
Ferrari boert goed met V12-motoren en ook Lamborghini zweert bij de volumineuze motor. Zelfs dit jaar nog vertelde Lamborghini ons dat er voorlopig geen sportauto’s van Lambo komen met turbomotoren. Er zouden sowieso V10- en V12-motoren komen, met desnoods wat hybridetechniek.
Lamborghini lijkt nu terug te krabbelen. Volgens Automobile Magazine ondervindt de Volkswagen Groep problemen met de Euro 7-norm; de uitstoot is te hoog. Daarom blijft de opvolger van de Aventador steeds uitgesteld worden. Hij zou eerst al in 2020 komen, maar dat is nu 2024 op z’n vroegst. Ook de opvolger van de Huracán schijnt pas in 2025 te komen.
Volgens de strategie-afdeling van de Volkswagen Groep kost het ontwikkelen van één nieuw platform voor beide opvolgers en het conformeren van de V12 een astronomische 900 miljoen dollar. Volgens Lamborghini zelf valt dat mee, zij budgetteren 400 miljoen dollar. Het vernieuwen van de V12 voor een lagere uitstoot kost volgens Lambo maar 55 miljoen euro.
Volgens Automobile Magazine zal Lambo blijven vechten voor de V12, maar is de kans groot dat de V10 in ieder geval zal sneuvelen. Een hybride-V8 in de opvolger van de Huracán zou zo’n 800 pk produceren. Daar kunnen we mee leven, als de Lamborghini-V12 maar voortleeft.
Meer van TopGear


Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Novitec geeft de Lamborghini Aventador Ultimae een upgrade met dikke Vossen-velgen

Deze Riva-boot heeft twee (!) Lamborghini V12-motoren aan boord

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
