
Tjonge, wat wordt er de laatste tijd een hoop lekkers geveild. Vandaag struikelden we over deze BMW M5 racer van de E28-generatie. Niet iets wat je elke dag tegenkomt.
De auto was oorspronkelijk van een Fransman genaamd Marc Sourd. Deze man was maar liefst vijf decennia lang actief in de racerij. Hij won het Franse GT-kampioenschap in 2002. En hij reed een McLaren F1 GTR op Le Mans in het jaar dat die auto vier van de eerste vijf posities innam (hoewel die Sourd, ahem, als dertiende eindigde). Lang geleden, in 1985, was deze BMW zijn racegereedschap.
De techniek van de BMW M5 racer
De motor is een zes-in-lijn van 3,5 liter die veel overeenkomsten schijnt te vertonen met de motor uit de M1 Procar. Dat betekent dat ie vast erg lekker klinkt. Hij is uitgerust met mechanische injectie van Kugelfischer, een handgeschakelde Getrag-vijfbak en een broodnodig sperdifferentieel van ZF. Het vermogen wordt vastgesteld op een behoorlijk adequate 465 pk.
Hoewel de aandrijflijn niet al te lang geleden werd gereviseerd, is de carrosserie nog helemaal origineel. Tot en met de krassen, vegen en butsen die z’n heftige verleden in zijn taaie huid achterlieten. Mogelijk komen er in de toekomst nog een paar bij: de auto is raceklaar en komt in aanmerking voor meerdere historische klassen. Of je koopt ‘m – de verkoopprijs wordt geschat op 100.000 tot 130.000 euro – om ‘m in te zetten als opvallend boodschappenautootje.
Wat je er ook mee van plan bent, zorg dat je op 7 september in Londen bent bij veilinghuis RM Sotheby’s. Dat is waar je deze M5 racer kunt bemachtigen.
Foto’s: RM Sotheby’s
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Ferrari 296 Challenge verliest elektromotor, kentekenplaat en 130 pk

Japanse autoliefhebbers bouwen massaal straatlegale raceauto’s

Dit is een nog bredere en krachtigere Honda Civic Type R (voor de WTCR)

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

BMW ergert zich aan fatshamen nieuwe BMW M5

Alle generaties BMW M5

Oh jee, een oranje BMW M5 met 830 pk
Video: Sabine Schmitz en BMW

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
