Lada Niva Pick-up: perfect voor Nederland?

Een versie zonder BPM?

Foto('s): LadaLada Niva Pick-up
Foto('s): LadaLada Niva Pick-up
Foto('s): LadaLada Niva Pick-up
Foto('s): LadaLada Niva Pick-up
Lada Niva Pick-up
Lada Niva Pick-up
Lada Niva Pick-up
Lada Niva Pick-up

Zelfs als de fabrikant twee kratjes bier en een ferme handdruk wil hebben voor een auto, betaal je er in Nederland een aardig bedrag voor. Want laat dat soort modelletjes nu een label hebben dat richting de Z gaat, met de bijbehorende CO2-uitstoot en BPM. Dat geldt helaas ook voor de Lada 4×4, die je misschien beter kent onder zijn oude naam, de Lada Niva. Het karretje uit 1977 is hier niet meer nieuw te krijgen, maar als dat wel zo was, kostte hij een stuk meer dan de 6.000 euro die hij in Rusland kost.

Ja echt, de goedkoopste Lada 4×4 kost in Rusland ruim een half miljoen roebels, wat neerkomt op net geen 6.000 euro. In Nederland zou daar BPM en BTW overheen komen, waardoor het geen ‘geinig bedrag’ meer is. Maar misschien valt er een mouw aan te passen, want blijkbaar is de Lada 4×4 er ook al enige jaren als bedrijfsauto, in de vorm van deze pick-up. Omgerekend kost het ding nog geen 10.000 euro en als we het een beetje kunnen inschatten, komt hij best in aanmerking voor een grijs kenteken. En daarop is geen BPM of milieulabel van toepassing.

Het enige probleem is dat Lada niet meer bestaat in Nederland, maar in Duitsland moet je de auto nog wel kunnen krijgen. Dus als je nou een ondernemer bent die een onverwoestbare (maar zeer karige) bedrijfsauto zoekt, kijk dan even rond bij de buren. Je koopt dan de allernieuwste versie met grotere ventilatieopeningen en witte wijzerplaten. Een verbeterde boordcomputer (misschien zelfs wel een dagteller!) maken van de Niva een onweerstaanbaar aanbod.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken