Een Lada Niva fysiek vanuit Rusland naar Nederland rijden, dat zal geen probleem zijn. Het bewegende stuk oerblik is al sinds 1977 in productie en ‘niet kapotgaan’ zit inmiddels wel redelijk in de genen. Het grootste obstakel zijn de dwingende ogen van de RDW-keurmeester als je het ding op Nederlands kenteken wilt krijgen. De oude Russische techniek staat niet bekend om zijn zuinigheid en er staat je een flinke klap BPM te wachten als je het ding wilt importeren. Nu weten we niet zeker of deze Lada Niva Camper aan de Nederlandse eisen voor een camperkenteken voldoet (met lagere, niet aan de uitstoot gelinkte BPM). Maar zo niet, zie ‘m dan als een leuke optie om ooit te huren in het buitenland.

Deze Lada Niva Camper van ombouwer Lux Form kost in Rusland namelijk slechts tussen de 1,6 en 2,1 miljoen roebel, wat neerkomt op zo’n 18.000 tot 24.000 euro. Daarvoor rij je tegenwoordig in Nederland net een Ford Fiesta. Voor het schijntje krijg je bekleding gemaakt van een gevilde geschiedenisleraar, een toilet dat gelijk een yogalesje is en een bed dat ongetwijfeld vertrouwd aanvoelt voor mensen die tegen hun partner zeiden dat ze ‘er inderdaad wat dik uitzien in die broek’. Er is zelfs een klein keukentje en een koelkast in de Lada Niva Camper.

Wacht even, dit ding heet toch een Lada 4×4?

De Lada Niva ging een paar jaar geleden verder onder de naam Lada 4×4. Ergens aan het begin van dit jaar besloot Lada die verandering weer terug te draaien. Het charmante vierkante ding heet nu de Lada 4×4 Legend. Door de jaren heen werd ie iets gemoderniseerd met nieuwe bekerhouders en dat soort ongein, maar in de basis is het nog steeds het Russische werktuig van weleer. En daarom misschien ook niet het beste vervoersmiddel om dwars door Europa te rijden.

De Lada Niva Camper is niet snel

Gelukkig rij je tijdens een vakantie vaak langere stukken aaneen. Beter, want het optrekken naar de 100 km/u duurt zo’n 20 seconden. De 1,7-liter viercilinder met 84 pk is niet gebouwd voor snelheid of efficiëntie, het enige doel is dat hij blijft werken. Wel moet een modderig veld bij de camping geen enkel probleem zijn dankzij de vierwielaandrijving. Zou jij ruim 18.000 euro overhebben voor de Lada Niva Camper, plus een klein beetje dan wel heel veel BPM?

Advertentie

Reacties

  • Birdyman says at 16 juli 2021:

    Zelf een lange perioden in een NIVA gereden oker geel geweldige auto en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik zou er zo weer 1 kopen maar dan wil ik wel een diesel.

    Reply
  • Opa70 says at 14 juli 2021:

    Kopen en vóór de keuring (laten) ombouwen naar simpel elektrisch 👍🏼🤩

    Reply
  • Oleg says at 14 juli 2021:

    Mooi Super prijs..

    Reply
  • Rob says at 13 juli 2021:

    Wil hem best kopen maar hun Rutte de BPM niet

    Reply
  • Louise says at 12 juli 2021:

    Heel gaaf , ik zou hem graag kopen.

    Reply
  • Niels says at 11 juli 2021:

    Zeker kopen lege bv in België starten daarop zetten niks bpm niks belasting en gewoon toeren onverwoestbaar lelijk maar daardoor teveel fun om t niet te doen

    Reply
  • Socrates says at 11 juli 2021:

    Wat een wartaal allemaal .

    Reply
  • Paulusamstel says at 11 juli 2021:

    Nice,,,maar ja de Nederlandse wetgeving weer,,massa is weer € kassa,,,gave betrouwbare bak…….🤗👍🏻

    • Gidon says at 11 juli 2021:

      Er wordt je hier van Staats wegen niets gegund, heb je een meevallertje is de overheid er als de kippen bij om je uit te kleden.

      Reply
    Reply
  • Patrick Coeman says at 11 juli 2021:

    Ik spot nooit met Russische producten. De Ak47 en Ak74 doen het fantastisch op de schietstand. Ik heb zelfs het vermoeden dat de Lada Niva op dezelfde basis gebouwd is (het kannikapot platform)…

    Reply
  • T. Steenbeek says at 11 juli 2021:

    Waarom altijd zo negatief als het om Russische producten gaat. Je moet niets niet alles uit Rusland is slecht. Ik heb er vaak in gereden en rijd als een tank maar mooi is de auto niet maar rijdt altijd en dat voor weinig geld.

    Reply
  • LexD says at 11 juli 2021:

    Kopen Rusland, daar op kenteken zetten, en nooit mee naar Nederland komen. Heerlijk low-cost door Europa toeren.

    Reply
  • Peter says at 10 juli 2021:

    Al zou er geen BPM overheen komen, zou ik hem vandaag nog bestellen.

    Reply
  • Wim Groothoff says at 10 juli 2021:

    Als oud Niva rijder ik heb er 2 gehad de DV-17-RT en de KG-65-NN ben ik zeker geïnteresseerd.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie