
Het internet piekt vandaag vroeg, want deze compleet gerestaureerde Lamborghini Miura SVR overtreffen, gaat niet lukken. Je kijkt naar de enige Lamborghini Miura SVR ter wereld. De Polo Storico-afdeling van Lamborghini restaureerde de klassieker naar nieuwstaat. Of waarschijnlijk, gezien het feit dat de auto in 1968 in een Italiaanse fabriek geassembleerd is, beter dan nieuw.
De levering
De Lamborghini Miura SVR werd ooit geleverd als reguliere Miura aan een klant in Turijn. Na acht keer van eigenaar gewisseld te zijn, kwam de auto terecht bij Duitser Heinz Straber. We mogen Heinz wel, want hij liet de auto ombouwen tot SVR.
De SVR is een extremere versie van een toch al extreme versie, de Super Veloce Jota (SVJ). Het kostte Lambo achttien maanden om de Miura om te bouwen. Maar op het moment dat Heinz de sleutels kreeg, verkocht hij de auto direct aan iemand in Japan. Vreemd.
Carrière in Japan
In Japan ontwikkelde de Lamborghini Miura SVR zich als ware carrièretijger. Hij diende als inspiratie voor de stripboeken van Circuit Wolf en werd vereeuwigd als schaalmodel van het bedrijf Kyosho.
Na vier decennia in Japan kwam de Miura naar Italië om door Polo Storico in negentien maanden tijd naar nieuwstaat hersteld te worden. ‘We hadden niet veel aan de originele productiedocumenten’, zegt restauratiebaas Paolo Gabrielli. ‘De uitdaging voor Polo Storico was nog ontmoedigender omdat de auto in Sant’Agata aankwam in losse delen. Alle onderdelen waren aanwezig, maar waren flink gemodificeerd.’
De Miura kreeg één niet-originele aanpassing tijdens het proces: een verwijderbare rolbeugel met vierpuntsgordels, zodat de coureur veilig zit tijdens circuit-praktijken. Hopelijk zal die ongebruikt blijven.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De laatste Lamborghini Aventador is een hommage aan een Miura die er nooit kwam

Lamborghini Miura, de eerste supercar van Lambo

Originele Lamborghini Miura S zoekt een nieuw baasje

Lamborghini Miura Millechiodi kan van jou zijn

Londen Concours: tien bijzondere auto’s

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
