
Uitbundiger dan een Honda Civic Type R en haast net zo makkelijk om dagelijks mee te leven als de Golf GTI – de Hyundai i30 N zorgde voor genoeg reuring op Planeet Hot Hatch. Een betere binnenkomer kon het N-label van Hyundai zich niet wensen. En na ruim drie jaar is het tijd voor een kleine opvijzelsessie. De Hyundai i30 N facelift brengt een pietsje meer power en voor het eerst een automaat, inclusief schakelflippertjes.
Vanbuiten haalt de i30 een frisse neus met nieuwe, scherpere dagrijverlichting en dezelfde V-vorm in de achterlichten. De uitlaten groeiden een slag, maar verder zijn er weinig schokkende zaken. De ingrijpendste veranderingen zitten onder een paar millimeter plaatwerk. De instapper biedt nog altijd 250 pk uit een 2,0-liter viercilinder, maar de krachtigere versie groeit met 5 pk naar 280 pk. En deze is voor het eerst optioneel leverbaar met een automaat.
Voor de automaat bedacht Hyundai drie nieuwe functies. De N Grin Shift biedt maximaal 20 seconden extra turbodruk met een druk op de knop. Als het gaspedaal voor 90 procent wordt ingedrukt, schakelt de automaat dankzij de NPS-functie wilder op voor een extra duwtje in de rug. N Track Sense Shift merkt het automatisch als je op het circuit (of iets dat daarop lijkt) rijdt en zorgt altijd voor de versnelling met de beste prestaties.
De handbak is leverbaar op beide vermogens en geeft nog altijd automatisch tussengas in de juiste modus. Daarnaast wegen de sportstoelen nu 2,2 kilo minder en nieuwe 19-inchers snoepen in totaal 14,4 kilo van het (onafgeveerde!) gewicht af. Hyundai spreekt van een 0-100-tijd van 5,9 seconden voor de handbak. Het lijkt ons dat de automaat iets sneller moet zijn, maar dat gaan we vast nog wel een keer merken. De prijzen van de Hyundai i30 N facelift zullen binnenkort volgen.
Meer van TopGear


Hyundai i30 krijgt tweede facelift om je de i30 N te doen vergeten

De 10 snelste hatchbacks ter wereld

Hyundai i30 Wagon N Line Sky

Hyundai i30-facelift is hier

Hyundai i30 N Project C: voor de gekkies

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Hyundai i30 N Project C: voor de gekkies

Hyundai i30 N Project C is lichter

De beste hot hatch

Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
