
Tussen 2009 en 2020 konden Bentley-klanten een keer wat anders bestellen dan een Continental. De auto werd vernoemd naar het bekende rechte stuk op het circuit van Le Mans, Mulsanne. Bij de laatste 30 exemplaren hielp Mulliner een handje; zo ook bij de auto die je hierboven ziet. De klant waarvoor de laatste Bentley Mulsanne werd gebouwd, was een bijzondere: Hare Majesteit Koningin Elizabeth II.
De koningin liet de Mulsanne naar koninklijke standaard samenstellen. De auto kreeg een verlengde wielbasis en een Barnato Green-lakkleurtje. De groene koets kreeg wat chromen accenten en de 21-inch wielen zijn in perfecte staat bewaard gebleven. De motor is trouwens dezelfde als in standaard-Mulsannes: een 6,75-liter V8 die 537 pk en 1.100 Nm produceert.
Het indrukwekkende interieur van de koninklijke Bentley Mulsanne
Vanbinnen is deze Mulsanne nog specialer. Natuurlijk is er schaapswollen bekleding en verder is het beige interieur uitgerust met veel walnotenhout, afbeeldingen van het koninklijke schild en gordijntjes voor de privacy. Op het instrumentenpaneel vind je knoppen voor een blauw zwaailicht, een sirene en een megafoon. Je gaat je afvragen of deze functies ooit gebruikt zijn. De knopjes zijn netjes weggewerkt achter een houten paneel.
Naar het schijnt moest de koninklijke familie een bedrag van 275.000 pond overmaken naar Bentley. Omgerekend is dat ongeveer 310.000 euro. Nu is de Bentley toegevoegd aan de Heritage-collectie van het Britse automerk. Volgens Bentley komt de auto in de collectie naast een Mulsanne uit 2010 en een Mulsanne Speed uit 2009. Het merk is bezig met een driejarenplan om ‘een complete familie auto’s samen te stellen die het 104 jaar oude nalatenschap kan beschrijven en uitleggen’.
Meer van TopGear


Mercedes Maybach S 650 vs Bentley Flying Spur

Bentley bouwt laatste 6,75-liter V8

Bentley Mulsanne is dood: deze 6.75 is de laatste

De snelste Bentleys van dit moment

Bentley Mulsanne Speed: drift dat een beetje?

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen
