
Tjonge, wat wordt er de laatste tijd een hoop lekkers geveild. Vandaag struikelden we over deze BMW M5 racer van de E28-generatie. Niet iets wat je elke dag tegenkomt.
De auto was oorspronkelijk van een Fransman genaamd Marc Sourd. Deze man was maar liefst vijf decennia lang actief in de racerij. Hij won het Franse GT-kampioenschap in 2002. En hij reed een McLaren F1 GTR op Le Mans in het jaar dat die auto vier van de eerste vijf posities innam (hoewel die Sourd, ahem, als dertiende eindigde). Lang geleden, in 1985, was deze BMW zijn racegereedschap.
De techniek van de BMW M5 racer
De motor is een zes-in-lijn van 3,5 liter die veel overeenkomsten schijnt te vertonen met de motor uit de M1 Procar. Dat betekent dat ie vast erg lekker klinkt. Hij is uitgerust met mechanische injectie van Kugelfischer, een handgeschakelde Getrag-vijfbak en een broodnodig sperdifferentieel van ZF. Het vermogen wordt vastgesteld op een behoorlijk adequate 465 pk.
Hoewel de aandrijflijn niet al te lang geleden werd gereviseerd, is de carrosserie nog helemaal origineel. Tot en met de krassen, vegen en butsen die z’n heftige verleden in zijn taaie huid achterlieten. Mogelijk komen er in de toekomst nog een paar bij: de auto is raceklaar en komt in aanmerking voor meerdere historische klassen. Of je koopt ‘m – de verkoopprijs wordt geschat op 100.000 tot 130.000 euro – om ‘m in te zetten als opvallend boodschappenautootje.
Wat je er ook mee van plan bent, zorg dat je op 7 september in Londen bent bij veilinghuis RM Sotheby’s. Dat is waar je deze M5 racer kunt bemachtigen.
Foto’s: RM Sotheby’s


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Ferrari 296 Challenge verliest elektromotor, kentekenplaat en 130 pk

Japanse autoliefhebbers bouwen massaal straatlegale raceauto’s

Dit is een nog bredere en krachtigere Honda Civic Type R (voor de WTCR)

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

BMW ergert zich aan fatshamen nieuwe BMW M5

Alle generaties BMW M5

Oh jee, een oranje BMW M5 met 830 pk
Video: Sabine Schmitz en BMW

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
