
Oh, het zal heus aan ons liggen. En wij snappen ook wel dat een mondiaal opererende fabrikant niet een modelnaam gaat aanpassen omdat een of andere frituurboer toevallig zijn gehaktstaaf precies dezelfde naam heeft meegegeven. Maar toch: elke keer dat het over de Kia Picanto gaat…
Hoe dan ook: de verkopen van de kleine Kia lijden er bepaald niet onder – ze gaan als warme broodjes (broodje Picanto, waarom niet, eigenlijk?) over de toonbank. Toch vindt Kia het kennelijk zonde niet nog een extra graantje mee te pikken van de SUV/crossover-hausse door de Picanto nog wat pittiger te maken. En zie daar: de Kia Picanto X-Line.
Doet ie nog iets écht pittigs, die Kia Picanto X-Line?
Nou, het uiterlijk krijgt al aardig wat extra peper in z’n achterkant. En voorkant. En zijkanten. Uiteraard volgens het internationaal beproefde recept: een reep plastic rond de wielkasten, voor en achter zilverkleurig plastic dat op skidplates moet lijken, en bumpers die dikker zijn dan iemand die de snackbar op dagelijkse basis bezoekt. Er is trouwens niets mis met je scherm: die felgroene dingetjes in z’n grille en bumper zijn echt zo bedoeld. Maar als je het niets vindt, wil Kia ze ook best grijs laten. Zo zijn ze. En dan staat de X-Line tot slot nog anderhalve hele centimeter hoger op z’n pootjes ook. Het is allemaal spierballengedoe op niks af, want hij moet alles gewoon met zijn voorwieltjes doen. Kereltje met kapsones dus. Maar wacht: er is meer.
Geef ons meer, geef ons meer!
De Kia Picanto X-Line wordt ook nog eens voorzien van de éénliter driecilinder die je ook in de Ceed kunt aantreffen. Die levert maar liefst 100 pk, waardoor die X-Line meteen de stevigst gekruide Picanto is die je kunt krijgen. Doe je er alsnog meer dan 10 seconden over om 100 km/u te bereiken (10,1, om precies te zijn), maar goed: je kunt ook blijven zeuren. Wil je trouwens wel die motor maar niet al die aanbouwsels: binnenkort komt de Picanto GT-Line, die heeft ‘m ook. Voor de Kia Picanto X-Line kun je je in het laatste kwartaal van dit jaar bij je lokale Kia-snackbar melden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is het A-segment dood? De Kia Picanto vindt van niet

Rico Verhoeven geeft moeder een auto cadeau

Kia Picanto-facelift kijkt doelgerichter

Autoverkopen april 2019 in Nederland

Autoverkopen februari 2019 in Nederland: -14,5 procent

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Nederlanders kopen minder auto’s, maar nu wel meer EV’s dan benzineauto’s

Kia EV6 Long Range GT-Line: 343 kilometer in 15 minuten (review)

1 medewerker maakte een onhandig foutje, nu moet Kia 23.000 auto’s checken

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Waarom de kleine en goedkope Kia Picanto juist nu zo geweldig is (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kia EV6 Long Range GT-Line: 343 kilometer in 15 minuten (review)

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’
