
Het kon natuurlijk niet uitblijven. SUV’s zijn voor tuners nu eenmaal onweerstaanbaar. En als dan een mooi merk als Jaguar met een SUV komt, voel je de bui al hangen. Wel, hij is in volle hevigheid losgebarsten. Dit is de Lumma F-Pace.
Het Duitse Lumma is bij ons beste weten de eerste die het nodig vond zich aan de Jaguar F-Pace te vergrijpen. Nu zijn wij over het algemeen grote voorstanders van het adagium ‘Als je het doet, moet je het goed doen’, maar dat gooien we bij dezen in de heroverweging. Lumma heeft de F-Pace voornamelijk goed te grazen genomen.
Het hele arsenaal aan schreeuwerige tuningtrucs is op de nietsvermoedende F-Pace losgelaten. Carbon-bodykit? Check. Gaten waar ze niet zaten en ook niet horen? Dubbelcheck. 24 inch lichtmetaal? Natuurlijk. Extreme verlaging? Uiteraard. Een viervoud aan uitlaten waar je de afwatering van een middelgrote provinciestad mee zou kunnen regelen? Vanzelfsprekend. Mega-diffuser? Ook dat.
Is er motorisch dan iets leuk aan de Lumma F-Pace?
Laten we het zo zeggen: ze zijn er in ieder geval niet afgebleven. De nulletjes en eentjes van de elektronica van de 3,0-liter supercharged V6 zijn zo door elkaar geschud dat hij nu 480 pk levert – 100 meer dan voorheen. Dat is ook mede te danken aan het nieuwe uitlaatsysteem dat waarschijnlijk nog een paar forse klappen luider zal zijn dan dat van de Jaguar toch al is.
Van het interieur hebben we gelukkig geen foto’s, maar ook dat kan door Lumma treffend verbouwd worden. Er zal een ruime keuze zijn uit leer en alcantara (Lumma kennende in kleuren die nog licht geven als je ze onder zestig kuub tuinaarde begraaft). De boel kan worden afgewerkt met koolstofvezel, aluminium of hout in (uiteraard) ‘contrasterende kleuren’. Een set nieuwe pedalen en vloermatten met geborduurd Lumma-logo (weersta dat maar eens) vormen de kers op de taart.
Werkelijk het enige positieve dat wij kunnen bedenken, is het feit dat dit nog computertekeningen zijn. Het is niet direct onze gewoonte, maar wij hopen vurig op een zeer plaatselijke aardbeving, tsunami of andere mild-Bijbelse plaag iets ten zuiden van Stuttgart, de komende tijd.
Meer van TopGear


Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

Fabrikant stopt met betaalbare verbrandingsmotoren en gaat voor dure EV’s

Jaguar wordt volgend jaar elektrisch, maar schrapt nu wel de enige EV uit het assortiment

De Jaguar F-Pace krijgt een laatste speciale versie voordat het merk volledig elektrisch wordt

Jaguar F-Pace P400e PHEV R-Dynamic HSE

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Lumma BMW X7 staat op 24-inchers

Lumma Aston Martin DBX is uitgezakt

Lumma Design CLR X7 is een echte patser

Lumma CLR RE: de Evoque met extra klasse, zeggen ze

Dit is de Audi Q8 van Lumma Design

De Lumma G-klasse is je patserige blokkendoos

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring
