
Oh, het zal heus aan ons liggen. En wij snappen ook wel dat een mondiaal opererende fabrikant niet een modelnaam gaat aanpassen omdat een of andere frituurboer toevallig zijn gehaktstaaf precies dezelfde naam heeft meegegeven. Maar toch: elke keer dat het over de Kia Picanto gaat…
Hoe dan ook: de verkopen van de kleine Kia lijden er bepaald niet onder – ze gaan als warme broodjes (broodje Picanto, waarom niet, eigenlijk?) over de toonbank. Toch vindt Kia het kennelijk zonde niet nog een extra graantje mee te pikken van de SUV/crossover-hausse door de Picanto nog wat pittiger te maken. En zie daar: de Kia Picanto X-Line.
Doet ie nog iets écht pittigs, die Kia Picanto X-Line?
Nou, het uiterlijk krijgt al aardig wat extra peper in z’n achterkant. En voorkant. En zijkanten. Uiteraard volgens het internationaal beproefde recept: een reep plastic rond de wielkasten, voor en achter zilverkleurig plastic dat op skidplates moet lijken, en bumpers die dikker zijn dan iemand die de snackbar op dagelijkse basis bezoekt. Er is trouwens niets mis met je scherm: die felgroene dingetjes in z’n grille en bumper zijn echt zo bedoeld. Maar als je het niets vindt, wil Kia ze ook best grijs laten. Zo zijn ze. En dan staat de X-Line tot slot nog anderhalve hele centimeter hoger op z’n pootjes ook. Het is allemaal spierballengedoe op niks af, want hij moet alles gewoon met zijn voorwieltjes doen. Kereltje met kapsones dus. Maar wacht: er is meer.
Geef ons meer, geef ons meer!
De Kia Picanto X-Line wordt ook nog eens voorzien van de éénliter driecilinder die je ook in de Ceed kunt aantreffen. Die levert maar liefst 100 pk, waardoor die X-Line meteen de stevigst gekruide Picanto is die je kunt krijgen. Doe je er alsnog meer dan 10 seconden over om 100 km/u te bereiken (10,1, om precies te zijn), maar goed: je kunt ook blijven zeuren. Wil je trouwens wel die motor maar niet al die aanbouwsels: binnenkort komt de Picanto GT-Line, die heeft ‘m ook. Voor de Kia Picanto X-Line kun je je in het laatste kwartaal van dit jaar bij je lokale Kia-snackbar melden.
Meer van TopGear


Is het A-segment dood? De Kia Picanto vindt van niet

Rico Verhoeven geeft moeder een auto cadeau

Kia Picanto-facelift kijkt doelgerichter

Autoverkopen april 2019 in Nederland

Autoverkopen februari 2019 in Nederland: -14,5 procent

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
