TopGear stapt net uit de vernieuwde Mercedes S-klasse. In het komende nummer, dat op 17 augustus in de winkel ligt, vind je het complete testverslag. Hier alvast de highlights.

Testobject: Mercedes S-klasse
Uitvoering: S 43 AMG en S 560
Locatie: Zürich, Zwitserland
Weersomstandigheden: zonnig en warm

Vernieuwde Mercedes S-klasse? Waar?

Voor je neus.

Neem je grootje in de maling

Nee, echt. Kijk maar naar die koplampen. Echt to-taal anders. Met drie streepjes led’s in plaats van één. Verder zal je opvallen (nou ja: opvallen – als je het weet, zie je het, zou wijlen Johan Cruijff zeggen) dat er nu drie horizontale lamellen in de grille zitten in plaats van vier. En, in AMG-geval, een paar joekels van luchtinlaten onderin de voorbumper.

Dat was het? Kan ik nu weer wat anders gaan doen?

Nee zeg. Je weet: ware schoonheid zit van binnen. En dat mag je in het geval van deze S rustig letterlijk nemen. Het was al een van de mooiste interieurs die je kon krijgen, en het is alleen maar nóg mooier geworden. Uiteraard heeft hij nu ook dat doorlopende dubbele scherm (zijn er twee, oogt als één) dat je naar hartelust kunt customizen. Daarnaast is er bijvoorbeeld een nieuw stuur waarop (voor Mercedes revolutionair) ook de bediening van de cruisecontrol zit. Inderdaad: dat malle extra stengeltje is nu historie. Ook zitten er kleine touchpadjes waarmee je functies op het grote scherm via swipen en zo kunt bedienen. Werkt top. Ook is er iets dat ze Energizing Comfort Control noemen.

Was dát het dan? Mag ik weer…

Nee. We zijn nog niet klaar. En Mercedes ook niet, want het claimt dat er maar liefst 6.500 nieuwe onderdelen in de S zitten en dat het, nee, heus niet, echt niet om 5.000 nieuwe schroefjes gaat. Zo wordt er ook een nieuwe generatie motoren geïntroduceerd, waaronder zes-in-lijn diesels en -benzinemotoren. Precies: geen V6-motoren meer. Ook nieuw: een biturbo V8 met 469 pk die de (soort van) historische benaming 560 meekrijgt.

Klaar?

Nope. Ook alle dingen die met autonoom rijden te maken hebben zijn zwaar door de upgrade-machine gegaan (van generatie 4.0 naar 4.5 om precies te zijn). Daar waren we wel benieuwd naar, omdat we van eerdere ervaringen met dat 4.0 nou niet direct onder de indruk waren. Of eigenlijk juist heel erg onder de indruk – drie bijna-doodervaringen in krap 20 minuten, dat gaat je niet in de kouwe kleren zitten. Dit nieuwe systeem konden we niet op fouten betrappen. We hebben het de auto een kilometer of 100 zelf laten uitzoeken en hij deed eigenlijk alles goed. Hij raakte alleen een tikje in de war van door elkaar lopende gele en witte strepen bij wegwerkzaamheden, maar daar konden wij ook geen touw aan vastknopen. Verder: zeer indrukwekkend. Op de goede manier.

Maar je rijdt toch liever zelf?

Nou ja, filerijden of iets wat daar op lijkt, ís gewoon waardeloos saai. Dus dat zouden we (nu) met een gerust hart aan hem overlaten. Maar die S 560 en zéker de S 63 AMG zijn zaligheden om zelf te rijden. Ze zijn allebei idioot snel (0-100 in respectievelijk 4,6 en 3,5 seconden) en idioot comfortabel. Oké, die AMG kun je hier en daar wat stugheid op korte richeltjes ‘verwijten’, maar daar is het dan ook een AMG voor. En het gemak waarmee die tot krankzinnige snelheden door krankzinnige bochten te jagen is, maakt veel, zo niet alles goed. Echt verbijsterend. Maar goed, een beetje overkill is het ook wel weer – wij zouden persoonlijk bijzonder graag genoegen nemen met de nauwelijks minder briljante 560.

Hamvraag: liever dit dan een 7-serie of A8?

Pffff… Dan een 7-serie: zeker. Fenomenale auto, maar zeker tegen dit interieurgeweld kan BMW niet langer op. De nieuwe Audi A8 hebben we nog niet gereden, en die ziet er wel héél veelbelovend uit. Maar hij moet nog beter zijn dan ie eruitziet om deze nieuwe S aan te kunnen.

Mag ik dan nu…

Ja hoor. Slaap lekker.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)