
Het blijft ook een lelijk ding, die kentekenplaat op de voorbumper. Het liefst zou je geen kentekenplaat monteren, maar dan krijg je gedoe met de politie. Op eigen houtje een kleine kentekenplaat of een kentekensticker monteren, dat mag officieel ook niet. Maar waarom heeft deze Volkswagen Golf GTI dan wel legaal kleine kentekenplaten? En kun jij dat ook?
Zelfs als jij nu een auto uit Amerika haalt, betekent het niet automatisch dat je de kleine kentekenplaat mag monteren. De RDW in Nederland heeft een stel specifieke eisen waaraan een auto mag voldoen voordat hij zo’n kleine plaat mag. Is jouw auto origineel in Nederland geleverd, dan heb je sowieso pech, want dan moet hij sowieso een grote plaat.
Deze Golf komt toevallig wel uit Amerika
Deze Volkswagen Golf GTI komt inderdaad uit Amerika, maar hij had net zo goed uit een ander land kunnen komen. Waar het om gaat is dat de plek van de kentekenplaat áchter te klein is voor een normale Nederlandse plaat.
Omdat de uitsparing te klein is, krijgt de auto bij de registratie in Nederland de kleine kentekenplaten. Dat deze Volkswagen Golf GTI de kleine kentekenplaat mag voeren, staat ook in het kentekenbewijs. Ook bij de kentekencheck van de RDW zie je de bevestiging: ‘kentekenplaat model 18.2 toegestaan’.
Je auto laten herkeuren voor kleine kentekenplaten?
We kennen overigens verhalen van mensen die op hun Duitse importauto’s achteraf een Amerikaanse kentekenplaathouder monteerden en daarmee opnieuw langs de RDW gingen. Daar vertelden ze het verhaal ‘dat ze hem zo gekocht hadden’ en ze gingen naar huis met een goedkeuring voor kleine kentekenplaten. Maar dat heb je niet van ons gehoord.
Dat het hier gaat om een Amerikaanse Golf, zie je aan de snelheidsmeter die ook mijlen aangeeft, de temperatuurmeter in Fahrenheit en de oranje reflectoren op de voorbumper. Het gaat hier overigens wel gewoon om de 2,0-liter viercilinder. In Amerika is deze generatie Golf ook geleverd met een vijfcilinder, maar dat is hier niet het geval.
Wil je deze Golf kopen?
Deze Golf GTI staat momenteel bij de overheidsveiling van Domeinen. Of je hem moet willen, is nog maar de vraag. Deze Volkswagen werd al na één jaar in Amerika geëxporteerd. Dit kan zijn omdat hij in eigen land niet lekker te verkopen was door een schadeverleden. Misschien dat de koplampen daarom niet origineel meer zijn.
De motor is ook aangepakt, zo lijkt het op de foto’s. Een gemodificeerde auto kopen is altijd een extra risico, maar al helemaal als je geen idee hebt wat er mee gebeurd is. Dus misschien is dit wel je kans om voor weinig een extreem krachtige GTI te kopen. Of je koopt een onverkoopbare tijdbom, maar dan heb je wel die coole kleine kentekenplaten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Voel je maar oud: De Volkswagen Golf 5 werd alweer 20 jaar geleden geïntroduceerd

Volkswagen Golf GTI-rijder heeft belachelijk veel geluk op de Nürburgring

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

VW Golf GTI W12 is een vergeten concept

VW Golf R32 met 850 pk te koop

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Als Nederlander moet je je in Amerika gekochte (nieuwe) auto minstens 6 maanden in je bezit en op naam hebben wil je hem mee mogen nemen naar Nederland (belastingtechnisch aantrekkelijk). Niets aparts dat deze auto na 1 jaar ‘ge-exporteerd’ is dus… dat hij nu bij Domeinen staat, is een ander verhaal 😆