Unieke Lamborghini Miura SVR is weer als nieuw

Het verhaal achter de enige Lambo Miura SVR ter wereld

Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR
Lamborghini Miura SVR

Het internet piekt vandaag vroeg, want deze compleet gerestaureerde Lamborghini Miura SVR overtreffen, gaat niet lukken. Je kijkt naar de enige Lamborghini Miura SVR ter wereld. De Polo Storico-afdeling van Lamborghini restaureerde de klassieker naar nieuwstaat. Of waarschijnlijk, gezien het feit dat de auto in 1968 in een Italiaanse fabriek geassembleerd is, beter dan nieuw.

De levering

De Lamborghini Miura SVR werd ooit geleverd als reguliere Miura aan een klant in Turijn. Na acht keer van eigenaar gewisseld te zijn, kwam de auto terecht bij Duitser Heinz Straber. We mogen Heinz wel, want hij liet de auto ombouwen tot SVR.

De SVR is een extremere versie van een toch al extreme versie, de Super Veloce Jota (SVJ). Het kostte Lambo achttien maanden om de Miura om te bouwen. Maar op het moment dat Heinz de sleutels kreeg, verkocht hij de auto direct aan iemand in Japan. Vreemd.

Carrière in Japan

In Japan ontwikkelde de Lamborghini Miura SVR zich als ware carrièretijger. Hij diende als inspiratie voor de stripboeken van Circuit Wolf en werd vereeuwigd als schaalmodel van het bedrijf Kyosho.

Na vier decennia in Japan kwam de Miura naar Italië om door Polo Storico in negentien maanden tijd naar nieuwstaat hersteld te worden. ‘We hadden niet veel aan de originele productiedocumenten’, zegt restauratiebaas Paolo Gabrielli. ‘De uitdaging voor Polo Storico was nog ontmoedigender omdat de auto in Sant’Agata aankwam in losse delen. Alle onderdelen waren aanwezig, maar waren flink gemodificeerd.’

De Miura kreeg één niet-originele aanpassing tijdens het proces: een verwijderbare rolbeugel met vierpuntsgordels, zodat de coureur veilig zit tijdens circuit-praktijken. Hopelijk zal die ongebruikt blijven.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws