
Het blijft ook een lelijk ding, die kentekenplaat op de voorbumper. Het liefst zou je geen kentekenplaat monteren, maar dan krijg je gedoe met de politie. Op eigen houtje een kleine kentekenplaat of een kentekensticker monteren, dat mag officieel ook niet. Maar waarom heeft deze Volkswagen Golf GTI dan wel legaal kleine kentekenplaten? En kun jij dat ook?
Zelfs als jij nu een auto uit Amerika haalt, betekent het niet automatisch dat je de kleine kentekenplaat mag monteren. De RDW in Nederland heeft een stel specifieke eisen waaraan een auto mag voldoen voordat hij zo’n kleine plaat mag. Is jouw auto origineel in Nederland geleverd, dan heb je sowieso pech, want dan moet hij sowieso een grote plaat.
Deze Golf komt toevallig wel uit Amerika
Deze Volkswagen Golf GTI komt inderdaad uit Amerika, maar hij had net zo goed uit een ander land kunnen komen. Waar het om gaat is dat de plek van de kentekenplaat áchter te klein is voor een normale Nederlandse plaat.
Omdat de uitsparing te klein is, krijgt de auto bij de registratie in Nederland de kleine kentekenplaten. Dat deze Volkswagen Golf GTI de kleine kentekenplaat mag voeren, staat ook in het kentekenbewijs. Ook bij de kentekencheck van de RDW zie je de bevestiging: ‘kentekenplaat model 18.2 toegestaan’.
Je auto laten herkeuren voor kleine kentekenplaten?
We kennen overigens verhalen van mensen die op hun Duitse importauto’s achteraf een Amerikaanse kentekenplaathouder monteerden en daarmee opnieuw langs de RDW gingen. Daar vertelden ze het verhaal ‘dat ze hem zo gekocht hadden’ en ze gingen naar huis met een goedkeuring voor kleine kentekenplaten. Maar dat heb je niet van ons gehoord.
Dat het hier gaat om een Amerikaanse Golf, zie je aan de snelheidsmeter die ook mijlen aangeeft, de temperatuurmeter in Fahrenheit en de oranje reflectoren op de voorbumper. Het gaat hier overigens wel gewoon om de 2,0-liter viercilinder. In Amerika is deze generatie Golf ook geleverd met een vijfcilinder, maar dat is hier niet het geval.
Wil je deze Golf kopen?
Deze Golf GTI staat momenteel bij de overheidsveiling van Domeinen. Of je hem moet willen, is nog maar de vraag. Deze Volkswagen werd al na één jaar in Amerika geëxporteerd. Dit kan zijn omdat hij in eigen land niet lekker te verkopen was door een schadeverleden. Misschien dat de koplampen daarom niet origineel meer zijn.
De motor is ook aangepakt, zo lijkt het op de foto’s. Een gemodificeerde auto kopen is altijd een extra risico, maar al helemaal als je geen idee hebt wat er mee gebeurd is. Dus misschien is dit wel je kans om voor weinig een extreem krachtige GTI te kopen. Of je koopt een onverkoopbare tijdbom, maar dan heb je wel die coole kleine kentekenplaten.
Eén reactie op “Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden”
Laat een antwoord achter aan SR Reactie annuleren
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Voel je maar oud: De Volkswagen Golf 5 werd alweer 20 jaar geleden geïntroduceerd

Volkswagen Golf GTI-rijder heeft belachelijk veel geluk op de Nürburgring

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

VW Golf GTI W12 is een vergeten concept

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Als Nederlander moet je je in Amerika gekochte (nieuwe) auto minstens 6 maanden in je bezit en op naam hebben wil je hem mee mogen nemen naar Nederland (belastingtechnisch aantrekkelijk). Niets aparts dat deze auto na 1 jaar ‘ge-exporteerd’ is dus… dat hij nu bij Domeinen staat, is een ander verhaal 😆