
Het blijft ook een lelijk ding, die kentekenplaat op de voorbumper. Het liefst zou je geen kentekenplaat monteren, maar dan krijg je gedoe met de politie. Op eigen houtje een kleine kentekenplaat of een kentekensticker monteren, dat mag officieel ook niet. Maar waarom heeft deze Volkswagen Golf GTI dan wel legaal kleine kentekenplaten? En kun jij dat ook?
Zelfs als jij nu een auto uit Amerika haalt, betekent het niet automatisch dat je de kleine kentekenplaat mag monteren. De RDW in Nederland heeft een stel specifieke eisen waaraan een auto mag voldoen voordat hij zo’n kleine plaat mag. Is jouw auto origineel in Nederland geleverd, dan heb je sowieso pech, want dan moet hij sowieso een grote plaat.
Deze Golf komt toevallig wel uit Amerika
Deze Volkswagen Golf GTI komt inderdaad uit Amerika, maar hij had net zo goed uit een ander land kunnen komen. Waar het om gaat is dat de plek van de kentekenplaat áchter te klein is voor een normale Nederlandse plaat.
Omdat de uitsparing te klein is, krijgt de auto bij de registratie in Nederland de kleine kentekenplaten. Dat deze Volkswagen Golf GTI de kleine kentekenplaat mag voeren, staat ook in het kentekenbewijs. Ook bij de kentekencheck van de RDW zie je de bevestiging: ‘kentekenplaat model 18.2 toegestaan’.
Je auto laten herkeuren voor kleine kentekenplaten?
We kennen overigens verhalen van mensen die op hun Duitse importauto’s achteraf een Amerikaanse kentekenplaathouder monteerden en daarmee opnieuw langs de RDW gingen. Daar vertelden ze het verhaal ‘dat ze hem zo gekocht hadden’ en ze gingen naar huis met een goedkeuring voor kleine kentekenplaten. Maar dat heb je niet van ons gehoord.
Dat het hier gaat om een Amerikaanse Golf, zie je aan de snelheidsmeter die ook mijlen aangeeft, de temperatuurmeter in Fahrenheit en de oranje reflectoren op de voorbumper. Het gaat hier overigens wel gewoon om de 2,0-liter viercilinder. In Amerika is deze generatie Golf ook geleverd met een vijfcilinder, maar dat is hier niet het geval.
Wil je deze Golf kopen?
Deze Golf GTI staat momenteel bij de overheidsveiling van Domeinen. Of je hem moet willen, is nog maar de vraag. Deze Volkswagen werd al na één jaar in Amerika geëxporteerd. Dit kan zijn omdat hij in eigen land niet lekker te verkopen was door een schadeverleden. Misschien dat de koplampen daarom niet origineel meer zijn.
De motor is ook aangepakt, zo lijkt het op de foto’s. Een gemodificeerde auto kopen is altijd een extra risico, maar al helemaal als je geen idee hebt wat er mee gebeurd is. Dus misschien is dit wel je kans om voor weinig een extreem krachtige GTI te kopen. Of je koopt een onverkoopbare tijdbom, maar dan heb je wel die coole kleine kentekenplaten.
Eén reactie op “Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Voel je maar oud: De Volkswagen Golf 5 werd alweer 20 jaar geleden geïntroduceerd

Volkswagen Golf GTI-rijder heeft belachelijk veel geluk op de Nürburgring

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

VW Golf GTI W12 is een vergeten concept

VW Golf R32 met 850 pk te koop

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Als Nederlander moet je je in Amerika gekochte (nieuwe) auto minstens 6 maanden in je bezit en op naam hebben wil je hem mee mogen nemen naar Nederland (belastingtechnisch aantrekkelijk). Niets aparts dat deze auto na 1 jaar ‘ge-exporteerd’ is dus… dat hij nu bij Domeinen staat, is een ander verhaal 😆