Af en toe lijkt het erop dat vermogende mensen helemaal niet zitten te wachten op nieuwe auto’s De markt voor zogenoemde restomods wordt steeds groter, zo lijkt het. Bij een restomod wordt een oude auto volledig opgeknapt en gemoderniseerd met nieuwe onderdelen. Populaire lijdende voorwerpen zijn de Porsche 911 en de Land Rover Defender. Dat zal met de Land Rover Works Bespoke Defender V8 van niet anders zijn.
Het aantal restomodders voor de Defender is bijna niet meer te tellen. Sinds kort doet Land Rover ook mee aan deze trend. Dat is bijna vals spelen, want wie kan nu beter oude Land Rovers nieuw maken dan de makers zelf? Officieel is het de Land Rover Works Bespoke-afdeling die deze aanpassingen doet. Als je heel speciale wensen hebt met andere Land Rovers, kun je ook bij hen terecht.
Bedrijfswagendiesel eruit, atmosferische V8 erin
Land Rover Works Bespoke had al eens een serie nieuwe oude Defenders en dit is een logisch vervolg erop. De Britten gaan op zoek naar hele nette exemplaren die gebouwd zijn van 2012 tot 2016, de laatste serie. Deze worden vervolgens helemaal gestript en opnieuw opgebouwd. De tokkelende 2,2-liter viercilinder diesel gaat eruit om plaats te maken voor een 5,0-liter V8 (AJ-V8 Gen III, voor de liefhebbers) met 405 pk en 515 Nm.
Ook de transmissie is nieuw. In plaats van de oude zesbak, is er nu een achttraps automaat van het merk ZF. Het is de aandrijflijn die we kennen uit de Jaguar XJ. Om de power een beetje te kunnen hanteren, pakt Land Rover het onderstel en de remmen ook aan. Zo zijn er Bilstein-dempers, Eibach-veren en anti-rollbars. Voor betere stopkracht zijn er Alcon-remmen met vier zuigers rondom.
De Land Rover Works Bespoke Defender V8 is niet heel erg goedkoop
Land Rover heeft gelukkig de verleiding weten te weerstaan door er een veel te groot en nieuw infotainmentscherm in te plaatsen. In plaats daarvan is er een kleine DIN-radio met een 3,5-inch schermpje waar een navigatiesysteem in verwerkt zit. Zo lijkt het oud, maar is het bruikbaar en modern. Het hoeft geen betoog dat je de Works Bespoke Defender V8 kunt aankleden zoals je dat zelf wenst.
Lees ook: Defender Octa is de sterkste Defender ooit met offroad launch control
Een goedkoop geintje is dat niet. Integendeel, het is zelfs heel erg prijzig te noemen. De vanafprijs voor een ’90’ (dat is de korte Defender) is 225.000 euro. De ‘110’ (de lange dus) kost minimaal 236.500 euro. Wil je zeven zitplaatsen daarin hebben? Dan zit je op 242.250 euro. Dan komt er vervolgens nog 21 procent BTW bij voor de geneugten van het Nederlandse leven. Voordeel: het zijn occasions, dus bij een Nederlandse Defender als basis hoef je niet nog een keer BPM te betalen.
Alex heeft op 7 september 2024 geschreven:
Wordt een leuker auto van, maar veel minder efficiënte terreinwagen.