‘De passie voor autosport blijft de kern van Hyundai N, ook in de toekomst’, zegt de vice-voorzitter van Hyundai N, Till Wartenberg. Daarom rijdt Hyundai N dit weekend ook mee bij de 24 Uur van de Nürburgring met twee elektrische Ioniq 5 N’s. Maar ook buiten het circuit wordt er geracet. Volgende maand rijdt Hyundai ook mee bij de Pikes Peak-heuvelklim en wel met deze Ioniq 5 N TA (Time Attack) die je hierboven ziet.
Zou de voorbumper wat aangepast zijn denk je? Volgens het persbericht in ieder geval wel. Daarnaast zijn er verstelbare schokdempers, remmen uit de autosport, 18-inch slicks en andere aero-aanpassingen. Vanbinnen is er een Recaro-racestoel geïnstalleerd met zespuntsgordel, HANS-harnas en een rolkooi. Ook zit er een ‘brandblussysteem specifiek voor EV’s’ in. Je moet er toch niet aan denken dat dit ding vlam vat.
Specficaties van de Hyundai Ioniq 5 N TA
Hyundai heeft nog wat extra vermogen uit de elektrische Ioniq 5 N weten te peuteren dankzij ‘software-tuning’. Het vermogen groeit van 650 pk naar 687 pk. Een 84-kWh batterij zorgt voor genoeg rijbereik om de heuvel te beklimmen en kan in 18 minuten van 10 naar 80 procent worden geladen.
De Pikes-Peak-versies naast de raceauto’s voor de 24 Uur van de Nürburgring | Foto: © Hyundai
Daarnaast zijn de speakers die het nep-geluid naar buiten sturen aangepast. De luidsprekers zenden nu geluiden tot 120 decibel. Zo hoort de bestuurder beter hoe de EV zich voelt en hoeven er geen sirenes op de auto worden gezet. Die zijn normaal gesproken verplicht bij Pikes Peak, maar voor de Hyundai Ioniq 5 N TA wordt een uitzondering gemaakt.
Hyundai bouwt twee exemplaren voor de heuvelklim die op 23 juni plaatsvindt. Achter het stuur duiken Robin Shute en Dani Sordo. Schute won al vier keer op de Pikes Peak-heuvel en is de huidige houder van de titel ‘King of the Mountain’. Sordo rijdt voor het rallyteam van Hyundai in de WRC.
Reacties