Uitbundiger dan een Honda Civic Type R en haast net zo makkelijk om dagelijks mee te leven als de Golf GTI – de Hyundai i30 N zorgde voor genoeg reuring op Planeet Hot Hatch. Een betere binnenkomer kon het N-label van Hyundai zich niet wensen. En na ruim drie jaar is het tijd voor een kleine opvijzelsessie. De Hyundai i30 N facelift brengt een pietsje meer power en voor het eerst een automaat, inclusief schakelflippertjes.
Vanbuiten haalt de i30 een frisse neus met nieuwe, scherpere dagrijverlichting en dezelfde V-vorm in de achterlichten. De uitlaten groeiden een slag, maar verder zijn er weinig schokkende zaken. De ingrijpendste veranderingen zitten onder een paar millimeter plaatwerk. De instapper biedt nog altijd 250 pk uit een 2,0-liter viercilinder, maar de krachtigere versie groeit met 5 pk naar 280 pk. En deze is voor het eerst optioneel leverbaar met een automaat.
Voor de automaat bedacht Hyundai drie nieuwe functies. De N Grin Shift biedt maximaal 20 seconden extra turbodruk met een druk op de knop. Als het gaspedaal voor 90 procent wordt ingedrukt, schakelt de automaat dankzij de NPS-functie wilder op voor een extra duwtje in de rug. N Track Sense Shift merkt het automatisch als je op het circuit (of iets dat daarop lijkt) rijdt en zorgt altijd voor de versnelling met de beste prestaties.
De handbak is leverbaar op beide vermogens en geeft nog altijd automatisch tussengas in de juiste modus. Daarnaast wegen de sportstoelen nu 2,2 kilo minder en nieuwe 19-inchers snoepen in totaal 14,4 kilo van het (onafgeveerde!) gewicht af. Hyundai spreekt van een 0-100-tijd van 5,9 seconden voor de handbak. Het lijkt ons dat de automaat iets sneller moet zijn, maar dat gaan we vast nog wel een keer merken. De prijzen van de Hyundai i30 N facelift zullen binnenkort volgen.
Reacties