Even een klein, pijnlijk besef. Als SUV’s en crossovers niet zo immens populair waren, dan had hier waarschijnlijk een elektrisch vervolg van de Mazda RX-8 gestaan. Want Mazda zag overduidelijk heil in de suicide doors (Mazda noemt het Freestyle-deuren) en een sportieve coupé-achtige carrosserie. Maar omdat de markt dat wil, werd de eerste elektrische auto van Mazda een SUV met de naam Mazda MX-30.
We realiseren ons trouwens heel goed dat we misschien wel de enigen zijn die zitten te wachten op een nieuwe RX-8. Een crossover-body voor de Mazda MX-30 is overduidelijk de juiste keuze als het merk er een aantal van wil verkopen. Met een Nederlandse prijs van slechts 33.990 euro is de MX-30 niet duur voor een EV. De actieradius is dan ook niet schokkend: 200 kilometer, wat 48 kilometer meer is dan de gemiddelde Europeaan volgens het merk dagelijks rijdt.
De 35,5-kWh accu kan laden met een snelheid van 6,6 kW. Verdere details over de aandrijflijn zijn schaars. We gaan er eventjes vanuit dat het hier gaat om een voorwielaandrijver zonder schokkende Tesla-acceleratietijden. Mazda begint dat hele interieurontwerp ook goed in de vingers te krijgen. Door het materiaalgebruik lijkt de binnenkant haast die van een studiemodel, maar dit is hoe je ‘m kunt bestellen.
Hoe zit dat met de naam?
De letters ‘MX’ staan voor ‘Mazda Experimental’. Deze reeks begon met de Mazda MX-5 (Mazda Experimental Project 5) eind jaren tachtig. Deze naam bleef plakken en sindsdien hangt Mazda de namen aan bijzondere modellen, zoals de MX-3 (met de kleinste productie-V6) en de MX-6. Omdat de MX-3 al bestaat, noemt Mazda deze elektrische auto de MX-30, net zoals het merk deed bij de Mazda CX-30.
Reacties