Een F1-auto ombouwen voor de openbare weg, dat schijnt zo makkelijk nog niet te zijn. Vorige week werd de Mercedes-AMG One al gespot op de wegen rond de Nürburgring, maar van een ronde kwam het niet. De auto viel stil door een onbekend mankement en mocht terug de garage in. Ook daarom is het nog een testauto.

Afgelopen weekend kwam de herkansing. De Mercedes-AMG werd door CarSpyMedia gespot naast en op de Nürburgring. De beelden onder aan de pagina geven een klein voorproefje van hoe de hypercar van AMG gaat klinken. We waarschuwen meteen: het is allemaal niet zo spectaculair, maar wie weet verandert AMG nog iets aan het uitlaatsysteem voordat de productie begint.

Specificaties Mercedes-AMG One

Mercedes pakt letterlijk de V6 uit de F1-auto van Lewis Hamilton en bouwt er een straatauto omheen. De 1,6-liter turbomotor en het hybridesysteem produceren samen 1.000 pk en de zescilinder spint op tot 11.000 tpm. De 0-200-tijd is minder dan 6 seconden en de top is 350 km/u.

De auto is vaker uitgesteld

Waarom de ontwikkeling zo lastig is? Een F1-auto is ontwikkeld om volle bak over het circuit te jakkeren, maar minder om met 40 graden stil te staan voor een stoplicht. Het stationair toerental van een F1-auto is veel te hoog voor straatgebruik, er treden snel koelproblemen op bij stilstand en de uitstoot ligt te hoog.

Het oorspronkelijke plan van Mercedes was dat de klanten in 2019 al in hun hypercar konden stappen. Door de lastige ontwikkeling en ongetwijfeld door corona loopt het project flink achter. Wanneer klanten hun auto van 2,2 miljoen euro mogen ontvangen, is nog altijd niet bekend.

Mercedes-AMG One laat zich horen op de Nürburgring

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)