische auto maar toch groen bezig zijn? Rij dan wat langer door met je huidige benzineauto – dat scheelt ook een klap CO2.

Reacties

  • Tommy heeft op 26 juni 2022 geschreven:

    Als je verbruikers toevoegt, moet er meer stroom worden opgewekt. Normaal gesproken draaien de schoonste centrales al voluit en worden dus de centrales die nog capaciteit over hebben, harder gezet om het gat te vullen. Dit zullen in de praktijk vrijwel altijd kolen centrales zijn.

    In een rapport van het onafhankelijke Amerikaanse EIA, blijkt dat de werkelijke uitstoot van steenkool ongeveer 1 kg CO2 per KW/h is. https://www.eia.gov/tools/faqs/faq.php?id=74&t=11 .

    Omdat de gemiddelde EV misschien 4 echte km’s kan rijden op een KW/h, is dat 250 gr CO2 per km. Eventuele laadverliezen en netverliezen vergroten die uitstoot waarschijnlijk nog.

    Reageer
  • Techneut heeft op 13 juni 2022 geschreven:

    De verliezen in het stroomnet en laden en ontladen worden nooit meegerekend. De subdidies op elektrisch rijden worden door anderen betaald.

    Reageer
  • Frank Engels heeft op 13 juni 2022 geschreven:

    Jullie maken een grote fout. Misschien kan ik het duidelijk maken:welke manier van opwekken willen we het minste gebruiken, kolen Strom toch? Omdat deze het meeste CO2 uitstoot. Wat gebeurt er als ik mijn EV aan de lader hang? Gaat dan de zon harder schuinen? Nee. Gaat dan de wind harder waaien? Nee. Wat gaat er dan wel harder draaien? Jawel de kolen centrales die nog steeds nodig zijn. Dus een elektrische auto rijdt behoorlijk inefficiënt pop kolen dat is 800g/kWh, dat is dan 160g/km. Ook al neemt groene energy toe, zolang we de huidige elektrischteitsverbruik niet is vergroend blijven alle nieuwe electrificeringen op fossiele brandstof draaien. De groene stroom blijft namelijk gewoon gebruikt door iets anders als we de EV niet aan de lader hangen. Voor waterstof is de uit stoot zelfs meer dan het dubbele

    Reageer
  • Leopold heeft op 13 juni 2022 geschreven:

    En wat gebeurt er met de batterijen als deze “op” zijn?

    Reageer
  • MMI heeft op 9 juni 2022 geschreven:

    Wel jammer dat de waarde van het VK wordt gebruikt terwijl die van Nederland een stuk hoger ligt.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Techneut Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear