
Maak kennis met het volgende favoriete VIP-vervoersmiddel zonder Maybach-badge: de Mercedes-AMG S 63 E Performance. Mercedes houdt zo lang mogelijk vast aan de V8-motor en lepelt hem dan ook in deze S-klasse. Voor het soepelste van het soepelste (en de nodige extra power) is er daarnaast een elektromotor aan boord om de achtcilinder met dubbele turbo bij te staan. Daarmee wordt het meteen de sterkste S-klasse die Mercedes ooit heeft gebouwd.
De 4,0-liter V8 is onderdeel van een speciaal door AMG ontwikkeld hybridesysteem. De elektromotor ligt op de achteras en heeft een vermogen van 190 pk. Voordat de motoren in de auto’s werden gelegd, sleutelden de motorexperts van het F1-team van Mercedes er nog even aan. De V8 en elektromotor komen samen op een totaalvermogen van 802 pk en een slopend koppel van 1.430 Nm. Goedemorgen zeg.
Prestaties van de Mercedes-AMG S 63 E Performance
De hybrideaandrijving zorgt ervoor dat je in 3,3 seconden van stilstand naar 100 km/u kunt gaan. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, tenzij je het AMG Drivers-pakket kiest: dan kun je doortrappen tot 290 km/u. In de volledig elektrische rijmodus haal je maximaal 140 km/u en je komt dankzij de 13,1-kWh batterij 33 kilometer ver op een lading.
Naast de elektrische rijmodus kun je kiezen uit nog eens zes verschillende modi. Sport+ is de leukste; dan heb je al het vermogen en is de auto op zijn scherpst. De automaat met negen versnellingen zorgt dan voor nog snellere schakelmomenten. Er is uiteraard ook een Race Start-functie, onder de kenners ook wel bekend als launsketrol. Verder zijn er nog actieve trucjes zoals de motorsteunen, dempers, stabilisatoren en meesturende achteras.
Wanneer we de Mercedes-AMG S 63 E Performance in levenden lijve gaan zien, is nog niet bekend. Net als de prijs overigens. De S 580, voorheen de meest potente S-klasse (de Maybach V12 niet meegerekend), staat voor een kleine twee euroton in de Nederlandse prijslijst – maar die kreeg geen AMG-behandeling. Daar zal deze dus flink overheen gaan. Dat mag ook wel als allersterkste jongetje uit de S-klas.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes-AMG S 63 E Performance review: Hoe rijdt de sterkste S-klasse ooit?

Posaidon Mercedes-AMG S 63: 1.000+ pk

Chris Harris Drives: Best of Mercedes

Mercedes-AMG S 63 Renntech kan van jou zijn

Mercedes S-klasse: 1e rij-indruk

Fostla Mercedes-AMG S 63 kan zo het Witte Huis in

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
