
Maak kennis met het volgende favoriete VIP-vervoersmiddel zonder Maybach-badge: de Mercedes-AMG S 63 E Performance. Mercedes houdt zo lang mogelijk vast aan de V8-motor en lepelt hem dan ook in deze S-klasse. Voor het soepelste van het soepelste (en de nodige extra power) is er daarnaast een elektromotor aan boord om de achtcilinder met dubbele turbo bij te staan. Daarmee wordt het meteen de sterkste S-klasse die Mercedes ooit heeft gebouwd.
De 4,0-liter V8 is onderdeel van een speciaal door AMG ontwikkeld hybridesysteem. De elektromotor ligt op de achteras en heeft een vermogen van 190 pk. Voordat de motoren in de auto’s werden gelegd, sleutelden de motorexperts van het F1-team van Mercedes er nog even aan. De V8 en elektromotor komen samen op een totaalvermogen van 802 pk en een slopend koppel van 1.430 Nm. Goedemorgen zeg.
Prestaties van de Mercedes-AMG S 63 E Performance
De hybrideaandrijving zorgt ervoor dat je in 3,3 seconden van stilstand naar 100 km/u kunt gaan. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, tenzij je het AMG Drivers-pakket kiest: dan kun je doortrappen tot 290 km/u. In de volledig elektrische rijmodus haal je maximaal 140 km/u en je komt dankzij de 13,1-kWh batterij 33 kilometer ver op een lading.
Naast de elektrische rijmodus kun je kiezen uit nog eens zes verschillende modi. Sport+ is de leukste; dan heb je al het vermogen en is de auto op zijn scherpst. De automaat met negen versnellingen zorgt dan voor nog snellere schakelmomenten. Er is uiteraard ook een Race Start-functie, onder de kenners ook wel bekend als launsketrol. Verder zijn er nog actieve trucjes zoals de motorsteunen, dempers, stabilisatoren en meesturende achteras.
Wanneer we de Mercedes-AMG S 63 E Performance in levenden lijve gaan zien, is nog niet bekend. Net als de prijs overigens. De S 580, voorheen de meest potente S-klasse (de Maybach V12 niet meegerekend), staat voor een kleine twee euroton in de Nederlandse prijslijst – maar die kreeg geen AMG-behandeling. Daar zal deze dus flink overheen gaan. Dat mag ook wel als allersterkste jongetje uit de S-klas.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Mercedes-AMG S 63 E Performance review: Hoe rijdt de sterkste S-klasse ooit?

Posaidon Mercedes-AMG S 63: 1.000+ pk

Chris Harris Drives: Best of Mercedes

Mercedes-AMG S 63 Renntech kan van jou zijn

Mercedes S-klasse: 1e rij-indruk

Fostla Mercedes-AMG S 63 kan zo het Witte Huis in

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
