Wie houdt er niet van een 2,0-liter, 240 pk sterke, zich naar 9.000 tpm schreeuwende motor die bovendien aan de – in z’n tijd – beste transmissie ter wereld was gekoppeld? We zouden de term ‘alsof je een geweer doorlaadt’ hier willen gebruiken, maar dan rukt de clichépolitie uit. Hij werd een decennium lang geproduceerd, van 1999 tot 2009. De S2000 is de tweezits roadster die Honda cool maakte: een knettergekke motor, razendsnelle reacties, een gelikt uiterlijk en rijeigenschappen die zo heerlijk waren dat menigeen het in de bol kreeg en uiteindelijk met ‘m, dwars door een heg, in een vers geploegd veld terechtkwam.
Pittig? Ja!
De manier waarop hij zichzelf rechttrok vanuit een bocht maakte de S2000 zelfs legendarisch, een beetje als een achtbaan, en hij was ongeveer 20 procent te snel voor zowel a) de besturing, als b) om te begrijpen met je menselijke brein. Veel exemplaren zijn dan ook aanzienlijk verder teruggevonden dan bij de bocht die ze eigenlijk trachtten te nemen, iets waarvan bandensporen de getuigen zijn. Soms hoor je de echo van de paniekerig schreeuwende bestuurder nog nagalmen: ‘Ik heb ‘m!’ Bonk. Pats. Krak.
Maar het is een geweldige auto om te rijden, zelfs nu nog, en hij zal hoogstwaarschijnlijk een echte klassieker worden – juist omdat hij zo’n lastpak is. Hoewel dat voor een groot deel te wijten is aan z’n gebrek aan koppel en z’n grote honger naar toeren. Onder de 7.000 tpm – het punt waarop de meeste auto’s de gordijnen dichttrekken en de verlichting uitdoen – gebeurt er niet veel, want het VTEC-systeem wisselt de nokken pas vanaf 6.000 toeren: je zult dus een beetje je best moeten doen. Vergeet ook niet dat deze auto pas stabiliteitscontrole kreeg in het jaar voordat hij uit productie ging – met alle hierboven beschreven gevolgen van dien. Iets als de S2000 is eigenlijk niet nieuw meer te koop; hoogtoerige VTEC-Honda’s zijn hopeloos uit de mode. En dat is een extra reden om van de S2000 te houden.
Kooptips tweedehands Honda S2000
- Let op schade. Tweedehands Honda S2000’s zijn niet de jongste, en waren listig als het glad was; let dus op de gebruikelijke signalen.
- De F20C-motor haalt z’n maximale koppel pas bij 7.500 tpm. Het maximale vermogen komt erin bij 8.300 toeren, en de rode lijn staat bij 9.000 tpm. Dus verwacht niet te veel van ‘m bij lage toeren; gillen moet ie.
- In 2002 en 2004 ontving de S2000 een aantal aanpassingen. De latere auto’s zijn iets makkelijker onder controle te houden. Onder nerds staat dit bekend als de AP1-upgrade. Je kunt ze doorgaans herkennen aan de 17-inch wielen, die de oude 16-inchers vervingen en z’n voorkomen meteen wat moderner maken.
Deze tweedehands Honda S2000 kwamen we tegen
Grijs, uit 2000, origineel Nederlands, 132.000 kilometer, voor 20.900 euro. Goedkopere tweedehands Honda S2000’s hebben vaak veel gelopen – of zijn rechtsgestuurd. Zoek hier je eigen exemplaar.
Guido heeft op 24 juli 2024 geschreven:
Veel gelopen is geen probleem. Nu bijna 697.000 km gelopen en loopt nog netjes. Vooral niet aan de motor sleutel. Alleen oliepeil maximaal houden en niet treuzelen met het wegrijden met een koude motor. Zo snel mogelijk maximale oliedruk bereiken en de motor toeren laten maken. Motor heeft dan optimale smering en staat niet te klapperen waardoor slijtage ontstaat. Motor laten draaien bij tanken langs snelweg. Blijft alles gewoon heel en geen thermoshock. Kan dus prima 700 k mee.