Heb jij toevallig een paar miljoen liggen voor een supercar? Dan ben je vandaag de dag enorm verwend als het gaat om keuze. Zo is er de McLaren Speedtail, Aston Martin Valkyrie en Mercedes-AMG One – om nog maar te zwijgen over de hypercars die Ferrari, Bugatti en Koenigsegg op de planning hebben staan. Er is keuze te over. Neem als instappunt bijvoorbeeld 1.000 pk en je bevindt je in een snoepwinkel.
Koop echter deze Jaguar XJ220C
Nu gaan we iets tegendraads zeggen – zo zijn we dan ook wel weer. Vergeet al deze auto’s en ga voor een authentieke Le Mans-winnaar. Deze Jaguar XJ220C won in 1993 de GT-klasse in de 24 uur van Le Mans, maar werd vervolgens gediskwalificeerd om zijn gebrek aan katalysatoren. Jammer. Alhoewel, hij klonk daardoor waarschijnlijk wel beter.
In originele staat
De Jag heeft sinds juni 1993 zijn originele racekleuren behouden, evenals zijn startnummer ’50’ en de stickers van John Nielsen, David Brabham en David Coulthard. Hij werd op de dag zelf geprezen als de GT-winnaar. De titel stond zelfs een maand lang op zijn naam. De XJ220C werd echter daarna pas gediskwalificeerd op basis van saaie formaliteiten, lang nadat de geblokte vlag hem over de finish had gezwaaid.
Als het aan ons ligt, is de Jaguar XJ220C dus nog steeds een winnaar. En trouwens, met dít design is het sowieso een winnaar, ongeacht zijn wel of niet behaalde titel. Kun jij een mooiere auto uit de GT-klasse bedenken? Wij in ieder geval niet.
En hij kan van jou zijn
De katachtige zonder katalysator is helaas niet straatlegaal. Maar als jij terloops de geschatte 3 miljoen euro kunt ophoesten, kun jij je waarschijnlijk ook alle particuliere circuitdagen veroorloven die je hartje begeert. Wat een leven.
De Jaguar XJ220C wordt volgende maand geveild op Bonham’s Bond Street Sale en zit met smart op jou te wachten. Nou… waar wacht je nog op?
Reacties