
Maak kennis met het volgende favoriete VIP-vervoersmiddel zonder Maybach-badge: de Mercedes-AMG S 63 E Performance. Mercedes houdt zo lang mogelijk vast aan de V8-motor en lepelt hem dan ook in deze S-klasse. Voor het soepelste van het soepelste (en de nodige extra power) is er daarnaast een elektromotor aan boord om de achtcilinder met dubbele turbo bij te staan. Daarmee wordt het meteen de sterkste S-klasse die Mercedes ooit heeft gebouwd.
De 4,0-liter V8 is onderdeel van een speciaal door AMG ontwikkeld hybridesysteem. De elektromotor ligt op de achteras en heeft een vermogen van 190 pk. Voordat de motoren in de auto’s werden gelegd, sleutelden de motorexperts van het F1-team van Mercedes er nog even aan. De V8 en elektromotor komen samen op een totaalvermogen van 802 pk en een slopend koppel van 1.430 Nm. Goedemorgen zeg.
Prestaties van de Mercedes-AMG S 63 E Performance
De hybrideaandrijving zorgt ervoor dat je in 3,3 seconden van stilstand naar 100 km/u kunt gaan. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, tenzij je het AMG Drivers-pakket kiest: dan kun je doortrappen tot 290 km/u. In de volledig elektrische rijmodus haal je maximaal 140 km/u en je komt dankzij de 13,1-kWh batterij 33 kilometer ver op een lading.
Naast de elektrische rijmodus kun je kiezen uit nog eens zes verschillende modi. Sport+ is de leukste; dan heb je al het vermogen en is de auto op zijn scherpst. De automaat met negen versnellingen zorgt dan voor nog snellere schakelmomenten. Er is uiteraard ook een Race Start-functie, onder de kenners ook wel bekend als launsketrol. Verder zijn er nog actieve trucjes zoals de motorsteunen, dempers, stabilisatoren en meesturende achteras.
Wanneer we de Mercedes-AMG S 63 E Performance in levenden lijve gaan zien, is nog niet bekend. Net als de prijs overigens. De S 580, voorheen de meest potente S-klasse (de Maybach V12 niet meegerekend), staat voor een kleine twee euroton in de Nederlandse prijslijst – maar die kreeg geen AMG-behandeling. Daar zal deze dus flink overheen gaan. Dat mag ook wel als allersterkste jongetje uit de S-klas.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Mercedes-AMG S 63 E Performance review: Hoe rijdt de sterkste S-klasse ooit?

Posaidon Mercedes-AMG S 63: 1.000+ pk

Chris Harris Drives: Best of Mercedes

Mercedes-AMG S 63 Renntech kan van jou zijn

Mercedes S-klasse: 1e rij-indruk

Fostla Mercedes-AMG S 63 kan zo het Witte Huis in

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?
