
Tussen 2009 en 2020 konden Bentley-klanten een keer wat anders bestellen dan een Continental. De auto werd vernoemd naar het bekende rechte stuk op het circuit van Le Mans, Mulsanne. Bij de laatste 30 exemplaren hielp Mulliner een handje; zo ook bij de auto die je hierboven ziet. De klant waarvoor de laatste Bentley Mulsanne werd gebouwd, was een bijzondere: Hare Majesteit Koningin Elizabeth II.
De koningin liet de Mulsanne naar koninklijke standaard samenstellen. De auto kreeg een verlengde wielbasis en een Barnato Green-lakkleurtje. De groene koets kreeg wat chromen accenten en de 21-inch wielen zijn in perfecte staat bewaard gebleven. De motor is trouwens dezelfde als in standaard-Mulsannes: een 6,75-liter V8 die 537 pk en 1.100 Nm produceert.
Het indrukwekkende interieur van de koninklijke Bentley Mulsanne
Vanbinnen is deze Mulsanne nog specialer. Natuurlijk is er schaapswollen bekleding en verder is het beige interieur uitgerust met veel walnotenhout, afbeeldingen van het koninklijke schild en gordijntjes voor de privacy. Op het instrumentenpaneel vind je knoppen voor een blauw zwaailicht, een sirene en een megafoon. Je gaat je afvragen of deze functies ooit gebruikt zijn. De knopjes zijn netjes weggewerkt achter een houten paneel.
Naar het schijnt moest de koninklijke familie een bedrag van 275.000 pond overmaken naar Bentley. Omgerekend is dat ongeveer 310.000 euro. Nu is de Bentley toegevoegd aan de Heritage-collectie van het Britse automerk. Volgens Bentley komt de auto in de collectie naast een Mulsanne uit 2010 en een Mulsanne Speed uit 2009. Het merk is bezig met een driejarenplan om ‘een complete familie auto’s samen te stellen die het 104 jaar oude nalatenschap kan beschrijven en uitleggen’.
Meer van TopGear


Mercedes Maybach S 650 vs Bentley Flying Spur

Bentley bouwt laatste 6,75-liter V8

Bentley Mulsanne is dood: deze 6.75 is de laatste

De snelste Bentleys van dit moment

Bentley Mulsanne Speed: drift dat een beetje?

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro
