TopGear reed zojuist met de Jaguar XF Sportbrake. In het nummer dat in december uitkomt, lees je het volledige verslag, hier vast de highlights.

Testobject: Jaguar XF Sportbrake
Uitvoering: 3.0 diesel S
Locatie: Edinburgh, Schotland
Weersomstandigheden: fris en regenachtig

Wat reden we?
Jaguars nieuwste interpretatie van een stijlvolle stationwagen, de beeldschone XF Sportbrake.

Beviel het?
Tja, een schitterend landschap, verlaten slingerweggetjes, een dikke diesel-V6 achter je rechtervoet; what’s not to like? De Jag was op zijn plek in Schotland, en stak prachtig af tegen de glooiende mistige heuvels. Oh, en hij reed ook fijn.

Nog bijzonderheden?
We hebben over een motorfietscircuit geblazen met een dikke koelkast achterin, hoe bijzonder vind je dat? Het was een test die Jaguar had bedacht om aan te tonen dat de auto mooi in balans is en dat het onderstel zelfs met een hoger zwaartepunt goed presteert. De vering en demping is inderdaad een sterk punt van de XF, we hadden – op circuit noch landweg – geen moment behoefte aan een strakkere afstelling. Toch hebben onze ruggengraten zich nooit in iets anders gewaand dan een luxe, comfortabele cruiser. Spot on, dus.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De XF Sportbrake is een auto voor Europa, want de rest van de wereld houdt niet van stationwagens. Daarom komt ie er alleen met dieselmotoren, want daarmee scoor je in dit segment. Je kunt kiezen uit een 2.2 viercilinder (163 of 200 pk – vlot zat, zuinig, maar wat brommerig) of de 3.0 twinturbo V6. De bescheiden variant daarvan heeft 240 pk, de snelste heet S en heeft 275 pk en 600 Nm. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een achttraps automaat met sportstand. Nederlandse prijzen beginnen bij 54.780 euro; bestellen kan nu, de levering start binnenkort.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
We zijn inmiddels aardig gewend aan de XF sedan, maar deze Sportbrake weet de blikken opnieuw op zich te vestigen. Hij is schitterend, en nog praktisch ook: op de achterbank zit je prima, en ondanks z’n slanke profiel is de bagageruimte groot zat. De 3.0 V6 S is een heerlijkheid van een motor. Kortom, we hebben genoten van deze Jaaaag en wensen ‘m een prominent plekje tussen de Duitse topstations.

Reacties

Meer van TopGear