
Het internet piekt vandaag vroeg, want deze compleet gerestaureerde Lamborghini Miura SVR overtreffen, gaat niet lukken. Je kijkt naar de enige Lamborghini Miura SVR ter wereld. De Polo Storico-afdeling van Lamborghini restaureerde de klassieker naar nieuwstaat. Of waarschijnlijk, gezien het feit dat de auto in 1968 in een Italiaanse fabriek geassembleerd is, beter dan nieuw.
De levering
De Lamborghini Miura SVR werd ooit geleverd als reguliere Miura aan een klant in Turijn. Na acht keer van eigenaar gewisseld te zijn, kwam de auto terecht bij Duitser Heinz Straber. We mogen Heinz wel, want hij liet de auto ombouwen tot SVR.
De SVR is een extremere versie van een toch al extreme versie, de Super Veloce Jota (SVJ). Het kostte Lambo achttien maanden om de Miura om te bouwen. Maar op het moment dat Heinz de sleutels kreeg, verkocht hij de auto direct aan iemand in Japan. Vreemd.
Carrière in Japan
In Japan ontwikkelde de Lamborghini Miura SVR zich als ware carrièretijger. Hij diende als inspiratie voor de stripboeken van Circuit Wolf en werd vereeuwigd als schaalmodel van het bedrijf Kyosho.
Na vier decennia in Japan kwam de Miura naar Italië om door Polo Storico in negentien maanden tijd naar nieuwstaat hersteld te worden. ‘We hadden niet veel aan de originele productiedocumenten’, zegt restauratiebaas Paolo Gabrielli. ‘De uitdaging voor Polo Storico was nog ontmoedigender omdat de auto in Sant’Agata aankwam in losse delen. Alle onderdelen waren aanwezig, maar waren flink gemodificeerd.’
De Miura kreeg één niet-originele aanpassing tijdens het proces: een verwijderbare rolbeugel met vierpuntsgordels, zodat de coureur veilig zit tijdens circuit-praktijken. Hopelijk zal die ongebruikt blijven.
Meer van TopGear


De laatste Lamborghini Aventador is een hommage aan een Miura die er nooit kwam

Lamborghini Miura, de eerste supercar van Lambo

Originele Lamborghini Miura S zoekt een nieuw baasje

Lamborghini Miura Millechiodi kan van jou zijn

Londen Concours: tien bijzondere auto’s

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’
