
Legendes vertellen over een tijd dat gezinnen écht de ruimte hadden die ze wilden. Met z’n vieren, vijven of zelfs met een zeskoppig gezin konden ze royaal op vakantie. Dit was voordat de crossovers kwamen en genocide pleegden op de verkopen van de MPV. Niet om te zeggen dat crossovers en SUV’s niet ruim kunnen zijn, maar zet een Seat Tarraco maar eens naast een Seat Alhambra. De familiebusjes verdwijnen langzaam maar zeker uit het straatbeeld in Nederland. Best stom, want voor grote gezinnen bestaat er geen handigere auto. Ook deze Hyundai Staria hoef je hier niet te verwachten.
Een MPV? Is dit TopGear?
Ja, even geen vuurspuwende V12 met het vermogen van een kleine kerncentrale. Gewoon een hip busje tussendoor, moet kunnen. Want geef toe, voor een busje ziet hij er erg gaaf uit, voor zover je ‘m kunt zien op deze plaagfoto (we trokken de helderheid iets voor je omhoog). Wij hoeven het ‘ziet eruit als een ruimteschip’-cliché niet zelf van stal te halen, want dat doet Hyundai al voor ons. En hoewel de Hyundai Staria op ons overkomt als een verdwaalde conceptcar, is dit echt hoe de auto in productie moet gaan. De Hyundai Tucson zag er ook al zo bijzonder uit, dus je weet dat het merk tegenwoordig niet terugdeinst voor een gewaagd productiemodel.
De Hyundai Staria is niet voor hier
Volgens Hyundai is het interieur ‘futuristisch en mysterieus’. Ze installeren in ieder geval een flink panoramisch dak en een dashboard dat lijkt op dat van de Tucson. De naam is een samentrekking van Star en Ria. ‘Star’ snappen we nog, maar wat de naam van je tante ermee te maken heeft, weten we niet. De Hyundai Staria is beschikbaar op ‘geselecteerde markten’. Ga er maar stilletjes van uit dat Nederland daar niet toe behoort. Toch: zou iets als dit niet een mooi gat in de markt zijn voor wie verstandige gezinshoofden wil bedienen?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Dacia Jogger Hybrid review: Is hij te goed voor zijn eigen bestwil?

De nieuwe Lexus LM is een ultraluxe MPV die je met een beetje moeite in Nederland kan krijgen

Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)

Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

De Lexus LM 350h is een enorm luxe MPV in plaats van SUV en daardoor eigenlijk beter (review)

Als je deze nieuwe EV koopt, krijg je eigenlijk een oude stinkdiesel van bijna 20 jaar oud

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

De nieuwe Ford E-Tourneo Custom is een elektrische auto voor acht personen

Zoveel kostten de Mercedes-busjes van Defensie (die perfect waren als camper)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)
