
Het kon natuurlijk niet uitblijven. SUV’s zijn voor tuners nu eenmaal onweerstaanbaar. En als dan een mooi merk als Jaguar met een SUV komt, voel je de bui al hangen. Wel, hij is in volle hevigheid losgebarsten. Dit is de Lumma F-Pace.
Het Duitse Lumma is bij ons beste weten de eerste die het nodig vond zich aan de Jaguar F-Pace te vergrijpen. Nu zijn wij over het algemeen grote voorstanders van het adagium ‘Als je het doet, moet je het goed doen’, maar dat gooien we bij dezen in de heroverweging. Lumma heeft de F-Pace voornamelijk goed te grazen genomen.
Het hele arsenaal aan schreeuwerige tuningtrucs is op de nietsvermoedende F-Pace losgelaten. Carbon-bodykit? Check. Gaten waar ze niet zaten en ook niet horen? Dubbelcheck. 24 inch lichtmetaal? Natuurlijk. Extreme verlaging? Uiteraard. Een viervoud aan uitlaten waar je de afwatering van een middelgrote provinciestad mee zou kunnen regelen? Vanzelfsprekend. Mega-diffuser? Ook dat.
Is er motorisch dan iets leuk aan de Lumma F-Pace?
Laten we het zo zeggen: ze zijn er in ieder geval niet afgebleven. De nulletjes en eentjes van de elektronica van de 3,0-liter supercharged V6 zijn zo door elkaar geschud dat hij nu 480 pk levert – 100 meer dan voorheen. Dat is ook mede te danken aan het nieuwe uitlaatsysteem dat waarschijnlijk nog een paar forse klappen luider zal zijn dan dat van de Jaguar toch al is.
Van het interieur hebben we gelukkig geen foto’s, maar ook dat kan door Lumma treffend verbouwd worden. Er zal een ruime keuze zijn uit leer en alcantara (Lumma kennende in kleuren die nog licht geven als je ze onder zestig kuub tuinaarde begraaft). De boel kan worden afgewerkt met koolstofvezel, aluminium of hout in (uiteraard) ‘contrasterende kleuren’. Een set nieuwe pedalen en vloermatten met geborduurd Lumma-logo (weersta dat maar eens) vormen de kers op de taart.
Werkelijk het enige positieve dat wij kunnen bedenken, is het feit dat dit nog computertekeningen zijn. Het is niet direct onze gewoonte, maar wij hopen vurig op een zeer plaatselijke aardbeving, tsunami of andere mild-Bijbelse plaag iets ten zuiden van Stuttgart, de komende tijd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Fabrikant stopt met betaalbare verbrandingsmotoren en gaat voor dure EV’s

Jaguar wordt volgend jaar elektrisch, maar schrapt nu wel de enige EV uit het assortiment

De Jaguar F-Pace krijgt een laatste speciale versie voordat het merk volledig elektrisch wordt

Jaguar F-Pace P400e PHEV R-Dynamic HSE

Jaguar F-Pace SVR is 3 km/u sneller en 3% gladder

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

Lumma BMW X7 staat op 24-inchers

Lumma Aston Martin DBX is uitgezakt

Lumma Design CLR X7 is een echte patser

Lumma CLR RE: de Evoque met extra klasse, zeggen ze

Dit is de Audi Q8 van Lumma Design

De Lumma G-klasse is je patserige blokkendoos

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
