Lightyear One is het Nederlandse Tesla-alternatief

De Nederlandse start-up laat zijn eerste elektrische auto zien

Lightyear One 2019
lightyear one 2019 interieur
Lightyear One 2019
Lightyear One 2019
Lightyear One 2019
lightyear one 2019 interieur
Lightyear One 2019
Lightyear One 2019

Zo’n 20.000 gratis kilometer per jaar, hoe klinkt dat? De zonnepanelen op de Lightyear One, de Nederlandse interpretatie van de elektrische toekomst, zouden hiervoor moeten zorgen. Vandaag onthulde de start-up van de alumni van Solar Team Eindhoven de productieversie van de Lightyear One.

De actieradius van de Lightyear One is een zeer royale 725 kilometer. Het grote bereik dankt de druppelvormige auto aan zijn gestroomlijnde koets, de zonnepanelen én vier zeer efficiënte elektromotoren, die in de wielen verstopt zitten. De koets is van aluminium en koolstofvezel om het gewicht laag te houden.

Na een nachtje laden aan de stekker thuis kun je 350 kilometer rijden. Aan de snellader ‘tank’ je er binnen een uur 570 kilometer bij. De zon zorgt voor zo’n 12 kilometer extra bereik per uur. Op de achterbank passen volgens Lightyear drie mensen en achterin past ook nog eens 780 liter bagage. Klein is de auto dan ook niet, met een lengte van 5 meter.

De Lightyear One doet niet mee met de trend om elektrische auto’s belachelijke acceleratietijden te geven. De 0-100-tijd is een verantwoorde 10 seconden en dit zal de actieradius ongetwijfeld ten goede komen. Dan is er nog het dilemma van de carport of garage. Want zet je je auto binnen of toch buiten, in de zon?

Lightyear One: de prijs

De productie van de Lightyear One moet volgend jaar starten in Helmond. Er zijn al 100 exemplaren gereserveerd en daarmee zijn er nog 400 stuks beschikbaar. Bestel je vandaag, dan kun je de auto in 2021 verwachten. De huidige prijs is minimaal 119.000 euro, exclusief belastingen. Lightyear spreekt over plannen voor een goedkopere versie. Wellicht toch de Bus Lightyear?

We zijn heel benieuwd hoe de Lightyear One zich gaat ontwikkelen. De onderneming zet een enorme stap in de goede richting, maar in het verleden is vaker gebleken hoe lastig het is om een nieuw automerk te lanceren. Vraag maar even aan meneer Fisker hoe zoiets loopt. We hopen dat het slaagt, want van interessante Nederlandse automerken kunnen we er nooit genoeg hebben.

Reacties
  1. joop Schr. zegt op 27 juni 2019 om 13:47:

    leuk idee, jammer dat die zonne-energie auto’s altijd zo lelijk zijn

  2. Dolf zegt op 25 juni 2019 om 22:10:

    gaat em niet worden met zo’n prijs…

    maar wel een mooi project !

  3. Tomer van den Heuvel zegt op 25 juni 2019 om 10:59:

    zo leuk om een auto te zien die jij hebt gezien als een piepschuim ding. ik heb m al een keer gezien voor de release

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws