
Maak kennis met het volgende favoriete VIP-vervoersmiddel zonder Maybach-badge: de Mercedes-AMG S 63 E Performance. Mercedes houdt zo lang mogelijk vast aan de V8-motor en lepelt hem dan ook in deze S-klasse. Voor het soepelste van het soepelste (en de nodige extra power) is er daarnaast een elektromotor aan boord om de achtcilinder met dubbele turbo bij te staan. Daarmee wordt het meteen de sterkste S-klasse die Mercedes ooit heeft gebouwd.
De 4,0-liter V8 is onderdeel van een speciaal door AMG ontwikkeld hybridesysteem. De elektromotor ligt op de achteras en heeft een vermogen van 190 pk. Voordat de motoren in de auto’s werden gelegd, sleutelden de motorexperts van het F1-team van Mercedes er nog even aan. De V8 en elektromotor komen samen op een totaalvermogen van 802 pk en een slopend koppel van 1.430 Nm. Goedemorgen zeg.
Prestaties van de Mercedes-AMG S 63 E Performance
De hybrideaandrijving zorgt ervoor dat je in 3,3 seconden van stilstand naar 100 km/u kunt gaan. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, tenzij je het AMG Drivers-pakket kiest: dan kun je doortrappen tot 290 km/u. In de volledig elektrische rijmodus haal je maximaal 140 km/u en je komt dankzij de 13,1-kWh batterij 33 kilometer ver op een lading.
Naast de elektrische rijmodus kun je kiezen uit nog eens zes verschillende modi. Sport+ is de leukste; dan heb je al het vermogen en is de auto op zijn scherpst. De automaat met negen versnellingen zorgt dan voor nog snellere schakelmomenten. Er is uiteraard ook een Race Start-functie, onder de kenners ook wel bekend als launsketrol. Verder zijn er nog actieve trucjes zoals de motorsteunen, dempers, stabilisatoren en meesturende achteras.
Wanneer we de Mercedes-AMG S 63 E Performance in levenden lijve gaan zien, is nog niet bekend. Net als de prijs overigens. De S 580, voorheen de meest potente S-klasse (de Maybach V12 niet meegerekend), staat voor een kleine twee euroton in de Nederlandse prijslijst – maar die kreeg geen AMG-behandeling. Daar zal deze dus flink overheen gaan. Dat mag ook wel als allersterkste jongetje uit de S-klas.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Mercedes-AMG S 63 E Performance review: Hoe rijdt de sterkste S-klasse ooit?

Posaidon Mercedes-AMG S 63: 1.000+ pk

Chris Harris Drives: Best of Mercedes

Mercedes-AMG S 63 Renntech kan van jou zijn

Mercedes S-klasse: 1e rij-indruk

Fostla Mercedes-AMG S 63 kan zo het Witte Huis in

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
