
Tussen 2009 en 2020 konden Bentley-klanten een keer wat anders bestellen dan een Continental. De auto werd vernoemd naar het bekende rechte stuk op het circuit van Le Mans, Mulsanne. Bij de laatste 30 exemplaren hielp Mulliner een handje; zo ook bij de auto die je hierboven ziet. De klant waarvoor de laatste Bentley Mulsanne werd gebouwd, was een bijzondere: Hare Majesteit Koningin Elizabeth II.
De koningin liet de Mulsanne naar koninklijke standaard samenstellen. De auto kreeg een verlengde wielbasis en een Barnato Green-lakkleurtje. De groene koets kreeg wat chromen accenten en de 21-inch wielen zijn in perfecte staat bewaard gebleven. De motor is trouwens dezelfde als in standaard-Mulsannes: een 6,75-liter V8 die 537 pk en 1.100 Nm produceert.
Het indrukwekkende interieur van de koninklijke Bentley Mulsanne
Vanbinnen is deze Mulsanne nog specialer. Natuurlijk is er schaapswollen bekleding en verder is het beige interieur uitgerust met veel walnotenhout, afbeeldingen van het koninklijke schild en gordijntjes voor de privacy. Op het instrumentenpaneel vind je knoppen voor een blauw zwaailicht, een sirene en een megafoon. Je gaat je afvragen of deze functies ooit gebruikt zijn. De knopjes zijn netjes weggewerkt achter een houten paneel.
Naar het schijnt moest de koninklijke familie een bedrag van 275.000 pond overmaken naar Bentley. Omgerekend is dat ongeveer 310.000 euro. Nu is de Bentley toegevoegd aan de Heritage-collectie van het Britse automerk. Volgens Bentley komt de auto in de collectie naast een Mulsanne uit 2010 en een Mulsanne Speed uit 2009. Het merk is bezig met een driejarenplan om ‘een complete familie auto’s samen te stellen die het 104 jaar oude nalatenschap kan beschrijven en uitleggen’.
Meer van TopGear


Mercedes Maybach S 650 vs Bentley Flying Spur

Bentley bouwt laatste 6,75-liter V8

Bentley Mulsanne is dood: deze 6.75 is de laatste

De snelste Bentleys van dit moment

Bentley Mulsanne Speed: drift dat een beetje?

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Bentley Flying Spur is 155 km/u sneller dan jouw nieuwe Volvo

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
