Er houdt zich iets schuil in de kelder van Nissans wereldwijde hoofdkwartier, en het zal ongetwijfeld wat wenkbrauwen doen fronsen. Net als David Bowie is er een legende aan het evolueren tot iets buitenaards, iets dat tijd, ruimte en al je aannames over bliksemschichten op een gezicht tart. Diep ondergronds heeft Godzilla een harttransplantatie ondergaan en wacht hij op groen licht van de dokter voordat de elektrische Nissan Skyline losgelaten mag worden op de straten van Tokio.

Dit is het passieproject van de heer Ryozo Hiraku, een ingenieur bij Nissan en zelf GT-R-eigenaar. Hij en zijn kleine team hebben deze elektrische Skyline volledig in hun vrije tijd en met een zeer beperkt budget ontworpen en gebouwd. Gelukkig had Nissan nog een in topconditie verkerende R32 rondslingeren, gespoten in het onnavolgbaar coole Gunmetal Grey.

Voorraadonderdelen

De rest van de benodigdheden voor de ombouw is ook bij elkaar gesprokkeld uit de onderdelenvoorraad: er zit een 92-kWh batterij in van de Leaf Nismo RC en twee Nissan e-Powertrain elektromotoren. Als je de motorkap opent en alleen een wirwar van kabels, omvormers en een compleet gebrek aan turbogerelateerde onderdelen aantreft, is de vergelijking met de DeLorean uit Back to the Future snel gemaakt.

Destijds had de R32 volgens de officiële cijfers 280 pk, in lijn met het toen geldende Japanse ‘gentlemen’s agreement’. Inmiddels weten we dat dat een flinke onderschatting was van het werkelijke vermogen – en het potentieel. Dus, hoe verhoudt deze R32 EV zich tot zijn voorbeeld? De motoren voor en achter leveren gecombineerd 435 pk en elk 340 Nm aan koppel, genoeg om een vergelijkbare vermogen/gewichtsverhouding te bereiken – ondanks het extra gewicht van een kleine ijsbeer aan accu’s op de achterbank (367 kilo, om precies te zijn).

elektrische Nissan Skyline

We hebben er nog niet in gereden, maar je weet hoe het gaat: het vermogen en koppel zijn niet alleen fors, maar zijn ook direct aanwezig en inzetbaar. Zelfs de efficiëntste turbo met elektrische hulp kan daar niet tegenop. Belangrijk om te vermelden: het doel was niet om een elektrische dragracer van 1.000 pk te bouwen, maar om de basisprestaties van het origineel te evenaren – rekening houdend met het extra gewicht.

Elektrische Nissan Skyline verstoord geen benzinemotorenfeestje

In een ideale wereld zouden we allemaal zo’n beetje kunnen zwemmen in de milieuvriendelijke synthetische brandstoffen om het benzinemotorenfeestje maar zo lang mogelijk gaande te houden. De werkelijkheid is echter wat weerbarstiger dan dat, en in de hernieuwbare toekomst is er nog altijd een centrale rol weggelegd voor elektriciteit – zeker waar het in grote aantallen geproduceerde auto’s betreft.

Wat Hiraku-san probeert te doen, is het veiligstellen van boeiende rijdersauto’s. In essentie distilleert hij de rijeigenschappen en de geest van de originele GT-R, en slaat die op in accu’s zodat ook toekomstige generaties ervan kunnen genieten. Hij probeert niet een nieuwe R32 te maken, maar deze bij wijze van spreken in een digitale vorm te herscheppen. Hij noemt het dan ook een ‘digitale remaster’.

In feite verlies je het vieze, lawaaiige, vervuilende, dinosap­slurpende blok dat de RB26-motor is (niet negatief bedoeld – het ding blijft fantastisch) en vervang je ’m door schone elektriciteit, terwijl – en dit is cruciaal – de opwinding en beleving van de originele auto behouden blijven. Velen, waaronder wijzelf, zouden zeggen dat je het een niet zonder het ander kunt hebben; juist die analoge overdaad voor je zintuigen is wat hard rijden met deze auto’s zo aantrekkelijk maakt. Het team heeft geprobeerd om dit enigszins op te lossen door een luidspreker achter de bestuurdersstoel te plaatsen die het geluid van de benzinemotor laat horen, met rev matching en al. Er is zelfs sprake van het toevoegen van vibraties in het stuur en de stoel.

De elektrische Nissan Skyline GT-R R32 weegt net zoveel als een R35

Dan is er nog die forse stapel accucellen op de achterbank – hoe zorg je ervoor dat die je niet opvallen als je met de auto over een bochtige B-weg scheurt? Het onderstel is volledig standaard R32-materiaal, maar de dubbele wishbones zijn afgestemd op het extra gewicht, met geüpgradede Öhlins-schokdempers uit de Nismo-schappen. De remmen zijn de kant-en-klare Nismo R35-exemplaren met zes zuigers, wat handig is omdat deze versie ongeveer evenveel weegt als een R35.

elektrische Nissan Skyline

Er zijn ook behoorlijk wat smakelijke nieuwe onderdelen speciaal voor dit project gemaakt, waar GT-R-fans vast van zullen watertanden. Zoals de volledig uit koolstofvezel vervaardigde kuipstoelen van Recaro, de digitale displays op het dashboard en de middenconsole, en het allerbeste: de 18-inch velgen die directe, vergrote kopieën zijn van de originele R32-exemplaren, die maar 16 inch groot waren. Hiraku-san heeft zelfs de klassieke RE-71RS Potenza-banden opnieuw laten maken in 18-inch formaat. Goed gedaan.

Chique toevoegingen

Hoewel de auto fysiek in principe klaar is – zijn eerste rit vond vorig jaar plaats op het testcircuit van Nissan – moet het team nog veel werk verrichten om het geheel te laten rijden en aanvoelen als het origineel. Maar de Recaro’s, meters en het opnieuw beklede interieur zijn wel chique toevoegingen, wat dit tot de mooist afgewerkte testprototype ooit maakt. Een Bowie-achtige bliksemschicht-bestickering zou misschien wat overdreven zijn, maar we zouden het maar wat graag zien.

Zullen Hiraku-san en zijn team erin slagen de essentie van Godzilla te pakken? Zal deze studie leiden tot een kleine, leuke elektrische sportauto die rijdt als een GT-R uit de jaren ’90? Wordt de volgende generatie R36 GT-R elektrisch en zien we dan (een deel van) deze DNA-code in hem terug? Jouw gok is net zo goed als de onze, maar wat er ook gebeurt, het is een positieve stap in het verbinden van het glorieuze verleden van de GT-R met zijn elektrische toekomst.

Geef een reactie

(verplicht)