Tussen 2009 en 2020 konden Bentley-klanten een keer wat anders bestellen dan een Continental. De auto werd vernoemd naar het bekende rechte stuk op het circuit van Le Mans, Mulsanne. Bij de laatste 30 exemplaren hielp Mulliner een handje; zo ook bij de auto die je hierboven ziet. De klant waarvoor de laatste Bentley Mulsanne werd gebouwd, was een bijzondere: Hare Majesteit Koningin Elizabeth II.
De koningin liet de Mulsanne naar koninklijke standaard samenstellen. De auto kreeg een verlengde wielbasis en een Barnato Green-lakkleurtje. De groene koets kreeg wat chromen accenten en de 21-inch wielen zijn in perfecte staat bewaard gebleven. De motor is trouwens dezelfde als in standaard-Mulsannes: een 6,75-liter V8 die 537 pk en 1.100 Nm produceert.
Het indrukwekkende interieur van de koninklijke Bentley Mulsanne
Vanbinnen is deze Mulsanne nog specialer. Natuurlijk is er schaapswollen bekleding en verder is het beige interieur uitgerust met veel walnotenhout, afbeeldingen van het koninklijke schild en gordijntjes voor de privacy. Op het instrumentenpaneel vind je knoppen voor een blauw zwaailicht, een sirene en een megafoon. Je gaat je afvragen of deze functies ooit gebruikt zijn. De knopjes zijn netjes weggewerkt achter een houten paneel.
Naar het schijnt moest de koninklijke familie een bedrag van 275.000 pond overmaken naar Bentley. Omgerekend is dat ongeveer 310.000 euro. Nu is de Bentley toegevoegd aan de Heritage-collectie van het Britse automerk. Volgens Bentley komt de auto in de collectie naast een Mulsanne uit 2010 en een Mulsanne Speed uit 2009. Het merk is bezig met een driejarenplan om ‘een complete familie auto’s samen te stellen die het 104 jaar oude nalatenschap kan beschrijven en uitleggen’.
Reacties