
‘We nemen onze Vanquish naar een nieuwe vorm’, schrijft Ian Callum op Instagram. Binnen 24 uur haalt het berichtje bijna tweeduizend likes op de afbeelding wordt bedolven onder lovende reacties. Deze Aston Martin Vanquish Shooting Brake is ook duimpje omhoog waard. Wat een plaatje is het, niet waar? Nu moeten we designer Ian Callum nog overtuigen het ding te gaan bouwen.
De Vanquish werd in 2001 gepresenteerd als de opvolger van de Virage. De auto werd getekend door Ian Callum, die toen de baas was van TWR Design. De ontwerper heeft de Vanquish nooit echt helemaal losgelaten. Een paar jaar geleden besloot hij zijn oude ontwerp te herzien. Met zijn nieuwe bedrijf restaureerde én verbeterde hij oude exemplaren van de Vanquish. Deze noemt hij Vanquish 25.
Andere Vanquish van Callum
Deze restomod kreeg niet alleen andere koplampjes en een bredere spoorbreedte. Ook het vermogen van de 5,9-liter V12-motor werd opgekrikt. De twaalfcilinder produceert in originele staat 467 pk. In de Vanquish 25 van Callum klimt het vermogen naar 588 pk. Dit klinken als prima specificaties voor een eventuele Shooting Brake.
Maar alleen het monteren van nieuwe onderdelen is blijkbaar niet genoeg. Callum droomt blijkbaar ook aan een nog grondigere verbouwing. Voor nu blijft het bij een schets van de Aston Martin Vanquish Shooting Brake, maar wellicht als genoeg klanten zich melden, dat hij echt exemplaren gaat bouwen. En anders kun je altijd voor de Vanquish Shooting Brake van Zagato gaan.
Meer van TopGear


Zo goedkoop (of duur) zijn Aston Martin’s uit James Bond tegenwoordig

Nieuwe Aston Martin Vanquish: geen hybride, maar wel een V12

De V12 leeft! Aston Martin komt met zijn krachtigste twaalfcilinder ooit

Aston Martin Vanquish 25 door Ian Callum

Nederlandse Aston Martin Vanquish Zagato’s: dit werd er betaald

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Ian Callum bouwt een Bond-stuntauto om tot straatlegale Jaguar C-X75

De Callum Skye is de lichtgewicht EV waar we op hebben gewacht

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

De Cupra DarkRebel is een soort Spaanse Ferrari GTC4Lusso

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI

RR Wraith Shooting Brake is te koop

Rolls-Royce Silver Spectre is een Wraith Shooting Brake

Kooptip: De Nederlandse Tesla Model S Shooting Brake

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’
