
Oh, het zal heus aan ons liggen. En wij snappen ook wel dat een mondiaal opererende fabrikant niet een modelnaam gaat aanpassen omdat een of andere frituurboer toevallig zijn gehaktstaaf precies dezelfde naam heeft meegegeven. Maar toch: elke keer dat het over de Kia Picanto gaat…
Hoe dan ook: de verkopen van de kleine Kia lijden er bepaald niet onder – ze gaan als warme broodjes (broodje Picanto, waarom niet, eigenlijk?) over de toonbank. Toch vindt Kia het kennelijk zonde niet nog een extra graantje mee te pikken van de SUV/crossover-hausse door de Picanto nog wat pittiger te maken. En zie daar: de Kia Picanto X-Line.
Doet ie nog iets écht pittigs, die Kia Picanto X-Line?
Nou, het uiterlijk krijgt al aardig wat extra peper in z’n achterkant. En voorkant. En zijkanten. Uiteraard volgens het internationaal beproefde recept: een reep plastic rond de wielkasten, voor en achter zilverkleurig plastic dat op skidplates moet lijken, en bumpers die dikker zijn dan iemand die de snackbar op dagelijkse basis bezoekt. Er is trouwens niets mis met je scherm: die felgroene dingetjes in z’n grille en bumper zijn echt zo bedoeld. Maar als je het niets vindt, wil Kia ze ook best grijs laten. Zo zijn ze. En dan staat de X-Line tot slot nog anderhalve hele centimeter hoger op z’n pootjes ook. Het is allemaal spierballengedoe op niks af, want hij moet alles gewoon met zijn voorwieltjes doen. Kereltje met kapsones dus. Maar wacht: er is meer.
Geef ons meer, geef ons meer!
De Kia Picanto X-Line wordt ook nog eens voorzien van de éénliter driecilinder die je ook in de Ceed kunt aantreffen. Die levert maar liefst 100 pk, waardoor die X-Line meteen de stevigst gekruide Picanto is die je kunt krijgen. Doe je er alsnog meer dan 10 seconden over om 100 km/u te bereiken (10,1, om precies te zijn), maar goed: je kunt ook blijven zeuren. Wil je trouwens wel die motor maar niet al die aanbouwsels: binnenkort komt de Picanto GT-Line, die heeft ‘m ook. Voor de Kia Picanto X-Line kun je je in het laatste kwartaal van dit jaar bij je lokale Kia-snackbar melden.
Meer van TopGear


Is het A-segment dood? De Kia Picanto vindt van niet

Rico Verhoeven geeft moeder een auto cadeau

Kia Picanto-facelift kijkt doelgerichter

Autoverkopen april 2019 in Nederland

Autoverkopen februari 2019 in Nederland: -14,5 procent

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor
