
Heb jij toevallig een paar miljoen liggen voor een supercar? Dan ben je vandaag de dag enorm verwend als het gaat om keuze. Zo is er de McLaren Speedtail, Aston Martin Valkyrie en Mercedes-AMG One – om nog maar te zwijgen over de hypercars die Ferrari, Bugatti en Koenigsegg op de planning hebben staan. Er is keuze te over. Neem als instappunt bijvoorbeeld 1.000 pk en je bevindt je in een snoepwinkel.
Koop echter deze Jaguar XJ220C
Nu gaan we iets tegendraads zeggen – zo zijn we dan ook wel weer. Vergeet al deze auto’s en ga voor een authentieke Le Mans-winnaar. Deze Jaguar XJ220C won in 1993 de GT-klasse in de 24 uur van Le Mans, maar werd vervolgens gediskwalificeerd om zijn gebrek aan katalysatoren. Jammer. Alhoewel, hij klonk daardoor waarschijnlijk wel beter.
In originele staat
De Jag heeft sinds juni 1993 zijn originele racekleuren behouden, evenals zijn startnummer ’50’ en de stickers van John Nielsen, David Brabham en David Coulthard. Hij werd op de dag zelf geprezen als de GT-winnaar. De titel stond zelfs een maand lang op zijn naam. De XJ220C werd echter daarna pas gediskwalificeerd op basis van saaie formaliteiten, lang nadat de geblokte vlag hem over de finish had gezwaaid.
Als het aan ons ligt, is de Jaguar XJ220C dus nog steeds een winnaar. En trouwens, met dít design is het sowieso een winnaar, ongeacht zijn wel of niet behaalde titel. Kun jij een mooiere auto uit de GT-klasse bedenken? Wij in ieder geval niet.
En hij kan van jou zijn
De katachtige zonder katalysator is helaas niet straatlegaal. Maar als jij terloops de geschatte 3 miljoen euro kunt ophoesten, kun jij je waarschijnlijk ook alle particuliere circuitdagen veroorloven die je hartje begeert. Wat een leven.
De Jaguar XJ220C wordt volgende maand geveild op Bonham’s Bond Street Sale en zit met smart op jou te wachten. Nou… waar wacht je nog op?
Meer van TopGear


Waarom jouw toekomstige auto misschien geen achterruit meer heeft

Deze Jaguar XJS heeft zijn V12 geruild voor een 2JZ uit de Supra

Jaguar XJR (2018) vs Jaguar XJ C (1978)

De snelste Jaguars van dit moment

De Jaguar XJ viert zijn vijftigste verjaardag!

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

Zo hoog was de drankrekening van Ford na de eerste Le Mans-overwinning in 1966

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
