
Het internet piekt vandaag vroeg, want deze compleet gerestaureerde Lamborghini Miura SVR overtreffen, gaat niet lukken. Je kijkt naar de enige Lamborghini Miura SVR ter wereld. De Polo Storico-afdeling van Lamborghini restaureerde de klassieker naar nieuwstaat. Of waarschijnlijk, gezien het feit dat de auto in 1968 in een Italiaanse fabriek geassembleerd is, beter dan nieuw.
De levering
De Lamborghini Miura SVR werd ooit geleverd als reguliere Miura aan een klant in Turijn. Na acht keer van eigenaar gewisseld te zijn, kwam de auto terecht bij Duitser Heinz Straber. We mogen Heinz wel, want hij liet de auto ombouwen tot SVR.
De SVR is een extremere versie van een toch al extreme versie, de Super Veloce Jota (SVJ). Het kostte Lambo achttien maanden om de Miura om te bouwen. Maar op het moment dat Heinz de sleutels kreeg, verkocht hij de auto direct aan iemand in Japan. Vreemd.
Carrière in Japan
In Japan ontwikkelde de Lamborghini Miura SVR zich als ware carrièretijger. Hij diende als inspiratie voor de stripboeken van Circuit Wolf en werd vereeuwigd als schaalmodel van het bedrijf Kyosho.
Na vier decennia in Japan kwam de Miura naar Italië om door Polo Storico in negentien maanden tijd naar nieuwstaat hersteld te worden. ‘We hadden niet veel aan de originele productiedocumenten’, zegt restauratiebaas Paolo Gabrielli. ‘De uitdaging voor Polo Storico was nog ontmoedigender omdat de auto in Sant’Agata aankwam in losse delen. Alle onderdelen waren aanwezig, maar waren flink gemodificeerd.’
De Miura kreeg één niet-originele aanpassing tijdens het proces: een verwijderbare rolbeugel met vierpuntsgordels, zodat de coureur veilig zit tijdens circuit-praktijken. Hopelijk zal die ongebruikt blijven.
Meer van TopGear


De laatste Lamborghini Aventador is een hommage aan een Miura die er nooit kwam

Lamborghini Miura, de eerste supercar van Lambo

Originele Lamborghini Miura S zoekt een nieuw baasje

Lamborghini Miura Millechiodi kan van jou zijn

Londen Concours: tien bijzondere auto’s

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
