
Even een klein, pijnlijk besef. Als SUV’s en crossovers niet zo immens populair waren, dan had hier waarschijnlijk een elektrisch vervolg van de Mazda RX-8 gestaan. Want Mazda zag overduidelijk heil in de suicide doors (Mazda noemt het Freestyle-deuren) en een sportieve coupé-achtige carrosserie. Maar omdat de markt dat wil, werd de eerste elektrische auto van Mazda een SUV met de naam Mazda MX-30.
We realiseren ons trouwens heel goed dat we misschien wel de enigen zijn die zitten te wachten op een nieuwe RX-8. Een crossover-body voor de Mazda MX-30 is overduidelijk de juiste keuze als het merk er een aantal van wil verkopen. Met een Nederlandse prijs van slechts 33.990 euro is de MX-30 niet duur voor een EV. De actieradius is dan ook niet schokkend: 200 kilometer, wat ‘veel meer’ is dan de gemiddelde Europeaan volgens het merk dagelijks rijdt.
De 35,5-kWh accu kan laden met een snelheid van 6,6 kW. Verdere details over de aandrijflijn zijn schaars. We gaan er eventjes vanuit dat het hier gaat om een voorwielaandrijver zonder schokkende Tesla-acceleratietijden. Mazda begint dat hele interieurontwerp ook goed in de vingers te krijgen. Door het materiaalgebruik lijkt de binnenkant haast die van een studiemodel, maar dit is hoe je ‘m kunt bestellen.
Hoe zit dat met de naam?
De letters ‘MX’ staan voor ‘Mazda Experimental’. Deze reeks begon met de Mazda MX-5 (Mazda Experimental Project 5) eind jaren tachtig. Deze naam bleef plakken en sindsdien hangt Mazda de namen aan bijzondere modellen, zoals de MX-3 (met de kleinste productie-V6) en de MX-6. Omdat de MX-3 al bestaat, noemt Mazda deze elektrische auto de MX-30, net zoals het merk deed bij de Mazda CX-30.
Meer van TopGear


Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Waarom de Mazda MX-30 R-EV wat ons betreft de beste EV-innovatie van 2023 is

Hier is ie dan eindelijk: de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor

Dit is het logo van Mazda’s nieuwe auto met wankelmotor

Mazda RX-8 vs Mazda MX-30

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Nano Cellulose Vehicle Concept: meest milieubewuste supercar

Subaru Levorg Prototype gaat stug door

Concepten op de Tokyo Motor Show 2019

Alpina B3 Sedan maakt gemis M3 dragelijk

De tofst verbouwde Suzuki Jimny’s

Suzuki Jimny Pick-up: voor knuffelhoveniers

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
