
‘We nemen onze Vanquish naar een nieuwe vorm’, schrijft Ian Callum op Instagram. Binnen 24 uur haalt het berichtje bijna tweeduizend likes op de afbeelding wordt bedolven onder lovende reacties. Deze Aston Martin Vanquish Shooting Brake is ook duimpje omhoog waard. Wat een plaatje is het, niet waar? Nu moeten we designer Ian Callum nog overtuigen het ding te gaan bouwen.
De Vanquish werd in 2001 gepresenteerd als de opvolger van de Virage. De auto werd getekend door Ian Callum, die toen de baas was van TWR Design. De ontwerper heeft de Vanquish nooit echt helemaal losgelaten. Een paar jaar geleden besloot hij zijn oude ontwerp te herzien. Met zijn nieuwe bedrijf restaureerde én verbeterde hij oude exemplaren van de Vanquish. Deze noemt hij Vanquish 25.
Andere Vanquish van Callum
Deze restomod kreeg niet alleen andere koplampjes en een bredere spoorbreedte. Ook het vermogen van de 5,9-liter V12-motor werd opgekrikt. De twaalfcilinder produceert in originele staat 467 pk. In de Vanquish 25 van Callum klimt het vermogen naar 588 pk. Dit klinken als prima specificaties voor een eventuele Shooting Brake.
Maar alleen het monteren van nieuwe onderdelen is blijkbaar niet genoeg. Callum droomt blijkbaar ook aan een nog grondigere verbouwing. Voor nu blijft het bij een schets van de Aston Martin Vanquish Shooting Brake, maar wellicht als genoeg klanten zich melden, dat hij echt exemplaren gaat bouwen. En anders kun je altijd voor de Vanquish Shooting Brake van Zagato gaan.
Meer van TopGear


Zo goedkoop (of duur) zijn Aston Martin’s uit James Bond tegenwoordig

Nieuwe Aston Martin Vanquish: geen hybride, maar wel een V12

De V12 leeft! Aston Martin komt met zijn krachtigste twaalfcilinder ooit

Aston Martin Vanquish 25 door Ian Callum

Nederlandse Aston Martin Vanquish Zagato’s: dit werd er betaald

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Ian Callum bouwt een Bond-stuntauto om tot straatlegale Jaguar C-X75

De Callum Skye is de lichtgewicht EV waar we op hebben gewacht

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

De Cupra DarkRebel is een soort Spaanse Ferrari GTC4Lusso

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI

RR Wraith Shooting Brake is te koop

Rolls-Royce Silver Spectre is een Wraith Shooting Brake

Kooptip: De Nederlandse Tesla Model S Shooting Brake

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
