Rijden in een benzine- of dieselauto zal nooit meer makkelijker of goedkoper worden dan het nu is. Dat had iedereen ondertussen wel door. Maar de maatregelen die momenteel op stapel staan – zoals betalen naar gebruik (BNG), oftewel kilometerheffing of rekeningrijden – zijn waarschijnlijk nog niet voldoende om de Nederlandse klimaatdoelen voor 2030 te halen.

Minister Jetten van Klimaat en Energie presenteerde gisteren een uitgebreid rapport met de titel Scherpe doelen, scherpe keuzes. Daarin adviseert een onderzoekscommissie nog verder te gaan om de uitstoot van Nederland te beperken.

Hoger kilometertarief voor benzine en diesel

In het hoofdstuk Mobiliteit wordt voorgesteld om de duimschroeven bij de brandstofauto nog wat verder aan te draaien. Eerder werd voor BNG een vast kilometertarief voor alle auto’s voorgesteld, ongeacht brandstof, gewicht of uitstoot. De commissie stelt voor dit te herzien en een hoger kilometertarief voor benzine en diesel toe te passen. Ze noemen als voorbeeld een constructie waarin voor een gemiddelde benzineauto 9,06 cent, voor een dieselauto 13,16 cent en voor een elektrische auto 2,24 cent per kilometer moet worden betaald. Dit met het oog op ontmoediging respectievelijk stimulering van brandstof- en elektrische auto’s. Een berekende extra CO2-reductie van 0,8 megaton zou het gevolg zijn.

Ook wordt gesteld dat voor elk jaar dat BNG eerder wordt ingevoerd dan 2030 er nog eens 0,15 megaton wordt bespaard. In de loop van 2023 zal worden besloten hoe de kilometerregistratie precies zal plaatsvinden. Mede afhankelijk daarvan wordt gekeken of eerdere invoering van BNG een realistische optie is. De RDW en Belastingdienst geven vooralsnog aan dat dit lastig zal worden.

Andere voorgestelde maatregelen

De commissie adviseert om het lagere wegenbelasting- en BPM-tarief voor bestelauto’s af te schaffen. Per 2030, of zelfs al eerder. Sterker nog: er wordt een flinke verhoging van de BPM voorgesteld (tot wel 200 procent) voor alle auto’s met een verbrandingsmotor per 2025. Voor EV’s zou in dat jaar een lager MRB-tarief moeten gaan gelden. Dit eventueel in combinatie met een hoger tarief voor brandstofauto’s.

Eveneens voor 2025 wordt een voorstel uitgewerkt voor een verbod op zakelijk gereden auto’s met een verbrandingsmotor. Er zitten de nodige juridische haken en ogen aan, maar elektrificatie van alle leaseauto’s zou een CO2-reductie van 4,9 megaton tussen 2025 en 2030 kunnen opleveren. Het verbod op zakelijk gereden brandstofauto’s zou overigens niet gelden voor ZZP’ers.

Voor benzine- en dieselliefhebbers zijn er ook wat verzachtende woorden in het onderzoek te vinden. Zo wordt geconcludeerd dat een Nederlands verbod op nieuwe brandstofauto’s in 2030, in plaats van het door Europa voorgestelde 2035, juridisch niet haalbaar is. Op dezelfde grond stelt de commissie dat een totaalverbod in Nederland op brandstofauto’s (van alle leeftijden) per 2040 of 2045 geen optie is. Tenzij dit verbod op Europees niveau wordt ingesteld.

Dit zijn allemaal nog geen zekerheden

Voor nu betreft het slechts een verzameling ideeën en voorstellen. Het ministerie van Klimaat en Energie ziet ze als mogelijkheden om de beoogde uitstootreductie gemakkelijker te halen. Het doel is steeds geweest dat Nederland in 2030 55 procent minder CO2 uitstoot dan in 1990. In 2050 zou ons land compleet klimaatneutraal moeten zijn. Maatregelen als een hoger kilometertarief voor benzine en diesel zouden kunnen zorgen voor een reductie van 60 procent in 2030 – voor de zekerheid, zeg maar. Het volledige rapport is hier te bekijken.

auto's geen kilometerheffing 2030 rekeningrijden

Lees ook: Voor deze toffe auto’s betaal je straks geen kilometerheffing

Nu nog een manier vinden om je eigen synthetische brandstof te stoken

Reacties

  • Ron Soeverein Mens heeft op 16 maart 2023 geschreven:

    Ongeveer 1 maand geleden heeft de grote baas van Toyota, mister Toyoda te kennen gegeven dat electrische voertuigen niet de juiste weg en toekomst zijn.
    De Duitse auto industrie heeft hierop gereageerd door unaniem te stellen dat zij doorgaan met de verdere ontwikkeling van de brandstofmotor en niet stoppen met de productie hiervan na 2030.
    Inmiddels gaan nog eens 6 landen hierin mee.
    Er wordt simpelweg gezegd dat de electrificatie van het wegverkeer na 2030 een utopie is.
    Nederland als minuscuul landje in Europa en de wereld kan niet op tegen de machtige Duitse auto industrie

    • Kees heeft op 16 maart 2023 geschreven:

      Al die pipo’s die zichzelf als “vrij” “soeverein” en meer van dat soort termen omschrijven, zijn moeilijk serieus te nemen. Zonder uitzondering zijn het mensen in de categorie “coach” , “lifestyle expert” en zijn ze tegen vaccinaties, tegen de EU en voor allerlei complottheorien.

      • Maarten heeft op 17 maart 2023 geschreven:

        En vaak doof en blind voor informatie die niet strookt met de informatie reeds geaccepteerd als waarheid.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • PATTRICK heeft op 16 maart 2023 geschreven:

    Alsof de automobilist al niet genoeg betaald naar gebruik, 1,20 euro accijns op een liter peut! Dan ook nog de kilometers gaan belasten. Wij leven in een fiscale dictatuur!

    • @pattrick heeft op 16 maart 2023 geschreven:

      Poetin zal trots op je zijn.

      Reageer
    Reageer
  • Cas heeft op 16 maart 2023 geschreven:

    Jan modaal kan nauwelijks een auto betalen, laat staan een EV van 50k+. Goed idee om miljoenen Nederlands nog meer op kosten te jagen in een tijd dat velen nauwelijks rondkomen. Dit om dan de mensen die een nieuwe EV kunnen aanschaffen, met een leuke korting betaald door ons allen, nog een extra voordeeltje mee te geven terwijl ze met hun wagen van 1800+ kilo wel degelijk het wegennet zwaarder belasten. Wil je morgen een bult mensen in een EV en maximaal co2 besparen. Geef een kleine EV aan minima en alle mensen in de thuiszorg of vergelijkbare beroepen. Kan die oude Ka of Twingo van de weg, houden die mensen wat extra geld over (kunnen ze goed gebruiken en hebben ze ook gewoon verdiend). De mensen die een EV kunnen betalen uit eigen zak die hebben geen extraatjes nodig.

    Reageer
  • Mzungu heeft op 15 maart 2023 geschreven:

    Allemaal leuk en wel… De mensen die dus flink moeten rijden voor hun werk worden gestraft om te werken. Mensen die maar wekelijks 5 km rijden voor boodschappen, is niet goed voor de motor, verkeersveiligheid en uitstoot… de vraag is dan: heb je dan daadwerkelijk een auto nodig?

    Vervolgens doen we alles aan om mensen de elektrische auto in te jagen, net als van het gas af. Maar we maken het niet makkelijker om ze om te schakelen, want bvb subsidie potjes zijn snel op, etc. En dan ons lichtnet die het nu al niet aan kan… Laat staan je mag geen kabel over de stoep leggen om je auto op te laden, alsof iedereen thuis een oprit heeft. En dan na 8 jaar is je auto afgeschreven omdat de accu op is… Dure afschrijving! Laat staan de vervanger die dan gemaakt moet worden die dan 2 jaar langer mee kan dan je vorige…. Iets met chemie/accu’s…? En maar zeggen dat het beter is voor het milieu…

    Ik rij een auto die 27 jaar oud is en die ik hopelijk snel kan opknappen van zijn ouderdoms kwaaltjes en op zijn minst weer lang genoeg mee kan tot slijt onderdelen echt een heftig probleem wordt. Stuk goedkoper en minder belastend dan elk 8 jaar een nieuwe EV…

    Snap dat we minder moeten uitstoten, maar ik heb nog steeds geen daadwerkelijke goede oplossing gezien dat iedereen kan betalen (in alle vlakken).

    • DB heeft op 29 mei 2023 geschreven:

      Yep, in Wageningen, randje Randstad.
      Kost mij met OV 3 uur en 50 Euro om in Den Haag te komen, 2,5 uur Een Bosch, Eindhoven, Zwolle.
      Alleen het station…

      Met een auto een uurtje tot 75 minuten.

      Reageer
    • Ariearenf heeft op 15 maart 2023 geschreven:

      Het is een diepe schande dat mensen die een kleine benzineauto rijden en met gas verwarming hebben en koken op gas straks meer belasting gaan betalen zodat mensen die genoeg geld hebben en in rijkdom leven, dat wij hun subsidie betalen omdat zij een dure electrowagen kunnen rijden, gratis stroom hebben door de ons gesubsidieerde zonnepanelen. Hun auto,s zijn veel zwaarder ze vernielen daardoor onze wegen die niet zij maar wij betalen met onze wegenbelasting.

      • Mzungu heeft op 15 maart 2023 geschreven:

        Ow ik ken er 1 en zelfs zonder auto die belachelijk voor energie moet betalen…

        Daarom gaf ik al aan, iemand die het niet echt nodig heeft, waarom zou die een auto moeten? Dat is dan pure luxe en dat mag dan wel betaald worden. Ik heb mij ook een tijdje zonder auto kunnen redden toen mijn leven heel anders uitzag en prima kon redden op de fiets.

        Overigens moet het ov wel enigzins goed zijn… En in de “rest van Nederland” (je weet wel: voorbij Utrecht richting het oosten) is het niet overal echt denderend… Waar men voor hun werk echt een auto nodig hebben. Bvb als ik van huis naar werk met het ov zou gaan ben ik anderhalf uur onderweg… Auto een half uur… En dan speel ik nog quitte qua tijd met de KDV (met de auto)

        So I’ll say it again: leuk dat de regering ons elektrisch wil laten rijden, moeten ze maar eerst met basis voorzieningen aan de gang en op orde hebben en niet achteraf pleisters plakken… Netbeheerders hadden de regering al gewaarschuwd, maar ja… geen actieve herinneringen momentjes misschien?

        Reageer
      • Bot alert heeft op 15 maart 2023 geschreven:

        In een bekende nieuwapp zijn er talloze pro-Russische bots die dezelfde stijl gegenereerde namen hebben en onderbuik teksten gericht op een zogenaamde elite plaatsen. Alles om maatschappelijke onrust te veroorzaken. Trap er niet in!

        • DB heeft op 29 mei 2023 geschreven:

          Bot Alert jouw echte naam😭🤢🤮

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Maarten heeft op 15 maart 2023 geschreven:

      Je neemt aan dat 8 jaar de leeftijd is dat een EV total loss is.

      Dat is natuurlijk niet waar. Kijk maar naar hoeveel Model S én je kan vinden van bouwjaar 2015 en ouder.
      Waar je denk ik mee in de war bent is de garantieperiode.

      Een behoorlijke EV (zeker de nieuwere met een LFP) zullen eerder economisch totall loss zijn dan dat de accu het begeeft. (denk aan 20 jaar).

      En als die accu’s dan uiteindelijk klaar zijn, kunnen ze worden ingezet als thuis accu’s. Als zelfs dat niet kan, gaan ze de shredder in en wordt 95% gerecycled naar nieuwe batterijen. In tegenstelling tot brandstoffen, worden de chemicaliën niet ‘verbruikt’ in de accu’s. De grondstoffen (Kobalt, ijzer, Lithium etc etc) kunnen weer gebruikt worden om een gloednieuw accu pakket te maken.

      Voordeel van deze recycling is dat de CO2 footprint van de nieuwe accu een fractie is dan materialen gebruiken afkomstige van mijnbouw.

      Zie hier voor wat meer informatie.
      https://eridirect.com/blog/2022/05/how-are-tesla-batteries-recycled/

      • DB heeft op 29 mei 2023 geschreven:

        Er liggen nog steeds voornamelijk electriteitskabels van de jaren 60 in Nederland.
        Geen uitbreiding van het netwerk, in 2012 wilde de stad Groningen geen extra zonnepanelen meer wegens gebrek aan capaciteit, nooit gehoord dat dit verbeterd is.

        19 jaar electrisch tekenaar, waarvan 10 jaar ziekenhuizen. Soms Werktuigbouwkundig tekenaar, nu fulltime.

        Reageer
      • Mzungu heeft op 15 maart 2023 geschreven:

        Ten eerste wie kan een Model S betalen?? (Ook 2e hands) Elektrisch rijden in de regio waar ik woon is voor de (zeer) vermogenden weg gelegd. Allemaal makkelijk praten wat onze regering doet, maar voorbij Utrecht liggen de lonen toch echt anders en een Tesla is niet bepaald goedkoper in deze regio tov het westen.

        Is leuk dat Tesla misschien een recycling programma heeft opgezet, maar staat duidelijk bij dat je je auto naar een service center terug moet brengen, hoe groot is die kans? Wat krijg je voor je auto terug? Dan zie ik dat ERI in Amerika zit… Daar krijg ik al wansmaak van, want dan zit er nog steeds een grote plas tussen ons en die faciliteit… En komt erbij mr E. Musk wel eens dingen zegt en uiteindelijk… tja… Ander voorbeeld: begin maar een fabriek in Duitsland te bouwen en blijkt dat hij zijn papieren nog niet eens aangevraagd had… Rare snuiter… Maar ja wie de grootste mond heeft, vestigt aandacht…

        Ik heb er een heel hard hoofd in. Ik zie geen opties die echt betaalbaar zijn voor elk laag in onze bevolking. En wat Ariearenf perfect verwoord, ik zie voornamelijk alleen de vermogenden van profiteren en Jan Modaal moet dan nog krommer gaan liggen dan ze al doen.

        Stom voorbeeld/short sidetrack: laat bvb de vermogenden in percentages meebetalen op basis van hun vermogen/inkomen met bvb boetes (zoals in Zwitserland) en alles wat met gebruik van de auto is. Dan is het systeem eerlijker. Iemand die een keer gepakt wordt met de telefoon (is dan ook stom om dat te gebruiken) die moeilijk kan rondkomen voelt dat (extreem) zwaar, t.o.v. iemand die tonnen binnenharkt en de boete dan een lachertje is.
        Kan mij nog herinneren dat er iemand in Zwitserland boete kreeg van omgerekend 175.000,- euro voor een overtreding voor 43km/h te hard rijden… Tja dat voel je dan net zo hard als menig ander maar op een eerlijke wijze. (Weet dat ze een rechtzaak had aangespannen tegen de hoogte van de boete, aangezien die eerst 375.000,- euro was..) maar ja als je vermogen 12 miljoen is…

        Dan is in Nederland een verkeersboete, voor welk vergrijp dan ook, een lachertje voor vermogenden. Zullen we daarom maar eerst beginnen met alles wat eerlijker maken?

        • Maarten heeft op 17 maart 2023 geschreven:

          Die model S was maar een voorbeeld omdat deze al beschikbaar was in 2016, en jij beweerde dat accu’s na 8 jaar al afgeschreven zijn.

          Wie een Model S kan betalen is totaal irrelevant, het ging erom in dit voorbeeld hoe lang een accu blijft werken en of deze gerecycled kan worden. Ja dat kan dus.

          Daarbij zijn de nieuwe accu’s veel schoner en 100% te recyclen. Allemaal zorgen die je uitte, die dus ongegrond blijken te zijn.

          Ik geef je nieuwe informatie en je reageert met “Dat ene specifieke voorbeeld zit aan de andere kant van de plas, dus ik neem even aan dat het in de EU niet bestaat”. (typisch want je weet neem ik aan dat je zelf even kan zoeken of je aanname hout snijdt?)

          Ok je even uit de droom te helpen, ja ook in de EU worden accu’s gerecycled.. Dat gebeurd als je auto op de sloop terecht komt. Dat hoef je dus niet zelf te doen (zoals je ook weer foutief aannam)

          Geet het nog 2 jaar er er zijn EV’s beschikbaar van 25K. Iedereen die anders een Golfje zou kopen kan dan een EV rijden. Straks zal ook jij een EV rijden en dan zal je (wellicht) denken aan die talloze gitzwarte verhalen die je in je hoofd had die dus ongegrond bleken te zijn.

          • DB heeft op 29 mei 2023 geschreven:

            America is toch echt in Zuid-Limburg, die golfclub is nog groter er naast.
            Hoe jaag je Amerikanen op de stang en kast.
            Florida lijkt grotere te zijn.

          • Witte heeft op 29 mei 2023 geschreven:

            Ik kan in ieder geval geen e-car betalen. En ik moet een auto hebben aangezien ik niet met openbaar vervoer op mijn werk kan komen. Die rot Jetten vergeet dat de werkende mensen de belasting betalen. En bovendien zie ik meer toekomst in een waterstof auto. Maar door dat gezanik over die E-cars ligt de ontwikkeling op andere mogelijkheden nagenoeg stil.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ben heeft op 14 maart 2023 geschreven:

    EV’s vele malen goedkoper maken, dan stappen mensen over. Benzine)diesel duurder maken is als een mes op iemands keel zetten !!Maar ja, alles elektrisch dat kan het net niet aan.

    • DB heeft op 29 mei 2023 geschreven:

      Het elektriciteitsnet is 70+ jaar oud over het algemeen. Nee we kunnen het wel aan, gewoon leven zoals je jaren 50.

      Reageer
    Reageer
  • Best logisch heeft op 14 maart 2023 geschreven:

    Het is eigenlijk best een logisch idee om via kilometerheffing dit te stimuleren. Daarmee wordt het veel makkelijker om gedrag te beinvloeden want via de leasetarieven is het te beperkt en bereik je niet veel voor oudere auto’s. Bijkomend voordeel is dat bij een kilometerheffing echt de gebruiker betaalt dus ook onze buitenlandse gebruikers.

    • Ron Soeverein Mens heeft op 16 maart 2023 geschreven:

      I

      Reageer
    • Maarten heeft op 14 maart 2023 geschreven:

      Vind ik ook een veel eerlijkere manier van belasten. Belasten naar gebruik. Waarom zou iemand (senioren bijvoorbeeld) die eens per week 5 km rijdt om naar de supermarkt te gaan evenveel moeten betalen als iemand die elke dag 50km of meer rijdt in dezelfde auto?

      Jammer dat dat rekeningrijden (met KM registratie bij de dealer/garage) niet eerder is ingevoerd.

      Reageer
    Reageer
  • maarten heeft op 14 maart 2023 geschreven:

    Dit moet de schuld van Musk zijn. En Tesla.
    Wat vinden jullie guys?

    • Pieter J. heeft op 14 maart 2023 geschreven:

      Dat jij beter naar een psycholoog kan dan hier reageren.

      • Maarten heeft op 14 maart 2023 geschreven:

        Leugens, allemaal vieze leugens van Tesla fanboys.

        Reageer
      • Kees heeft op 14 maart 2023 geschreven:

        Idd maak e auto’s goedkoper, er zijn veel mensen die amper een auto kunnen betalen, deze worden gestraft, heeft meneer Jetten hier ook oog voor of telt alleen het halen van doelen.
        Alles goed en wel maar wel alles nuchter blijven benaderen.

        • @Kees heeft op 14 maart 2023 geschreven:

          Aha weer een pro-Russische trol die in de aanloop naar de verkiezingen anti-overheid posts plaatst.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Kees Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear