
Even een klein, pijnlijk besef. Als SUV’s en crossovers niet zo immens populair waren, dan had hier waarschijnlijk een elektrisch vervolg van de Mazda RX-8 gestaan. Want Mazda zag overduidelijk heil in de suicide doors (Mazda noemt het Freestyle-deuren) en een sportieve coupé-achtige carrosserie. Maar omdat de markt dat wil, werd de eerste elektrische auto van Mazda een SUV met de naam Mazda MX-30.
We realiseren ons trouwens heel goed dat we misschien wel de enigen zijn die zitten te wachten op een nieuwe RX-8. Een crossover-body voor de Mazda MX-30 is overduidelijk de juiste keuze als het merk er een aantal van wil verkopen. Met een Nederlandse prijs van slechts 33.990 euro is de MX-30 niet duur voor een EV. De actieradius is dan ook niet schokkend: 200 kilometer, wat ‘veel meer’ is dan de gemiddelde Europeaan volgens het merk dagelijks rijdt.
De 35,5-kWh accu kan laden met een snelheid van 6,6 kW. Verdere details over de aandrijflijn zijn schaars. We gaan er eventjes vanuit dat het hier gaat om een voorwielaandrijver zonder schokkende Tesla-acceleratietijden. Mazda begint dat hele interieurontwerp ook goed in de vingers te krijgen. Door het materiaalgebruik lijkt de binnenkant haast die van een studiemodel, maar dit is hoe je ‘m kunt bestellen.
Hoe zit dat met de naam?
De letters ‘MX’ staan voor ‘Mazda Experimental’. Deze reeks begon met de Mazda MX-5 (Mazda Experimental Project 5) eind jaren tachtig. Deze naam bleef plakken en sindsdien hangt Mazda de namen aan bijzondere modellen, zoals de MX-3 (met de kleinste productie-V6) en de MX-6. Omdat de MX-3 al bestaat, noemt Mazda deze elektrische auto de MX-30, net zoals het merk deed bij de Mazda CX-30.
Meer van TopGear


Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Waarom de Mazda MX-30 R-EV wat ons betreft de beste EV-innovatie van 2023 is

Hier is ie dan eindelijk: de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor

Dit is het logo van Mazda’s nieuwe auto met wankelmotor

Mazda RX-8 vs Mazda MX-30

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Nano Cellulose Vehicle Concept: meest milieubewuste supercar

Subaru Levorg Prototype gaat stug door

Concepten op de Tokyo Motor Show 2019

Alpina B3 Sedan maakt gemis M3 dragelijk

De tofst verbouwde Suzuki Jimny’s

Suzuki Jimny Pick-up: voor knuffelhoveniers

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
