Honda ging de jaren negentig te lijf met de Integra Type R, en de Honda Civic Type R EP3 zette dat idee om in een driedeurs hatch. De Civic legde de nadruk meer op de aandrijving dan op het onderstel: z’n 1.998-cc viercilinder was het uithangbord voor Honda’s schreeuwende VTEC. Je herkent het geluid uit duizenden.

Z’n vermogen bedroeg een gezonde 200 pk bij 7.400 tpm, maar 196 Nm was ook in 2003 al een nietig getal, en lijkt nu nergens meer op. Toch gaat hij in 6,6 seconden naar 100 km/u, dat is prima. Schake­len is een ware vreugde, z’n weggedrag minder, aangezien de Civic lastig kon doen als je midden in een bocht van het gas ging, vooral in de regen. De video hieronder levert het bewijs.

Hij is goedkoop (een leuke hoeft niet per se meer dan 5 mille te kosten) en toegewijde fanclubs kunnen je van genoeg informatie voorzien. Wil je ‘m een beetje aanpassen, heb je ook meer dan genoeg keuze. Als je een goedkope en betrouwbare hot hatchback zoekt, vergeet dan dus niet naar de Honda Civic Type R EP3 te kijken.

Honda Civic Type R EP3 rolt op de Nürburgring

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)