
Even een klein, pijnlijk besef. Als SUV’s en crossovers niet zo immens populair waren, dan had hier waarschijnlijk een elektrisch vervolg van de Mazda RX-8 gestaan. Want Mazda zag overduidelijk heil in de suicide doors (Mazda noemt het Freestyle-deuren) en een sportieve coupé-achtige carrosserie. Maar omdat de markt dat wil, werd de eerste elektrische auto van Mazda een SUV met de naam Mazda MX-30.
We realiseren ons trouwens heel goed dat we misschien wel de enigen zijn die zitten te wachten op een nieuwe RX-8. Een crossover-body voor de Mazda MX-30 is overduidelijk de juiste keuze als het merk er een aantal van wil verkopen. Met een Nederlandse prijs van slechts 33.990 euro is de MX-30 niet duur voor een EV. De actieradius is dan ook niet schokkend: 200 kilometer, wat ‘veel meer’ is dan de gemiddelde Europeaan volgens het merk dagelijks rijdt.
De 35,5-kWh accu kan laden met een snelheid van 6,6 kW. Verdere details over de aandrijflijn zijn schaars. We gaan er eventjes vanuit dat het hier gaat om een voorwielaandrijver zonder schokkende Tesla-acceleratietijden. Mazda begint dat hele interieurontwerp ook goed in de vingers te krijgen. Door het materiaalgebruik lijkt de binnenkant haast die van een studiemodel, maar dit is hoe je ‘m kunt bestellen.
Hoe zit dat met de naam?
De letters ‘MX’ staan voor ‘Mazda Experimental’. Deze reeks begon met de Mazda MX-5 (Mazda Experimental Project 5) eind jaren tachtig. Deze naam bleef plakken en sindsdien hangt Mazda de namen aan bijzondere modellen, zoals de MX-3 (met de kleinste productie-V6) en de MX-6. Omdat de MX-3 al bestaat, noemt Mazda deze elektrische auto de MX-30, net zoals het merk deed bij de Mazda CX-30.
Meer van TopGear


Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Waarom de Mazda MX-30 R-EV wat ons betreft de beste EV-innovatie van 2023 is

Hier is ie dan eindelijk: de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor

Dit is het logo van Mazda’s nieuwe auto met wankelmotor

Mazda RX-8 vs Mazda MX-30

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

Nano Cellulose Vehicle Concept: meest milieubewuste supercar

Subaru Levorg Prototype gaat stug door

Concepten op de Tokyo Motor Show 2019

Alpina B3 Sedan maakt gemis M3 dragelijk

De tofst verbouwde Suzuki Jimny’s

Suzuki Jimny Pick-up: voor knuffelhoveniers

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
