
Het internet piekt vandaag vroeg, want deze compleet gerestaureerde Lamborghini Miura SVR overtreffen, gaat niet lukken. Je kijkt naar de enige Lamborghini Miura SVR ter wereld. De Polo Storico-afdeling van Lamborghini restaureerde de klassieker naar nieuwstaat. Of waarschijnlijk, gezien het feit dat de auto in 1968 in een Italiaanse fabriek geassembleerd is, beter dan nieuw.
De levering
De Lamborghini Miura SVR werd ooit geleverd als reguliere Miura aan een klant in Turijn. Na acht keer van eigenaar gewisseld te zijn, kwam de auto terecht bij Duitser Heinz Straber. We mogen Heinz wel, want hij liet de auto ombouwen tot SVR.
De SVR is een extremere versie van een toch al extreme versie, de Super Veloce Jota (SVJ). Het kostte Lambo achttien maanden om de Miura om te bouwen. Maar op het moment dat Heinz de sleutels kreeg, verkocht hij de auto direct aan iemand in Japan. Vreemd.
Carrière in Japan
In Japan ontwikkelde de Lamborghini Miura SVR zich als ware carrièretijger. Hij diende als inspiratie voor de stripboeken van Circuit Wolf en werd vereeuwigd als schaalmodel van het bedrijf Kyosho.
Na vier decennia in Japan kwam de Miura naar Italië om door Polo Storico in negentien maanden tijd naar nieuwstaat hersteld te worden. ‘We hadden niet veel aan de originele productiedocumenten’, zegt restauratiebaas Paolo Gabrielli. ‘De uitdaging voor Polo Storico was nog ontmoedigender omdat de auto in Sant’Agata aankwam in losse delen. Alle onderdelen waren aanwezig, maar waren flink gemodificeerd.’
De Miura kreeg één niet-originele aanpassing tijdens het proces: een verwijderbare rolbeugel met vierpuntsgordels, zodat de coureur veilig zit tijdens circuit-praktijken. Hopelijk zal die ongebruikt blijven.
Meer van TopGear


De laatste Lamborghini Aventador is een hommage aan een Miura die er nooit kwam

Lamborghini Miura, de eerste supercar van Lambo

Originele Lamborghini Miura S zoekt een nieuw baasje

Lamborghini Miura Millechiodi kan van jou zijn

Londen Concours: tien bijzondere auto’s

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
