Het is geen geheim dat bij de productie van elektrische voertuigen flink wat CO2 vrijkomt. Volvo becijferde pas nog dat de productie van een elektrische C40 voor 70 procent meer uitstoot zorgt dan die van een benzine-XC40. Een reden om geen EV te kopen? Niet per se, want de elektrische auto rijdt een stuk groener, ook met de huidige energiemix van grijze en groene energie. Maar wellicht is er nog een betere optie, en dat is langer doorrijden met oude auto’s.
De Universiteit van Kyushu onderzocht het wagenpark in Japan van 1990 tot 2016. Daar gaat een auto gemiddeld 13,3 jaar mee voordat hij richting de sloop gaat, of voordat hij geëxporteerd wordt en iemand hem hier met een grijpstok door de McDrive rijdt. Als mensen daar 10 procent langer zouden doorrijden met oudere (en onzuinigere) auto’s, dan zou dat 30,7 ton CO2 schelen. De reden is dat er dan minder nieuwe auto’s geproduceerd hoeven te worden, en de productie zorgt voor veel uitstoot.
Benzineauto’s vervangen door EV’s
Maar wat nou als je de oude benzineauto vervangt door een EV? ‘Het antwoord hangt sterk af van de energiemix van de energiesector. Als de elektriciteitsvoorziening afkomstig is van fossiele brandstoffen, zal een snellere overgang naar elektrische voertuigen waarschijnlijk de totale ecologische voetafdruk van auto’s vergroten, vooral omdat de productie van voertuigen op alternatieve brandstof momenteel ongeveer twee keer zoveel CO2-uitstoot veroorzaakt als de productie van benzineauto’s. Maar een beter antwoord op de vraag zou een meer gedetailleerde studie vereisen’, zegt onderzoeker Yuya Nakamoto.
Nederland is ontzettend groen
Nederland heeft een van de oudste wagenparken van Europa, zo meldde de RAI Vereniging eerder dit jaar. De auto’s hier zijn gemiddeld 11 jaar oud. In Duitsland is dat 9,6 en in België is dat 9,1 jaar. Overigens is het belangrijk om te weten dat er in Japan relatief weinig diesels rijden. Uit een onderzoek van eerder deze week bleek dat oude diesels, zeker als het partikelfilter stuk is, voor enorm veel uitstoot zorgen.
Kornelis heeft op 27 november 2021 geschreven:
Ik heb vorig jaar mijn 5 jaar oude Peugeot 3008, diesel (Euro 5 diesel) ingeruild , 140.000 op de teller, tegen een Peugeot 2008, benzine, nieuw model. Ik ontving voor de 3008, welgeteld,,€ 6.900,==.Deze 3008 had 40 mille gekost. Echter omdat toen werd verteld dat diesels niet meer gewild zouden zijn, heb ik met een flinke aderlating maar mee gedaan aan de vergroening. Achteraf denk ik, ik had gewoon nog vijf jaar door moeten rijden.
Simon B. heeft op 27 november 2021 geschreven:
Ik rijd nog dagelijks 30 km naar mijn werk in mijn PV 544 uit ’63. Ik weet niet hoe vaak ze al het klokje rond is geweest (klokje gaat maar tot 100.00), maar deze oude dame loopt nog altijd netjes 1 op 13.
Hoeveel auto’s hoefden er niet geproduceerd te worden omdat zij nog lekker rond pruttelt?
Nijlie heeft op 26 november 2021 geschreven:
Het heet katalysator.
Henri heeft op 26 november 2021 geschreven:
mijn auto is 35 jaar oud en voorlopig blijf ik ermee rijden heeft trouwens wel een catlizator.
Wd heeft op 26 november 2021 geschreven:
De wetgeving in België zou moeten worden aangepast zodat het makkelijker wordt om in een oude wagen een nieuwe moderne motor zou kunnen ingebouwd worden , winst in deze is dat alleen de aandrijving vervangen wordt en ook tevens ” groener” minder verbruik zou hebben dan kan de werkman in de toekomst ook nog met een auto blijven rijden.
Anne heeft op 26 november 2021 geschreven:
Mijn toyota…16 jaar ou en 356000km op de teleteller er
Rik heeft op 26 november 2021 geschreven:
Ben nog heel tevreden van mijn 16 jaar oude Toyota en hopelijk nog 10 jaar er bij. Voor mij moeten ze alvast voorlopig geen nieuwe grondstoffen aanboren. Van een partikelfilter was in 2005 nog geen sprake maar ik krijg ieder jaar een “fast pass” bij de roettest :-)) Mijn twee motorfietsen zijn trouwens ook 15 en 12 jaar oud :-))
Rik heeft op 26 november 2021 geschreven:
Ben nog heel tevreden van mijn 16 jaar oude Toyota en hopelijk nog 10 jaar er bij. Voor mij moeten ze alvast voorlopig geen nieuwe grondstoffen aanboren. Van een partikelfilter was in 2005 nog geen sprake maar ik krijg ieder jaar een “fast pass” bij de roettest :-))
Erwin heeft op 26 november 2021 geschreven:
Ikzelf rij een VW Passat TDI uit 94, dus ik ben zeer milieubewust bezig. En hij kost niet veel aan onderhoud, want dat doe ik zelf.
Pieter heeft op 25 november 2021 geschreven:
Lang doorrijden is in alle opzichten goed.
Je kent de auto beter, waardoor je minder snel ongelukken krijgt, kosten zijn ook lager dan vaker een andere auto kopen, en totale CO2 uitstoot dus ook.
Mijn huidige is inmiddels ook alweer 11 jaar oud, maar ik hoop er nog wel jaren mee te kunnen rijden, een zeer fijne wagen, die nog heerlijk rijdt.
Ik hoop dat ik er nog wel 11 jaar mee kan rijden.
Kees heeft op 25 november 2021 geschreven:
alleen paar schuren extra in de muren. groet uut groningen
Wim heeft op 25 november 2021 geschreven:
Onze zeer zuinige peugeot 306 turbo diesel is na 520.00 km gesloopt wegens kwaadaardig overheid beleid, zonde
Boehoehoe heeft op 26 november 2021 geschreven:
Jij rijdt in een mobiel milieudelict met uitstoot van hier tot Tokyo maar het ligt weer aan de overheid dat die de weg af gaat. Tuurlijk joh… Ga toch lekker ergens anders janken.
john heeft op 26 november 2021 geschreven:
Op zich is deze wetenschap niet echt iets nieuws. Een vriendje van mij heeft een algoritme ontwikkeld waarmee de gehele footprint kan worden berekend vanaf de eertse gedacht die op papier wordt gezet tot einde leven van een product. Zo heeft hij berekend., dat wil je van een Tesla dezelfde co2 footprint willen hebben als van een BMW X5 D, dan moet je er minstens 750000km mee rijden. ga er maar aan staan.
Casa Silves heeft op 25 november 2021 geschreven:
Nederland het oudste wagenpark van Europa ? Daar geloof ik niets van. Jullie zetten er 2 landen naast. Duitsland en België. Valt oa Portugal niet onder Europa?
Daar rijden auto’s rond in grote getalen die hier niet meer te zien zijn. Graag zou ik de complete lijst zien van alle Europese landen mbt de leeftijd van de auto’s die rondrijden. Anders geeft deze stelling gewoon geen realistisch beeld in mijn opinie.
Redactie TopGear heeft op 26 november 2021 geschreven:
Er staat één van de oudste, niet dé oudste. De bron staat in de tekst!
Factchecker heeft op 26 november 2021 geschreven:
Ook dat klopt niet.
https://ceoworld.biz/2021/02/15/which-european-countries-have-the-oldest-and-newest-cars-the-average-age-of-passenger-cars-2021/
Nummer 8 binnen de EU (van de 24 in de lijst) en ook onder het gemiddelde (11 jaar tov 11,5 jaar).
De combinatie van goed onderhoud, een goed wegennet en hoge nieuwprijzen zorgen er voor dat in Nederland auto’s relatief gezien beter oud worden dan in onze buurlanden.
Paul heeft op 25 november 2021 geschreven:
Onze Skoda Octavia uit 2004 heeft inmiddels ruim 750.000km op LPG achter de rug. Is dat groen autorijden te noemen?
john heeft op 26 november 2021 geschreven:
Zeker wel, niet in de laatste plaats omdat LPG een restproduct is van de benzine productie.