‘Iedereen wil de Lancia Delta en die mag niet ontbreken in onze plannen. Hij komt terug en het wordt een echte Delta: een spannende auto, een manifest van vooruitgang en technologie. En uiteraard zal hij elektrisch zijn.’ Zo, veel duidelijker dan dat kan het niet. Het zijn de woorden van Lancia-CEO Luca Napolitano, die aan het hoofd staat van de wederopstanding van het Italiaanse merk. Momenteel verkoopt Lancia alleen nog de Ypsilon, en alleen in Italië. In andere landen is het merk dood en begraven. Stellantis, het beest dat moederbedrijven FCA en PSA heeft opgeslokt, stelde een tienjarenplan op voor het historierijke merk. Het eerste wapenfeit is een nieuwe Ypsilon, die in 2024 moet verschijnen. In 2026 komt dan de nieuwe Lancia Delta. De rest van de line-up moet dan ook volledig elektrisch zijn.

Niet de eerste Lancia Delta sinds de Integrale

De meeste mensen denken gelijk aan de legendarische Lancia Delta Integrale, het breedgeschouderde homologatiemodel uit de hoogtijdagen van het WRC. In de jaren negentig kwam de tweede generatie Delta, die iets weghad van een Skoda Felicia. Hiervan kwam ook nog een HPE-versie, die er niet onaardig uitzag. De derde generatie had niets met de eerdere blokkendozen te maken, maar was op zichzelf een nette verschijning. In 2014 was het klaar met de Delta.

Het platform van Stellantis

Overkoepelende organisatie Stellantis werkt aan vier volledig elektrische platforms. De Delta komt waarschijnlijk op het STLA Small-platform, of misschien op het STLA Medium-platform. Het STLA Large-platform is gereserveerd voor vierwielaangedreven performance-auto’s en Amerikaanse musclecars. Tot slot is er het STLA Frame, dat de basis zal zijn voor bedrijfsauto’s en pick-ups. Hoeveel vermogen de nieuwe elektrische Lancia Delta krijgt, is nog niet bekend. Wij gaan alvast Martini-strepen uitzoeken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)